Kualiti PROTON! Siapakah yang harus DIPERSALAHKAN???

Posted: 17 November 2010 in AUTO News, automotif, PRoDaS, PROTON

Salam hari raya Aidiladha. di kesempatan ini saya memohon maaf sekiranya sebelum ini ada buat salah. post kali ini saya mahu bertanyakan persoalan : SIAPAKAH YANG HARUS DIPERSALAHKAN??? Kualiti proton siapahkah yang harus dipersalahkan..

di dalam blog ini saya menerima pelbagai aduan tentang kualiti proton terutamanya proton Exora first model. Harap maklum bapa saya merupakan pengguna Proton Exora first model. Sejak beli sehingga sekarang tiada masalah yang major. hanya masalah kecil sahaja. saya simpati kepada pelangan proton yang kurang bernasib baik kerana keretanya menghadapi pelbagai masalah. menurut pemerhatian saya, model SAGA dan PERSONA langsung tidak kedengaran aduan masalah. tetapi model Exora ada sedikit2 suara kedengaran tentang masalah yang minor.

Hal seperti ini tidak harus berlaku. saya selaku peminat Proton, tidak mahu perkara seperti ini berlaku.dan agak kecewa kalau bend2a ini berlaku.

offtopik jap: Exora ayah saya sebelum ini ada masalah kipas enjin masih berpusing walaupun enjin dimatikan dan econ tidak rasa sejuk. jadi ayah saya belek punya belik enjin, dan lihat di kandungan air di radiator kering. jadi Ayah saya isi air dan lihat masalah kipas berpusing sudah tiada. jadi kesimpulannya sekiranya masalah tersebut berlaku.. bermaksud air dlm radiator kering. hal ini memuskilkan saya. walaupn hantar ke pusat sevis, air di dalam radiator kering. hal ini menunjukkan pekerja pusat servis tidak memeriksa semua bahagian ketika servis. hal ini sungguh mengecewakan saya . pergi ke puasat servis ,dan saya adukan masalah tersebut, meraka boleh hanya menjawab itu hanya satu sistem dan memang begitu. adakah benar??

HAl ini kita boleh lihat. masalah timbul apabila pusat servis Proton buat kerja sambil lewa sahaja. apabila masalah ini terus berlaku, kepercayaan pelangan kepada proton akan berkurangan. harap DSZ pantau pusat servis di seluruh Malaysia.

Asal masalah ini timbul juga bermula dari keluaran di kilang. Saya tidak salahkan bahagian sesuatu model Proton. Pihak yang mereka bentuk dan mencipta teknologi sesuatu model proton langsung tidak bersalah. pesalahnya bermula dari pihak pengeluaran dikilang yang cuai dan tidak memeriksa secara terperinci sebelum diedarkan kepada pelangan dan pekerja di pusat servis proton yang buat kerja sambil lewa dan mengambil mudah masalah pelangan. saya juga tidak menyalahkan Dato Syed Zainal Abidin. kerana saya percaya DSZ sunggu komitet dan berwibawa dalam memajukan proton. cuma DSZ harus pantau secara mendalam serta berkala dibahagian pengeluaran di kilang dan di pusat servis. hal ini kerana dengan masalah2 yang sedikit ini, boleh memberikan impak negitif yang besar kepada PROTON…

jadi pihak proton harap ada yang baca kiriman ini dan beritahu kepada pihak pengurusan.

SAYA sayang PROTON, dan saya tak mahu proton terus dikutuk. harap DSZ dapat menyelesaikan masalah  ini. ini adalah luahan hati saya yang bersimpati kepada pemilik2 kereta proton selepas 2008 yang menghadapi masalah2 terhadap kereta beliau. kiriman ini bukan untuk mengaibkan Proton . kiriman ini untuk memberi semangat kepada proton serta membetulkan bukan pihak atasan Proton yang bersalah, yang bersalah org2 yg tidak bertanjungjawab dalam pemeriksaan terakhir sesuatu model sebelum dihantar kepada pelangan dan pihak pusat servis proton yang memandang remeh apabila pelangan mengadukan masalah. HARAP proton PANTAU hal ini…

Komen-komen
  1. Unknown berkata:

    Bagi saya ada tiga punca
    Pertama,mungkin kualiti pemasangan proton rendah,
    Kedua,vendor Proton tidak berjaya menghasilkan produk berkualiti,
    Ketiga,pemilik kenderaan Proton tidak servis kereta dengan sebaik mungkin.
    Tak mengapa kita sama2 tunggu pelancaran Saga facelift,Exora turbo,Inspira phase 2 dan Persona R.

    • prodas berkata:

      itu lh.. saya harap PROTON INSPIRA dan PERSONA R nanti tiada apa2 masalah….. DSZ harus pantap semua vendor bagi menghasilkan produk yg berkualiti.

  2. prolever berkata:

    bab kipas berpusing selepas mati engin tu mmg normal bagi campro. sebab ecu engin detect. Tapi setahu saya hal nh dah lama dah diselesaikan. x kan bro x tau kot..

    • prodas berkata:

      bukan apa…. mase 2 saya ada baca kt surat kahbar yg menayakan pasal kipas yg berpusing 2… betol ke dia merupakan satu sistem enjin CPS???

      • marsox berkata:

        haha..aku prnh bace gk topik tu..
        kt brita harian or metro xsilap..die tanye pd editor kn??
        aku rase org tu xbrape pkar ttg engine campro..
        kalo kebiasaan, engine jepun misalnye, lepas engine off n kiaps running, itu mmg bermaslah engine tu…
        tp sifat campro ni laen..
        kipas die de satu..nk cover radiator n aircond..n lg satu sifat engine campro ni panas melampau..nk sejuk lambat sket,amek mase..same gk mcm turbo timer,akan idlekn engine even kunci dicabut..
        kalo nk tau lebey lanjut, bro leh rujuk SC..tp jgn tanye pd mekanik die,kadang mekanik de jnis ckp yg pusing2…rujuk manager die..or penyelia die…biasenye diorng ni org lame..

  3. labuan motors berkata:

    bukan kaberator bro,radiator engin..tujuan untuk penyejukan enjin kereta.satu lagi jangan isi air dalam radiator kerana nanti rosak ,ade kekaratan pada bahagian dalam radiator..mahal nak ganti nanti..gunakan ‘anti freeze radiator coolant’ yang tulen dari proton…

    • prodas berkata:

      hahhaha ohh silap istilah.. ok2 jap edit balik..hhohoho

    • marsox berkata:

      bro, air mmg kena isi..tp air suling utk enjin campro..
      cecair yg menyejukkan enjin adalah air tu sndri..antifreeze or coolant adalah utk control air dlm radiator dr beku akibat trlamapu sejuk(biase nye perkare ni brlaku pd keter luar negara) or trlampau panas mengewap dlm radiator..coolant kire fungsi die adlah controller pd air yg diisi tu..sb tu mixture coolant dan air kena ikot panduan…jgn maen bubuh aje..

      melaenkn keter bro dh specified pkai Ready mix-coolant mcm keter Tiara…ye, mmg xleh bubuh air dlm radiator tu..kena pkai ready mix coolant shj…ade beza pd penggunaan term “readymix-coolant” n “coolant”…

      penggunaan ready mix coolant besenya pd keter di luar negra(kebiasaanye pd negara sejuk), sb tu kt luar negra,coolant keter diorag dijual kt kedai dlm tong2 yg besar,dtg direct dr kilang,dh siap mix pon(agar xsalah mixture yg dipakai utk keter tu,takot salah mixture, air dlm radiator beku)…owner datang, kedai just flush n topup ready mix coolant tu je…xde nk bt mixture sndri or formula sndri…

      • prodas berkata:

        bukan apa bro marsox… sebelum kejadian 2 saya dh hantar ke pusat serrvis… saya pikirkan apabila servis.. semua benda dia akan cek.. tetapi air dlm radiator mereka lang sung tidak cek… ini yg membuatkn saya muskil.. kenapa pihat servis tidak cek secara keseluruhan semasa servis???

  4. kekitaan berkata:

    lama tak masuk web prodas.. skrg dah berawajah lain dan lebih “ringan” blog yg aktif mmg patut ringan.. kalau tidak org malas nak masuk.. syabas kerana kembali aktif.

    btw kalau akhir2 nih kat FB exora banyak keluhan pasal lampu masuk air.. hmm.. proton kena cepat bertindak sebelum ianya dijadikan isu.

    • prodas berkata:

      bro kekitaan lama tak bersua di blog ini..hahah tq kerana menyokong blog ini kembali….

      ini nak salah kan siapa?? VEDOR ke??? tentang lampu masuk air 2… exora saya hanya berwab selepas hujan sekiranya jalan jauh… hal ii tak tahu lh apa sebab.. PROTON PLESS pantau hal ini!!!

  5. Hatta berkata:

    itu lah,customer 1st batch memang kesian,selalu bernasib malang.tak kira model. kawan sy pki gen2 1st batch,macam2 masalah major.sy pki gen2 2nd batch, ok sikit.cuma mslh minor.tapi walaupun minor,bila tanya geng2 gen2 lain,mslh yg sama jgk.cnth, fog light pecah,ekzos reput dan butang radio rosak. Dah la malang customer 1st batch, kena bayar mahal pulak. biasanya bila model baru keluar, harga mahal. sy syg proton, tapi mungkin dah serik.so, kalau ada rezeki lebih,mngkin tukar ke pengeluar lain.

  6. ProProton berkata:

    terima kasih prodas mengutarakan topic ni..

    firstly, semua org perlu tahu, ada dua jenis servis center proton, satu yg authorised, satu lagi yang tidak..

    walaubagaimana pon saya tidak membela pihak proton 100%.. mmg betul masih ada kedengaran lg sikit2 tntang masalah2 proton ni.. klu pon servis di center yg authorised, tak semestinya juga tak akan belakunya kecuaian manusia..

    sy tak dpt nak berkata apa2.. dan proton juga sedang perbaiki masalah2 minor ni dari masa ke masa hingga ke hari ini.. kita sendiri dapat saksikan improvement berbanding 10tahun lepas.. mudah-mudahan satu hari nnt proton dapat jadi pengeluar kereta yg perfect..

    • prodas berkata:

      betol 2 bro proproton… saya memang mengharapkan yg terbaik dari proton… saya harap kakitangan yang terlibat dalam pengeluaran kereta proton..bekerja dengan ikhlas dan bekerja dengan bertanggungjawab.. kurangkan kecuaian….sekiranya kita bekerja dengan bertanggungjawab.. hasilnya akan memberi manfaat kepada org lain…

    • mohd nazri berkata:

      aku amat kecewa dengan pusat servis proton di sungai dua, pulau pinang. Hantar kereta untuk servis tetapi bertambah rosak pulak. Butang aircond yang sebelumya ok, bila amik semula dah termasuk…bracketnya patah…pelik betul..bila tanya..dia kata memang macam, tu bila hantar…ape la…takkan la aku tak perasan bila aku off kan aircond benda tu patah ke tak…kalau macam ini la pusat servis nya….alamat BUKAN DRIVE IT TO BELIEVE IT tetapi DRIVE IT AND HAVE A NIGHTMARE ALL THE WAY….

  7. shahmersing berkata:

    Memang akupun sayang proton tapi adakalanya ada yang renggeh sana sini macam skrunya tak kuat lekat pada badan kerangka Proton yang baru dibeli. Aku mengharapkan Proton buat post-morterm untuk tingkatkan kualitinya setanding dengan Toyota dan lain2 jenama hebat. Memang bagus Proton keluarkan produk terbarunya macam Inspira tapi kena tengok trial marketnya dulu.

  8. proton_enthusiast berkata:

    Pendapat aku la, pihak yg bersalah adalah vendor dan org yg tentukan vendor…Untuk satu barang tu tak semestinya vendor yang sama.oleh kerana aku pakai wira, so aku bg contoh wira.suis power window aku pakai itaco.tapi keter member aku pakai delloyd.bile cek, memang 2 2 brand ni adalah OEM untuk wira.tapi ketahanan barang ni tak sama.banyak lagi contoh lain tapi disebabkan aku hanya wat pengujian kat suis power window ni, so aku bg contoh ni jela.ECU utk wira 98-2000 pun tak silap aku ade 2.satu memang dari mitsubishi, 1 lagi siemens (bukan VDO).

    p/s:kalo salah tolong tunjukkan..

  9. azmani berkata:

    Exora saya pun ada masalah wiper gila & radiator kering, air pergi mana pun tak tau, tapi meter temperature masih remain normal..

    Jumaat lepas dalam berita harian ada pembaca komen exora yang baru dipakai 3 bulan jem piston & rod crack. Exora tersadai lebih 3 minggu belum siap, hanya dapat voucher free servis RM1000. Mana hak kami sebagai pengguna?

    Harap proton dapat mendengar rintihan kami..

  10. marsox berkata:

    bro, utk makluman, kipas radiator berpusing dsbkn enjin campro mmg cmtu..aku prnh gk tanye pd service center(SC) n otai2 lame campro..aku pemilik gen2 2007..otai2 campro n SC kate bnda ni prkare biase…sb kipas tu cover utk radiator n aircond..kalo keter laen,kipas radiator n kipas aircaond berlainan…so perkare biase bg kipas xmati selepas enjin dihidupkn..sb time tu kipas tgh running utk sejukan enjin..

    lg satu kipas ni kena jage sket..slalu 1st batch gen2 de problem dgn motor kipas..n nk tukar mahal…
    otai lame mengajar aku, sblom nk offkn engine campro, biarkn engine idle 15-30 saat (dlm keadaan OFF aircond~supaya beban kerja motor kipas tu bertumpu pd menyejukkan engine shj…ingat kipas campro yg besar tu berkongsi dgn aircond ye) utk engine nye kipas radiator berjln n sejukkan engine…dgn tnjuk ajar otai2 lame campro, smpai skrg keter n engine aku xprnh de problem..alhamdulillah…

    dan lg satu, ciri engine campro jenis engine yg pnas..so mmg bnyak sebenarnye beban kerja kipas campro ni..nk cover penyejukan engine n aircond…kalo keter statik n engine dlm keadaan idle :
    ~ditambah lg dgn ON kn aircond,
    ~ditambah lg dwaktu tgh ari
    ~ditambah lg dgn sifat campro yg semamngnye “engine yg panas”
    itu yg menyebabkn aircond xterase sjuk sgt…kalo dlm keadaan mcm ni,terutama dlm tgh ari,elakkan engine idle trlalu lame…beban pd kipas utama(yg cover aircond n radiator) kite minimizekn..dh rosak satu hal lg…

    psal antifreeze,coolant n air radiator tu..utk pengetahuan, antifreeze=coolant…coolant adlah antifreeze..antifreeze adalah coolant…yg menyejukkan engine for sure dtg dr air ditambah mixture coolant tu…rujuk ni utk tmbh info lg >> http://autorepair.about.com/od/autorepairdictionary/a/def_antifreeze.htm

    n utk info, bile nk tmbah air dlm radiator atau ditambah dgn mixture coolant, jgn sesekali guna air paip…guna air bateri, iaitu AIR SULING…air radiator campro mst gune air suling..sb air suling pure water..xde bhan asing or pure impurities..pH air suling pon adalah 7(neutral)…yg mempercepatkn karat air berasid…air paip ade bahan terlarut yg laen n bukn neutral…

    sekian utk info…same2 kite share..aku pon dh pkai campro 3thun…syukur alhamdulillah,xprnh ade problem..yg penting,kite mst tau ttg perangai engine kite sndri..dtg SC, tnye la mcm2, itu prkare yg slalu aku bt,kadng2 mekanik mlas nk layan…hahaha

  11. XRumerTest berkata:

    Hello. And Bye.

  12. labulabi berkata:

    kereta proton memang nya hancur baru ja pakai tak sampai 2bulan mcm2 masalah yg timbul contoh nya bum stop inspira,bila ditanya bila nak diselasaikan,jawapannya proton rnd testing tengah buat testing lagilah

  13. abu berkata:

    Saya sakit hati dgn meter VDO wira, dah tukar seketul baru punya meter utk km/j dan milage, baru jalan 10,000 Km meter dah buat hal balik. nak kata salah pasang mekanik cina tu dah otai. Nak tak nak beli lagi seketul kat kedai sparepart, salesman kedai sparepart pun cakap kalau teksi lagi la , tiap2 tahun kena tukar benda tu sebab rosak, xboleh puspakom, dia pun setuju meter VDO ni tiada kualiti langsung,
    Sekarang meter saya kalau kereta berjemur lama sikit, meter tu xjalan, kena ketuk2 baru jalan, cadang nak tukar meter mitsubihsi lancer , mekanik ckp meter tu sampai kiamat pun takkan rosak.

  14. Prodoh berkata:

    Hmmmm…Kalo camni la slogan belilah barangan buatan malaysia dah takleh pakai..

  15. yus berkata:

    proton hampeh, aku pkai datsun lg best maintnnt murah, minyk jimat, bwk pn mantop, thn lasak, dr tahun 81 smpai skrg ok je, toyota pn best gak, lasakak enjin tahan gler

  16. Ieda berkata:

    Hmmm..aku terpikir gak,xkan camni jer tahap kualiti proton..padahal proton da kire otai dalam industri ni..tp masih ditakuk lame..rasenyer saga dulu lagi dari kete2 proton yang ade skang ni..

  17. Ieda berkata:

    sowi tertinggal..maksud aku saga dulu lagi tahan dari seme kete2 proton yang ade skang…

  18. abu bin baharom berkata:

    Campro CPS exora pakai 2 kipas radiator dan airkon, tapi bila kipas radiator berpusing bila enjin panas dia akan terus berpusing walaupun enjin cuma dibiar melahu sahaja. Kalau macam ni dalam 2 3 tahun mau kong motor kipas tu…ini pun normal ke ?

  19. azizi berkata:

    aku nk tya..knp kereta gen2 cps aku bila strt enjin pg2 dgr mcm ada benda longgar?…pas dh jalan kurang ckit bunyi nya..komen?

  20. lan berkata:

    sy bru ambik exora bold ambik ptg blik rmh bka plastik seat dah koyak pergi claim kt vendor hampeh,mcn2 alasan,akhirnya sy tampal dgn gam gajah kt leather seat tu

Tinggalkan Jawapan

