Archive for the ‘PERODUA’ Category

Akhirnya Myvi baru dilancarkan juga. Dengan pengenalan model semua baru Perodua Myvi saya yakin model ini akan kekal memegang anugerah mpdel no 1 terlaris di Malaysia. Hal ini dapat di buktikan dengan tempahan pelangan terhadap model baru ini yang dibuka selama 12 hari sebelum pelancaran dan telah mendapat tempahan lebih 4000 unit. Ianya satu pencapaian yang membanggakan. hal ini memang tidak mustahil Perodua MYVI akan kekal sebagai model terlaris di Malaysia. saya memuji Perodua kerana berjaya mengubah hampir 80% rekabentuknya daripada model asal iaitu Daihatsu BOON. atau Toyota PASSO. Taniah diucapkan. harga bermula 43k sehingga 57k.

 

sumber Paultan.org

 

 

 

saya peroleh gambar ini dari blog arena kereta dan Funtastikodesign.

Perodua Myvi SE 2011

Perodua Myvi SE 2011

myvi 2011 extreme

myvi 2011 extreme

perodua myvi ES 2011 extreme

perodua myvi ES 2011 extreme

apa2 pn pada pendapat saya model ini akan terus menarik minat rakyat Malaysia dan kemungkinan Perodua akan mengekalkan kedudukan no 1 di Malaysia. saya memuji Perodua kerana pandai menginovasikan reka bentuk asal yang hodoh menjadi lebih sedap mata memangdang.. taniah diucapkan.

p/s: macam mana lh gambar ini boleh bocor… kalaulah PERSONA R ada gambar bocor cam ni kn best gak..hihihi

Myvi 1.5 tanpa selindung

Myvi 1.5 tanpa selindung

BESUT, 18 Mac (Bernama) — Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) dijangka melancarkan model baharu kereta kompak yang menampilkan reka bentuk terkini, lebih bergaya dan sporty pada Julai atau September tahun ini.

Pengarah Urusannya, Datuk Aminar Rashid Salleh berkata model baharu yang bakal diperkenalkan itu dijangka lebih popular daripada barisan model paling laris sedia ada, MyVi, Alza dan ViVa.

“Bagi model baharu ini, kita juga mengambil kira komen pelanggan terhadap model sebelum ini.”

“Sebab itu setiap kali Perodua memperkenalkan model baharu, tentunya ia lebih baik daripada yang lama, umpamanya dari segi reka bentuk, enjin dan penjimatan minyak,” katanya kepada Bernama di sini.

Beliau enggan mendedahkan butiran lanjut mengenai model baharu itu, mahu pun mengesahkan ketika ditanya kemungkinan model baru itu membabitkan kereta sedan kompak dengan kapasiti enjin 1.5 liter.

“Ia kereta kompak yang mampu milik dan berpatutan, ia sesuai untuk semua golongan masyarakat, khususnya golongan muda,” katanya.

Pengeluar kenderaan nasional kedua itu menyasarkan jualan 195,000 unit tahun ini.

— BERNAMA

Perodua Myvi 2011 terbaru yang dikatakan bakal dilancarkan April depan kini sedang giat menjalani ujian di atas jalan raya. Kali ini bukat setakat Perodua Myvi 2011, malah sepupunya dari Jepun pun ada, apa lagi kalau bukan Daihatsu Boon. Salah seorang pembaca blog Paultan iaitu Piji hari ini telah berjumpa dengan kedua-dua model tersebut ketika beliau sedang dalam perjalanan pulang ke kampung. Nasib baik beliau sempat mengambil beberapa keping gambar untuk dijadikan bukti..

Perodua Myvi 2011 dan Daihatsu Boon 2010 yang ditemui itu dibalut dengan tape hitam, boleh dikatakan keseluruhan bahagian exterior cuba diselindungkan oleh Perodua, memang rahsia besar lah tuh..hehe.. Tapi yang menghairankan kenapa Daihatsu Boon turut sama mengiringi Perodua Myvi 2011? Mungkin Perodua ada alasan tersendiri dan sedang membuat beberapa penilaian teknikal terhadap kedua-dua model itu. Kepada sesiapa yang bercadang untuk membeli Myvi tu, mungkin boleh mempertimbangkan untuk menunggu sehingga generasi terbaru model itu dilancarkan.

Rupa bentuk Myvi 2011 dah tahu macam mana, tunggu lagi nak tahu spesifikasi enjin dan ciri-ciri terbaru apa yang ditawarkan sahaja, termasuk bahagian interior tu yang masih lagi menjadi misteri..harap-harap lebih gempak dan menarik dari Myvi lama..

 

info ini saya COPy n Paste bulat-bulat dari blog ARENA Kereta

 

Dua pengeluar kereta nasional gagal capai kata sepakat

CADANGAN penggabungan dua pengeluar kereta nasional Proton Holdings Bhd (Proton) dengan Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (PERODUA) bertujuan meningkatkan daya saing industri automotif negara, mungkin tidak akan menjadi kenyataan.

Sumber industri berkata, ini berikutan kegagalan kedua-dua syarikat itu untuk mencapai kata sepakat berhubung bidang penggabungan yang disyorkan se- lepas beberapa siri pertemuan dan perbincangan mengenainya.

Katanya, perkara seperti kos penggabungan, persoalan mengenai peranan pemegang saham utama selepas penggabungan serta sinergi operasi minimum hasil daripada penggabungan itu menjadi antara punca utama kegagalan cadangan berkenaan.

“Cadangan penggabungan PROTON dengan PERODUA gagal dimuktamadkan buat masa ini, kerana ada pihak yang keberatan untuk memenuhi beberapa syor yang diketengahkan.

“Sebab lain ialah kerana ada pihak yang melihat prospek penggabungan itu tidak membawa manfaat besar kepadanya, dan hanya menawarkan sinergi operasi yang minimum, selain akan turut menimbulkan ketidak-selesaan dikalangan pemegang sahamnya.
“Justeru, selepas penelitian dan perbincangan terperinci di kalangan pihak yang terbabit baru-baru ini, cadangan penggabungan itu digugurkan buat masa ini,” katanya pada Berita Harian di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Cadangan penggabungan PROTON-PERODUA yang diutarakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak awal tahun lalu itu bagi memastikan kedua-dua pengeluar kereta nasional itu terus berdaya saing dalam pasaran tempatan dan antarabangsa, sekali gus memberikan manfaat besar kepada ekosistem industri automotif secara keseluruhannya.

Bagi melihat sama ada cadangan penggabungan itu boleh dilaksanakan atau tidak, kerajaan mengarahkan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mengetuai program bagi menjalankan kajian daya maju mengenainya.

Difahamkan, kajian daya maju itu dilaksanakan oleh firma penyelidikan Frost & Sullivan yang bertindak sebagai ejen rasmi MITI.

Firma itu mengambil masa kira-kira empat bulan bagi mengumpul maklum balas dan kajian, termasuk mengenal pasti bidang yang boleh PROTON dan PERODUA bekerjasama bagi memastikan ekosistem industri automotif negara beroleh manfaat besar daripadanya.

Laporan itu dikatakan telah diserahkan kepada MITI untuk diperhalusi pada Disember lalu.

Menteri MITI, Datuk Seri Mustapa Mohamed pada Selasa minggu lalu berkata, cadangan penggabungan PROTON dan PERODUA tidak membabitkan unsur paksaan atau desakan, sebaliknya perlu dipersetujui oleh kedua-dua pemegang saham syarikat berkenaan.

“Sebenarnya, ada banyak kaedah untuk bekerjasama antara dua syarikat automotif tempatan itu seperti pembangunan vendor atau penyumberan komponen. Namun, ia bukan proses yang mudah,” katanya. – Berita Harian

sumber : Bharian & Sembang auto

Myvi baru 2011

myvi baru 2011

sudah terang lagi bersuluh… nampaknya.. Misteri Perodua Myvi baru sudah terbongkar!! baggi saya Myvi baru ini kelihatan cantik di bahagian hadapan.dan kelihatan seperti besar sedikit.. saya juga puji Perodua kerana berjaya mengubah model Jepun jauh lebih cantik dan menarik dari model asal… tetapi kenapa kelihatannya berbeza dengan apa yang di tunjukkan di KLIMS 2010 ketika itu?? bahagian depan lain dari model sebenar?? mungkin di KLIMS 2010 adalah versi SE??

Perodua Myvi 2011

Perodua Myvi 2011

Perbandingan dengan Toyota PASSO

Terhangat dipasaran!!! Inilah bakal Myvi 2011 yang akan dilancarkan tak lama lagi & berkemungkinan menggunakan enjin 1.5 dari Perodua Alza. Info mengenai video ini telah diberitahu oleh bro Matt.  Kredit diberikan kepada tuan punya video ini TuanMustapha yang telah meng”uploadkan” video ini diYouTube. :)

saya jangkakan model ini dilancarkan dalam bulan 3 atau 4..

sumber video dan gambar diperoleh dari Funtastickodesign & Arena kereta

RAWANG, 12 Jan (Bernama) — Perodua mengekalkan kedudukannya untuk tahun kelima berturut-turut di kalangan syarikat kereta di Malaysia, meningkat 13 peratus dan rekod jualan 188,600 unit tahun lepas dengan model MyVI muncul sebagai model jualan paling laris di Malaysia.

Dalam proses itu, ia menguasai 31.2 peratus kepentingan pasaran kereta negara.

“Jualan tahun lepas didorong oleh permintaan menggalakkan untuk kereta kompak mampu milik berbanding 166,700 unit yang dijual pada 2009,” kata pengarah urusan Perodua, Datuk Aminar Rashid Salleh pada Rabu.

Beliau berkata jualan rekod syarikat sebelumnya iaitu 176,400 unit dan penguasaan pasaran 30.5 peratus telah dicapai pada tahun 2008.

“Kami memecahkan dua rekod pada 2010 — pertama dengan jualan tahunan tertinggi pernah dicatatkan dan Disember lepas, Perodua mencapai pendaftaran jualan bulanan tertinggi sebanyak 19,400 unit, mengatasi rekod sebelum ini 18,500 pada Mac 2010,” kata beliau dalam satu kenyataan.

Beliau berkata MyVI muncul sebagai model paling laris di Malaysia tahun lepas dengan 77,700 unit dijual, ALZA kenderaan pelbagai guna paling laris dengan jualan 42,000 unit sementara Viva mencatatkan jualan 69,000 unit.

“Buku tempahan kami kekal menggalakkan dan kami yakin dapat mengekalkan momentum itu tahun ini,” kata beliau.

Sementara itu, di persidangan akhbar, Aminar berkata Perodua mensasar menjual 195,000 unit kenderaan tahun ini, dipacu oleh jualan MyVI, ALZA dan Viva.

“Pelancaran model baharu tahun ini akan turut merancakkan jualan,” kata beliau tetapi enggan mengulas lanjut.

Menyentuh tinjauan masa depan industri, beliau berkata yang jumlah industri untuk tahun ini sama ada tidak akan berubah, atau meningkat sedikit daripada anggaran 605,000 unit yang dijual pada 2010.

“Tahun lepas merupakan tahun yang baik untuk kebanyakan syarikat pengeluar dan tahun ini, kami menjangkakan sama ada ia mendatar ataupun meningkat sedikit,” kata beliau.

sumber: bernama & autoworld