Archive for the ‘PRoDaS’ Category

sebenarnya gambar ini dah lama dah..dah nak basi pn.. tapi saje jek…kasi ingat kembali model Proton konsep Tuah… gambar ni saya ambil di KLIMS 2010 yang lepas…. jadi pendapat anda.. warna apa yang Proton Tuah paling sesuai dan cantik.

maaf lh gambar kurang jelas, guna camera digital jek tak mampu lagi beli DSLR

Advertisements

Ini adalah Photoshop dari Bro Chin di laman web beliau.

Proton Perdana 2011

Proton Perdana 2011

Proton Perdana 2011

Proton Perdana 2011

Setelah berita mengenai Proton Perdana akan digantikan dengan model baru untuk kakitangan kerajaan. Proton dan DRB Hicom bersaing serta memberi cadangan kepada Perdana Menteri untuk .Susulan daripada berita yang tersebar sejak beberapa hari lepas tentang kemungkinan Nissan Fuga akan menggantikan Proton Perdana sebagai kenderaan rasmi pegawai tinggi kerajaan dan ahli politik, Proton kelmarin tampil memberi penjelasan melalui Pengarah Urusannya, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir. Beliau yang ditemui ketika mengiringi Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek dan Penasihat Proton, Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika merasmikan Pasukan Rali Proton Motorsport 2011 di Pusat Kecemerlangan Proton di Subang Jaya, dilaporkan berkata Proton telah menghantar cadangan kepada pihak kerajaan untuk menggantikan Perdana jenis standard dengan model Inspira dan menaik taraf Proton Perdana Eksekutif.

dalaman proton perdana fuga

dalaman proton perdana fuga

Menurutnya lagi sekarang terpulang kepada pihak kerajaan untuk membuat pilihan yang sesuai, namun Proton mengharapkan pihak kerajaan dapat membuat keputusan muktamad dalam kadar segera selewat-lewatnya sebelum suku tahun ketiga. Syed Zainal berkata Proton Inspira 2.0 CVT sesuai bagi menggantikan Proton Perdana Standard manakala Proton Perdana Eksekutif pula akan dinaik taraf supaya lebih berdaya saing. Pada masa yang sama beliau turut mengakui Proton Perdana yang digunakan oleh pegawai kanan kerajaan sebelum ini menerima banyak rungutan tentang kualiti dan kos penyelenggaraan yang tinggi dan ramai berpendapat ia patut ditukar kepada sebuah model baru.

Syed Zainal juga optimis yang pihak kerajaan akan memilih kereta nasional keluaran Proton berbanding DRB-Hicom yang menawarkan model Volkswagen Passat, memandangkan kriteria utama untuk menjadi kenderaan rasmi kerajaan perlulah berjenama Proton.

di kesempatan ini saya selaku penulis blog PRODAS ingin mengucapkan SALAMAT TAHUN BARU 2011 kepada semua pengunjung blog serta kepada pemerhati-pemerhati automotif tempatan yang sentiasa menyokong perkembangan kemajuaan produk keluaran negara terutamanya Proton serta perodua. Saya harap untuk tahun baru ini industri automotif negara akan giat berkembang dengan perkenalan-perkenalan model baru serta kemodenan teknologi automotif. Dengan harapan model2 keluaran negara akan semakin diminati,berkualiti serta reka bentuk yang menarik. itu harapan saya.. harapan anda semua bagaimana??Apakah yang anda mahu lihat tentang Proton untuk tahun 2011 ini???

Apa yang anda mahu lihat nanti kejutan proton di KLIMS 2010???

Kuala Lumpur Internasional Motor Show (KLIMS) 2010

Kuala Lumpur Internasional Motor Show (KLIMS) 2010

Setelah mendengar khabar angin bahawa proton emas dan clay model persona R tidak akan dipamirkan…(harap2 tidak betul..) saya telah mencari serta bertanya dgn kakitangan proton sendiri untuk mencari kepastian. org pertama yang saya tanya adalah pakcik saya. dia menyatakan bahawa proton emas dan Persona R akan dipamirkan.. selain itu saya tanya kakitangan dalaman proton yg terlibat dgn pameran di KLIMS 2010 model2 yang akan di pamirkan lebih kurang 7 buah semuanya..

1. inspira extreme (R3)-(confirmed)

inspira extreme (R3)-(confirmed)

inspira extreme (R3)-(confirmed)

2. inspira patrol..(xconfirmed)

inspira patrol..(xconfirmed)

inspira patrol..(xconfirmed)

3. saga baru (confirmed)

saga baru (confirmed)

saga baru (confirmed)

4. exora hybrid, electric or turbo (xsure mne 1)

exora hybrid, electric or turbo (xsure mne 1)

exora hybrid, electric or turbo (xsure mne 1)

proton Expira

proton Expira

5. emas prototype (warne biru) (xconfirmed)

emas prototype (warne biru) (xconfirmed)

emas prototype (warne biru) (xconfirmed)

6. persona R concept clay model (confirmed)

persona R concept clay model (confirmed)

persona R concept clay model (confirmed)

gambar hiasan Persona R

gambar hiasan Persona R

7. softroader (confirmed)

softroader (confirmed)

softroader (confirmed)

base on ape yg dibincangkn mse bulan 7 ari2 la… pas2, latest news aku xtau. sorry ye…

ini info yg saya dapat.. menarik juga.. pasal SOFTROADER..langsung kita tak tahu.. pandai proton cover line..

sure KLIMS kali ni x  mengecewakan…
softroader 2 concept lite 4×4 yg diharapkn 2…  design canggih sgt… overprice plak nnt. haha. jgn lupe vote utk design 2 kalau nk diproduksikn…

ini kata2 yg dia bagi kt aku.. so rasanya macam menarik giler.. info KLIMS 2010 nanti….!! pehhh… RUGI kalau tak pergi..

tapi harap2 perancangan awal ini jadi…. insyaalah.. doa byk2..

Dia katakan NANTIKAN KEJUTAN dr PROTON di KLIMS 2010!!!!

#gambar2 diatas aalah gambar hiasan semata2…tiada kebenaran yang dipastikan..

AVANTE

AVANTE

untuk kiriman kali ini saya sahaja mahu memaparkan tentang sebuah kereta yang terbaik bagi saya yang HYUNDAI pernah hasilkan, iaitu Hyundai AVANTE…. dengan rekaan yang baru dan mempunyai identiti baru hyundai membuatkan saya berasa kagum dengan keberanian syarikat ini mengorak langkah yang drastik dalam menghasilkan model-model kereta yang canggih.

saya ambil contoh syarikat ini untuk  menunjukkan kepada PIHAK PROTON agar mengambil langkah yang sama dengan penghasilan PERSONA R nanti mempunyai suatu identiti design yang menarik dan kita akan kenal itu adalah identiti proton. disamping itu memperkenalkan teknologi2 baru seperti kereta ini. Saya memang mengharapkan sesuatu yang luar biasa untuk model PERSONA R nanti yang tiada dalam model2 proton sebelum ini. jgn hanya design sahaja yang menarik malah teknologi serta enjin juga harus menarik.

mungkin akan ada org yang akan melebelkan saya ini bercakap dengan imagenasi kosong sahaja, tetapi bukan begitu…ini adalah suatu langkah semangat untuk proton..walaupun akan mengeluarkan kos yang tinggi dan jangka masa yang lama. tetapi saya akan tunggu serta menyokong proton untuk menjadi maju pada masa hadapan!!!! harap proton tidak mensia-siakan harapan saya..dan harap proton terus menjalankan kajian R&D untuk pembangunan teknologi dan kualiti….

memang hebat kereta ini…tetiba sahaja saya tertarik dengan rekabentuk kereta ini dan teknologi kerata ini. bilakah kereta secangih ini akan berada di Malaysia??

Salam hari raya Aidiladha. di kesempatan ini saya memohon maaf sekiranya sebelum ini ada buat salah. post kali ini saya mahu bertanyakan persoalan : SIAPAKAH YANG HARUS DIPERSALAHKAN??? Kualiti proton siapahkah yang harus dipersalahkan..

di dalam blog ini saya menerima pelbagai aduan tentang kualiti proton terutamanya proton Exora first model. Harap maklum bapa saya merupakan pengguna Proton Exora first model. Sejak beli sehingga sekarang tiada masalah yang major. hanya masalah kecil sahaja. saya simpati kepada pelangan proton yang kurang bernasib baik kerana keretanya menghadapi pelbagai masalah. menurut pemerhatian saya, model SAGA dan PERSONA langsung tidak kedengaran aduan masalah. tetapi model Exora ada sedikit2 suara kedengaran tentang masalah yang minor.

Hal seperti ini tidak harus berlaku. saya selaku peminat Proton, tidak mahu perkara seperti ini berlaku.dan agak kecewa kalau bend2a ini berlaku.

offtopik jap: Exora ayah saya sebelum ini ada masalah kipas enjin masih berpusing walaupun enjin dimatikan dan econ tidak rasa sejuk. jadi ayah saya belek punya belik enjin, dan lihat di kandungan air di radiator kering. jadi Ayah saya isi air dan lihat masalah kipas berpusing sudah tiada. jadi kesimpulannya sekiranya masalah tersebut berlaku.. bermaksud air dlm radiator kering. hal ini memuskilkan saya. walaupn hantar ke pusat sevis, air di dalam radiator kering. hal ini menunjukkan pekerja pusat servis tidak memeriksa semua bahagian ketika servis. hal ini sungguh mengecewakan saya . pergi ke puasat servis ,dan saya adukan masalah tersebut, meraka boleh hanya menjawab itu hanya satu sistem dan memang begitu. adakah benar??

HAl ini kita boleh lihat. masalah timbul apabila pusat servis Proton buat kerja sambil lewa sahaja. apabila masalah ini terus berlaku, kepercayaan pelangan kepada proton akan berkurangan. harap DSZ pantau pusat servis di seluruh Malaysia.

Asal masalah ini timbul juga bermula dari keluaran di kilang. Saya tidak salahkan bahagian sesuatu model Proton. Pihak yang mereka bentuk dan mencipta teknologi sesuatu model proton langsung tidak bersalah. pesalahnya bermula dari pihak pengeluaran dikilang yang cuai dan tidak memeriksa secara terperinci sebelum diedarkan kepada pelangan dan pekerja di pusat servis proton yang buat kerja sambil lewa dan mengambil mudah masalah pelangan. saya juga tidak menyalahkan Dato Syed Zainal Abidin. kerana saya percaya DSZ sunggu komitet dan berwibawa dalam memajukan proton. cuma DSZ harus pantau secara mendalam serta berkala dibahagian pengeluaran di kilang dan di pusat servis. hal ini kerana dengan masalah2 yang sedikit ini, boleh memberikan impak negitif yang besar kepada PROTON…

jadi pihak proton harap ada yang baca kiriman ini dan beritahu kepada pihak pengurusan.

SAYA sayang PROTON, dan saya tak mahu proton terus dikutuk. harap DSZ dapat menyelesaikan masalah  ini. ini adalah luahan hati saya yang bersimpati kepada pemilik2 kereta proton selepas 2008 yang menghadapi masalah2 terhadap kereta beliau. kiriman ini bukan untuk mengaibkan Proton . kiriman ini untuk memberi semangat kepada proton serta membetulkan bukan pihak atasan Proton yang bersalah, yang bersalah org2 yg tidak bertanjungjawab dalam pemeriksaan terakhir sesuatu model sebelum dihantar kepada pelangan dan pihak pusat servis proton yang memandang remeh apabila pelangan mengadukan masalah. HARAP proton PANTAU hal ini…

sebelum ini perodua ada mengumumkan bahawa bulan JUN ini akan ada suatu kejutan iaitu perodua MYVI 1.5

melalui sumber2 yg boleh dipercayai mereka akan menggunakan body NEW TOYOTA PASSO

New TOYOTA PASSO

New TOYOTA PASSO

masa saya di MSAM 2010 di KUCHING SARAWAK…ade beberape lakaran2 yang menarik dan mungkin salah satunya NEW PERODUA MYVI 1.5…yang akan dilancarkan pada JUN ini… kalau design seperti gambar dibawah ini memang ianya suatu kejutan…. (ini pendapat saya mungkin ini Perodua myvi baru tetapi tidak pasti) saya cuba tanya dgn kakitangan perodua disitu..mereka seperti merahsiakn..biasa lh rahsia syarikat..hihihih

new Perodua MYVI 1.5??

new Perodua MYVI 1.5??

gambar diatas ini yang saya paling suka…. designnya segar..dan unik serta cantik….. design bumper depan ada iras2 model myvi SE

dan tidak mustahil sketches ini perodua myvi baru…kerana DNA myvi lama ada..hihihih

ada iras2 toyota passo

ada iras2 toyota passo

dari segi design pintu ada iras2..toyota passo baru diatas..

interior dashboard

interior dashboard??

yg gambar ini saya tidak pasti… dashboard ada iras2 perodua alza…

gambar-gambar lain dibawah ini mungkin model2 perodua yang akan datang … mereka sepatut nya ade R&D mereka sendiri.. untuk merealisasikn rekaan2 yg menarik ini..