INTERIOR Proton EMAS concept

Posted: 4 Mac 2010 in automotif, GENEVA, PRoDaS, PROTON, Proton Designer, proton EMAS

selepas pelancaran Proton EMAS ini saya begitu teruja dengan design luaran dan dalaman…

interior Proton Emas ini nampak kemas dan menginspirasi rekaan masa hadapan……

interior Proton EMAS

interior Proton EMAS

design dalaman seolah2 berada di dalam pesawat…

di sini saya ade suatu persoalan …adakah Proton Emas ini tidak mempunyai gear????

dalaman proton EMAS

dalaman proton EMAS

dimana gear??

dimana gear??

adakah gear nye hanya menekan butang2 yg berwarna biru itu??? selain itu menariknye proton emas ini hanya tekan butang start untuk hidupkan enjin…

menurut sumber dari sagaKNIGHT..(x silap dari apa yg Aku baca dari info sebelum ni,kereta ni x memerlukan gearbox kerana enjin dia yg bersifat range extender yg menggerakkan kereta ni …
dan kalau tenaga dlm bateri kehabisan,enjin akan menjana kuasa sambil kereta bergerak..dan pastikan rizab minyak pun mencukupi
mgkin huruf2 PRND tu sbg indicator,xdela driver nnti konfius kereta dlm mod P atau N…
ataupun misalnya cuma sentuh butang P klu nak berhenti,mungkin itu caranya)

persoalan nye adakah benar??? kepada sesiapa yg tau info boleh kongsikan di sini…

stering rekaan terbaru proton

stering rekaan terbaru proton

design stering ini mungkin menjadi identiti proton selepas ini???

kawalan lock pintu seperti jet pejuang

kawalan lock pintu seperti jet pejuang

meter elektronik

meter elektronik

kereta ini mengikut sumber yg saya baca boleh mencapai kelajuan max 160km/j…. adakah benar info tersebut???

satu lagi persoalan… kereta ini tiada penghawa dingin ke???

dimana penghawa dinginnye??

dimana penghawa dinginnye??

apa kegunaan iphone di tengah2???

apa kegunaan iphone di tengah2???

banyak persoalan yg terdapat pada design dalaman proton EMAS ini… sekarang saya mahu tunjukkan kerusi dalaman..

design kerusi belakang yg moden

design kerusi belakang yg moden

menurut sumber yg saya baca kerusi belakang boleh digerakan secara elektronik..

boot blakang yg agak besar

boot blakang yg agak besar

boot belakang agak terhad tapi masih mengekalkan ruang yg luas..

boot belakang agak terhad tapi masih mengekalkan ruang yg luas..

design kerusi dpn yg moden dan smart

design kerusi dpn yg moden dan smart

yg ini saya tak tau dimane & ape kegunaannye

yg ini saya tak tau dimane & ape kegunaannye

kamera belakang ke???

kamera belakang ke???

selain itu proton emas ini apabila kita berada dalam kita seolah2 merasakan pemandangan yang luas kerana cermin yg begitu luas..

luas

luas

luas pemandangan bila berada di dalam proton Emas

luas pemandangan bila berada di dalam proton Emas

sungguh banyak persoalan yg tak dapat dijawab.. saya harap ada sesiapa yang boleh menerangkan fungsi2 dalaman kereta ini dan kelebihan proton EMAS …..

mahu lebih gambar saya paparkan dibawah….

berikan pendapat anda dan kalau ada info terbaru bolehlh kongsi2 disini….

-prodas-

Komen-komen
  1. prodas berkata:

    bagi sesiapa yg tau pasal function2 dalaman proton Emas ini kongsikan info2 anda di sini….

  2. g-mie berkata:

    bro.. saya belum sempat nak translate.. so ini maklumat tentang interior nya.. nanti saya dah translate dan ubahsuai ke BM, saya post-kan kat blog ni atau blog saya.. Orait..?

    The first aspect that strikes you, even before you discover the car interiors, is the door handle: an ergonomic design that incorporates a set of secondary controls that vary from place to place.

    The driver can use the handle grip to control all four power windows, door locking and unlocking, the courtesy lights, side mirror adjustment and electrical lowering of the rear head restraint to improve visibility while reversing.

    The front passenger can also adjust the hi-fi system as well as his or her own window. The rear passengers can also adjust their seats from the handle grip.

    Two TFT panels dominate the dashboard. They are housed side by side in the centre of the dashboard, at a concave angle.

    The right-hand monitor shows the speedometer and the main car operating indicators in addition to hybrid system energy flows.

    The left-hand monitor shows secondary information such as screens for the hi-fi system, telephone and internet access browser plus personalised car set-up parameters.

    A third display, located beneath the central console, is a touch screen that controls all the car’s main and secondary functions. The right part of this TFT screen permanently displays the climate system temperature and air flows.

    The lower part of the central console, housing the ignition button and gear selector, extends towards the tunnel and can be folded down. When parking in a tight spot, forcing the driver or front passenger to leave the car from the opposite side, this central element can be lowered and the seat moved back so that they can get out on the other side without hindrance.

    The central console also houses two USB ports to connect digital music players and mobile phones, plus an SD card slot for satellite navigation maps.

    The central part houses a dock specially designed for the Apple iPhone. This dock is interchangeable and can house other phone and smartphone models. It can recharge the phones and connect them automatically to the car without the need to use other coupling systems.

  3. prodas berkata:

    ok bro…tq….. kalau ade info2 terbaru kongsi di sini atau di blog bro…

  4. sagaKNIGHT berkata:

    pasal info fungsi2 ni aku pun belum tau lg…
    jangkaan aku utk spec mgkin ada navigasi satelit base with hard disk(sbb kereta ni hibrid byk input yg perlu dicomputerizekan)6 airbag,backup camera(dlm gambar dah tunjuk display dia)
    pasal panoramic roof tu pada pendapat aku mungkin….
    ..kereta ni target market belah eropah…konsumer sana prefer kereta berbumbung suria..
    2nd…proton nak capai nisbah kuasa:berat yang setara atau hampir seimbang,last aku tau bukan kereta tp motobike yamaha yzf r1 gen ke berapa aku lupa..yg ni dpt nisbah kuasa:berat 1:1….3rd…mgkin ada mempengaruhi nilai Cd(coefficient drag) arus aerodinamik kereta ni…
    jangkaan aku klu proton nk jual proton emas utk domestik kemungkinan xde kut bumbung panorama ni…mgkin diganti dgn moon/sun roof

    pasal iphone dah jd trend kt belah US/europe psg kat kereta…mmg standard sekali dgn adapter khas…dia akan synckan contact no dlm iphone ke dlm hard disk,ada sesetengah spec dia cuma perlukan pemandu arahan bersuara kalau dia nak call orang

    (translate dr teks g-mie)dah siap sekali dgn internet hoho mmg syokla,klu boleh wifi…berkelah kat laut,pantai ke boleh la surf sambil tu…kalau xde iphone tp ada ipod plug kt tmpt iphone tu…bukak pintu/bonet belakang,nah korang dah ada dj bergerak!

  5. sagaKNIGHT berkata:

    lupa nak bagitau proton exora pun ada function phone cuma dia guna bluetooth,tapi xde adapter khas utk iphone/smartphone..dan kalau nk call orang perlukan phone tu jg tp boleh jwb secara freehand,no phone contact xsilap display kt radio kut…bro prodas dah cubakan kat exora bro?

  6. frossonice berkata:

    Tengok betul2 line pada dashboard kereta, rasanya itu boleh diletak lubang aircon. gear console tu standard biasa je. P – park, N – neutral, D – drive, R – reverse, S – tatau, mungkin START/STOP. Basic yg kereta elektrik biasa pun pasti ada. Dua skrin di penjuru cermin depan kereta sudah pasti side view camera/reverse camera sebab ada distant sensor macam BMW/Merc.

  7. Mak Uia berkata:

    Salam

    Saya dah ringkaskan pasal interior dan enjin emas dalam entri di blog saya.

  8. prodas berkata:

    bro sagaKNIGHT…. saya sudah cuba… best!!!! kalau org call satu exora dengar!!hahah…. pasang lagu dari fone pn boleh.. kt hp bukak lagu tapi hp tak kuar suara.. tapi spaker exora kuar suara… seolah2 boleh kawal radeo lagu ape yg kita nak.. best!! hanya gunakan bluetooth…

  9. prodas berkata:

    frossonice..tq… coz… jawab persoalan tersebut.. secara kasar saya lihat Proton emas ini kalau di jual sama dengan kereta konsep itu mesti harganye lebih 100k…

  10. prodas berkata:

    mak uia… tq!!! tapi belum cukup detil …masih byk persoalannye… ape2 pn tq bro2 sekalian…

  11. g-mie berkata:

    maksud bro prodas, bro nak detail kat control device tu ke..? function kat setiap button kat dalam kereta tu..?

    pada saya, kereta ni dah best & canggih.. tapi, kalau nak diproduksikan mungkin ada beberapa kriteria yang perlu diambil kira.. kalau panoramic roof tu, memang kena tukar laa.. tak sesuai dengan negara kita, panas dan silau.. tapi, nilai2 estetika yang ada kat bumbung tu kena laa kekal kan untuk memastikan identiti model tu tak lari jauh..

    reverse camera..? ada eak..? siap bagi distance lagi kat screen-nya tu.. yang bestnya model ni, walaupun nampak kecil.. comel, tapi luas.. memang ciptaan yang bagus, sebab ia memaksimakan ruang sebaik2nya..

    lepas saya lihat koleksi gambar2 model ni, dan video ni.. saya nampak model ni macam anak harimau.. tak percaya, try anda perhati betul dari setiap sudut.. termasuk dari pandangan atas.. tu pandangan saya lah.. hehe~ tak tahu laa pandangan / perception orang lain.. hehe~

  12. prodas berkata:

    betol gak bro g-mie… anak rimau…. sesuai sangat dengan logo proton!!! ini baru terserlah identiti proton!!!

  13. zulsharif berkata:

    A’mualaikum … prodas dan rakan2 tentu x prasan, bahagian bumbung yang cermin sepenuhnya boleh ditutup ( baik di bahagian depan mahupun di baris belakang ). Cuba perhatikan betul2 … terdapat ‘handle’ untuk kita tarik dan tutup ( seakan jenis gelonsor )

  14. prodas berkata:

    ye saya pn perasan tapi adakah benar boleh ditutup???

  15. neo berkata:

    Bagus ada blog info kereta macam ini. boleh la jd alternatif blog kereta macam paultan yang berbahasa inggeris

    cadangan saya, memandangkan blog ni blog maklumat, diharap guna bahasa Melayu yang betul. Kalau boleh, janganlah terlalu KL sangat ejaan tu.

    “Ye, kerete, persoalan nye, kegunaannye, dimane dll.”

    harap boleh perbaiki mutu penyampaian.

    Overall, great works.

  16. prodas berkata:

    hahah… baik cadangan bro neo… bro neo ini mesti pencipta bahasa….. insya’allah saya akan perbaiki… blog ini di asaskn bagi memudahkan rakyat malaysia yang kurang dalam kefahaman dalam BI….seperti saya.. jadi blog ini akan memaparkan info2 automotif tempatan sahaja seperti proton n perodua… bagi memberi info teknologi terkini produk tempatan.. diharap bro neo dapat berkongsi cadangan n pendapat di sini…

  17. jokerbook berkata:

    Sukses untuk PROTON EMAS MAlaysia ini,..Salute!

  18. jokerbook berkata:

    Bisa untuk mutar and nonton FILM BELUM CUKUP UMUR Di dalam ni kereta… meskipun saya belum cukup umur

  19. Hasilkan satu blog berbahasa Malaysia tentang automotif….
    Afiq u can do it!!..hahaha

  20. prodas berkata:

    off topic..
    ade kemungkinan nama waja baru adalah proton ROSMA atau proton RUSMA… dilancarkan pada bulan 11… sekarang sudah siap… tengah test onthe road.. sedara saya kate dia pernah lihat waja baru ini. dia adalah staf proton…. cantik lampu depan dan belakang di ubah.. bumper pn lain dari model lanser fortis…harga yg dicadangkan lebih kurang 80k..

    selain itu… Lotus EVORA… yg bakal masuk malaysia akhir mac ini… dijual dengan harga 700k… katanya…. Di pusat kecemerlangan proton ade sebijik EVORA milik DSZ….. waw…. hebat dato syed zainal..hihihih

  21. Firdaus berkata:

    sesetengah model concept memaparkan keseluruhan design kenderaan itu dari sekecil2 part hinggalah detailing nya namun dlm persembahan kereta konsep mcm ini kadang2 yg di tumpu hanyalah idea2 utama nya shj. sebab itu aircond vent or bende2 lain yg biasa terdapat pada kereta konvensional tidak di reka atau di paparkan.

    ada beza beberapa kereta konsep, ada yg production wise concept dan ada juga artistic/design concept. namun aku yakin design flow utk EMAS ini bukanlah benchmark proton utk design2 akan datangnya. coz aku percaya design Persona R itulah sebenarnya main design flow proton nanti… ape2 pun just tgu je la..

  22. prodas berkata:

    ohhh patut lh!!!1 tq bro firdaus….. 2 lh saya hope pn EMAS bukan benchmark proton utk design2 akan datang,,,, sama2 kita tunggu persona R>>>

  23. khairuummah77 berkata:

    Kami pertubuhan Khairu Ummah memerlukan bantuan untuk menjayakan pembenaan pondok sila layari Blog kami http://khairuummah77.wordpress.com/

  24. aliff berkata:

    Ha.. ha.. proton buat macam mana pun bagus. Meter kat tengah pun bagus, aritu korang kutuk alza meter tengah, sekarang?

    Rasanya kalau prototype ni launch (kalau la..) mesti banyak komponen fragile. Short circuit mesti banyak. Lepas tu kalau pi SC, diorang kata biasalah tu, tak ada apa pun. Sama macam kes reverse sensor persona aku, berapa kali pi tanya EONSC diorang kata biasalah, reverse sensor tak boleh percaya sangat. Tapi keta orang lain ok je.

  25. Firdaus berkata:

    kete bukan manusia, even manusia pun tak sempurna. lagi pun keta ni manusia yg buat, nak cari sempurna celah mane nye.. tunggu2 nanti reput gak besi2 kete ni.. tul tak?

  26. fauzan berkata:

    huhu… nama RUSMA tu …errr.. telinga saya mcm tak suker jer mendengarnya… apa2 pun tunggu jer kemunculannya…
    mmm… relaks ar bro. masih nak ungkit pasal meter tengah alza n compare dgn ‘meter tengah’ concept car nie ker? Pada pendapat saya meter tu masih lebih praktikal kalau letaknya dkat dgn pemandu seperti kereta konvensional yg lain. Kereta2 konvensional biasa yg meter ditengah tu tu lebih utk stylish jer. Tapi brbanding concept car nie situasinya mgkin berbeza. Bila banyak features canggih yg diperkenalkan tak praktikal la plak kedudukan itu pada blakang stering. Walaupun multi featuresnya n meter dibahagian tengah, design n sudut pandangan masih bleh diterima.

    hehe.. concept car nie kalau nak buat mass production, ambil lagi masa 18 – 24 bulan utk dikeluarkan, Kenapa? Mestilah nak kena revise balik design n sebagainya n bnyk lagi ujian2 yg perlu dijalankan supaya kemungkinan2 yg bro harapkan tu (fragile la, x functon la apa laa..) tidak berlaku.😉

    my 2 cents.

    cheers!

  27. lanbagak berkata:

    Proton da bomb.

  28. prodas berkata:

    betol kata bro fauzan….. saya sokong….emas ini masih banyak yg nak kena redesign semula bagi sesuai dengan pasaran tempatan….

  29. chaku berkata:

    kete ni xde gear la…elektrik enjin xde gear pon…
    mcm golf cart tu…mana ade gear..

    evora hybrid tu pon xde gear..

  30. prodas berkata:

    oo….so macam kereta golf lh… senang lh nak pandu kereta ini….. hihihih

  31. ad berkata:

    proton ckp kalini nak fokus pasaran luar dulu..sbb tu power mower kete ni..so,jgn terkezut kalo kete ni mahal n canggih..papepon harap2 proton kekalkanla apa yg patut..kete ni mmg besh n seswai utk global.pasaran msia kecik je,,bg ruang utk proton jual kat luar lak..byk kene ubah untuk pasaran tempatan yg tau nak murah je..myb nnti ade 2 version..yg power mower ngan yg biase2 utk pasaran msia..papepon moge proton succes

  32. prodas berkata:

    bagus langkah proton ini.. org malaysia ini akan sokong bile produk buatan mlaysia dapat sambutan kt luar dulu… so semoga berjaya proton!!!!!.

  33. azan berkata:

    salam…
    untuk pengatahuan saudara, dimanakah terletaknya aircond?
    kalau diperhatikan di dashboard terdapat satu line panjang berwarna hitam berserta kemasan chrome. disitulah terletaknya aircond .sengaja wat panjang mcm tu coz part of the design n nmpak futuristic. daripada sumber yg dipercayai oleh staf styling proton.

  34. campromania berkata:

    betul tu, line hitam tu la blower air cond..dia punya suis & regulator maybe ada pada interface kat screen kat tengah tu..pakai touch screen kot..memang canggih keta ni..

  35. prodas berkata:

    ohhh…betolh jangkaan saya… aircond line panjang ninin adil untuk semua peenumpang tidak perlu gaduh2..hahha

  36. rusdibakar berkata:

    Apa yang korang mengarut ni? Ni kereta konsep paham dak? Tak semestinya model ni akan keluar. Keta ni just untuk pameran untuk tunjukkan Malaysia Boleh. Korang tengoklah kereta konsep Jepun, Korea @ Continental, diorang keluarkan tak model konsep diorang tu? Diorang buat just nak tunjukkan kebolehan diorang dalam merekabentuk model, tu yang ada futuristik, ecogreen, abstractism, etc. Kalau korang tengok tiap2 kali motorshow diorang akan keluarkan kereta konsep yang lain, kadang2 sampai 2 ke 3 sekaligus dalam setahun.

    Lubang aircond tu betul ke? Jangan la korang nak buat cerita2 mengarut. Kalau korang peratikan button aircond pun tak ada. Selalunya kereta konsep yang dipamerkan diorang hanya masukkan elemen2 baru sahaja & bukannya untuk kegunaan atas jalan.

    Lagi satu tempat handphone tu, Korang pastike model & saiz handphone tu ada lagi 2 tahun lagi? Kalau dah tek keluar lagi nak letak apa pulak kat tempat tu yang sama saiz?

    Janganlah korang mengarut, malu orang baca. Saya rasa bro prodas kena sunting komen2 yang mengarut. Kalau boleh hanya perbincangan ilmiah saja dimasukkan. Mungkin ini boleh menjatuhkan imej blog bro prodas.

    Apapun syabas proton kerana berani memperkenalkan kereta konsepnya diperingkat antarabangsa..

  37. fauzan berkata:

    mmm… mmg ar apa yg disajikan oleh proton di geneva motor show tu adalah concept car hybrid bercirikan eco car. Sumer org tau, kereta konsep hanya sekadar konsep. Bila nak buat mass production, byk pengubahsuaian yg akan dilakukan. Sbb dlm mereka bentuk kereta konsep, biasanya kos effective x sgt diambil kira. diorang maximize kn high tech n good quality material n design utk suite dgn konsep yg diingini. Kalau concep car nie jadi realiti, tentu la harganya melambung2 tinggi.
    Secara tersiratnya apa yg proton nak tunjukkan kat geneva tu adalah era baru proton utk memasuki pasara global secara serius. Diorang juga nak tunjukkan new direction of design kereta2 proton selepas nie. Bagi saya, tak de apa2 yg mengarut kat sini. Apa yg difantasikan melalui concep car ini boleh menjadi realiti. Proton gak sebenarnya akan menimbangkan model concept car hybrid nie utk berada dipasaran global lewat 2012 nie dgn beberapa modifikasi rekabentuknya.

    cheers!

  38. azan berkata:

    rusdibakar

    Lubang aircond tu betul ke? Jangan la korang nak buat cerita2 mengarut. Kalau korang peratikan button aircond pun tak ada. Selalunya kereta konsep yang dipamerkan diorang hanya masukkan elemen2 baru sahaja & bukannya untuk kegunaan atas jalan.
    ————————————————-
    ini bukan mengarut la bro. ada bukti sahih.sy team styling kt proton.line kat dashboard tu mmng lubang aircond. . saya tau la.dan untuk pengatahuan bro, model ini akan dikeluarkan pada tahun 2012 dan akan menggunakan engine conventional serta hybrid.

    sekian…

  39. rusdibakar berkata:

    Betul tu bro fauzan, aku tak kata idea proton mengarut, aku bangga proton boleh launch kereta konsep kat motorshow. Aku kata kita yang banyak komen benda yang mengarut, kadang2 banyak yang tak betul kita ada2kan. Kalau tak ada facts janganlah cerita bukan2. Kalau sekadar berkongsi takapalah. Jangan ujudkan fakta tanpa ada bukti.

    Bro azan, baguslah kalau bro salah seorang team styling proton. Cuma satu je lah yang boleh aku share (aku tak pandai pun bidang atomotif ni, tambah2 nak design kereta, kalau kereta sorong pun belum tentu boleh buat) Aircond kalau design straight tu dah tentu tak boleh ubah flow macam kereta konvesional yang ada sekarang. Boleh beku tangan drebar tu, tambah2 cuaca panas mesti aircond nak kena bukak kuat kalau penumpang ada kat belakang, kecuali kalau ada aircond line keliling kereta bolehlah minimizekan temperature baru tak beku tangan drebar. Apapun tahniah bro azan atas usaha bro yang merupakan team penting, dapat juga Proton Emas direalisasikan. Hidup proton…

  40. prodas berkata:

    salam..bro azan betol ke bro azan team dalam proton emas ini…selamat datang ke blog prodas… kalau boleh bro jawab lh persoalan2 yang saya ajukan…

    menurut bro rusdibakar…. memang betol ape yg bro cakap…… tapi kebanyakkan pengunjung blog ini bukannya orang yg tahu sepenuhnya tentang dunia automotif….ini… mereka hanya bagi pendapat mereka tentang apa yang mereka lihat… tetapi sekiranya fakta itu salah atau diada2kn.. bagi sesiapa yg boleh betulkan silakan….

    dan kini kita ada bro AZAN yg boleh menjawab semua persoalan diatas.. so harap2 bro azan dapat meluangkan masa untuk berkongsi info yang benar dan tepat disini,,,,,,

  41. fauzan berkata:

    pasal lubang angin aircond tu?… hehe, ini la yg dikatakan inovasi. Ada kipas mcm tak nampak kipas, ada komputer mcm tak nampak komputer… camtu la gak kat lubang aircond tu, kalau kerja kat bhgian design n styling ni kena ar kreatif n inovatif… berfikir di luar kotak n kena selalu berfikir diluar kebiasaan:) ..tak begitu?

    cheers!

  42. saiful68 berkata:

    Ya. inovasi. baru tengok gambar dah kata inovasi. belum tengok live @ drive lagi tu. memang betullah ko supporter proton tulen.
    Kalau perodua korang kutuk. semua tak betul. meter kat tengah idea bodoh. tapi kalau proton meter tengah inovasi pulak.
    Lagi satu yang paling aku rasak lawak dengan korang ni, ada ke bandingkan perodua concept car 12 tahun dulu dengan proton emas. Lepas tu komen perodua punya concept car outdated. 12 tahun punya model korang banding, cuba korang banding 12 tahun dulu era TMahalel apa ada pada proton?
    Memang tak boleh cakap apa dah, kalau dah mentaliti macam tu korang teruskan je lah support proton tu. Tapi pada2lah sikit ye, jangan main bagi idea hentam keromo je. malu kalau orang yang tahu pasal automotif baca.

  43. farghmee berkata:

    kalu tgk gmba:
    1. ada gear “auto” kt vertical dashboard sblh “i-phone”.
    2. kalu dia boleh design aircon cmtu (yg aku rasa cantik sbb embedded nicely dlm curveline dashboard), msti ada mekanisma utk regulate/control airflow, kn?
    3. waduh2..psl hp holder pn gaduh? skrg trend hp ala “i-phone”, sbb tu la logiknye letak bekas saiz i-phone kt situ. kalu stkt mold plastik, bila2 masa aje ble tukar, kn?
    4. yup, meter tgh mgkn xnmpk cool. tp kalu compare meter emas ngn alza (opps..xpun next d54t), mana lg cun?
    5. comparison yg prototype perodua tu mmg dh lama, & comparison agak kelakar, tp dh itu aje yg diorg(perodua) ade, then nk buat cmne?😉

  44. fauzan berkata:

    mmm… kalau kita support sesuatu yg menjadi kebanggaan negara salah ker? terpulang ar ape gak label yg ko letak. Bagi saya bila bagi pandangan kena ar kritis n membina. Sorry ar, tak de ar istilah kutuk bila sy bagi pendapat. Cuma kadang2 penerimaan org plak bagaimana, suka ker tak. Kalau yg bijak tentu brfikiran terbuka n rasional dlm menerima pendapat org lain.🙂

    “..Kalau perodua korang kutuk. semua tak betul. meter kat tengah idea bodoh…”

    hehe… org lain cakap atau ko yg cakap, saya tak tahu. Sy tak cakap. No komen. Pasal meter tu, bukan masalah idea, tapi praktikal atau tak. Still praktikal meter tu dekat dgn pemandu. Selain drp tu, just utk stylish atau sbb tambahan features/gadget yg pelbagai yg menyebabkan perlu di tengah.
    Bro, tuan punya blog yg letakkan isu nie, kitaorg just komen jer. mmg ar tak relevan nak banding kan model konsep proton-perodua yg mcm langit dgn bumi tu. Lain la perodua ada concept car yg baru selepas 12 tahun punya concept car tu.
    Hehe..saya bukan ar supporter tulen proton. Cuma ada rasa bangga jer. Mmg ar dulu proton tak de ape2 pun. Tapi sekarang? From nothing to something:) From zero to hero;) Sometimes, we support bcoz we proud;)
    Perodua ok gak, cuma selepas 15 tahun nie, kena ar keluar dari zon selesa tu, tidak dibayangi TnD n jadilah pengeluar kereta nasional kedua yg sebenar.

    salam n cheers!

  45. fridzmax berkata:

    Saya suka perhatikan rentak perbincangan kawan2 sekelian dlm Prodas ni. Ada banyak pendapat dan idea yang tuan2 lontarkan berkenaan Proton EMAS ni. Lantas terbukti tuan2 benar2 mengambil perhatian pada model konsep ni.

    Saya sebenarnya minat kereta eropah. Antara ciri kereta eropah ialah panoramic roof. Tapi apa yg menariknya EMAS ni, ia MUNGKIN dilengkapi dengan adjustable/telescopic panoramic roof. Cuba lihat pada gambar yang berlabel ‘luas pemandangan bila berada di dalam proton Emas’, lihat dengan teliti kedudukan sun visornya. Xkan sun visor duduk atas kepala pilot dan co-pilot kan?Jadi maknanya, kalau cuaca panas terik atau hujan kilat sabung menyabung, bolehla tarik ‘awning’ kedepan. Cantik feature ni..

    Utk saiful68; Ya saya setuju jika EMAS tidak dibandingkan dengan KEDIDI. Ia satu perbandingan yang tidak sejajar. Tapi lain pula supporter Perodua. Semua nak banding dgn Myvi. Neo dgn myvi, Saga dgn myvi, waja tahun 2000 pun dgn myvi. Tak adil bukan?

    Fikirkanlah..

  46. prodas berkata:

    hhahah….. bro SAIFUL68… sebenarnye memang lh tak layak kalau EMAS di bandingkan dengan KEDIDI…. tapi dh itu yg perodua ade..hihih… pasal perbandingan 2..saya dapat ilham apabila saya melayari suatu forum.CARI…. so dgn itu dengan niat untuk suka-suki.. saya saje bandingkan EMAS dengan KEDIDI…. secara tak langsung mungkin pihak perodua akan lihat n membara untuk membuat model konsep yg boleh menandingi EMAS… hihihi …

    saya tak kutuk perodua….. saya cuma menyatakan hasrat saya untuk melihat model hasil 100% rekaan mereka….saya pn pemilik perodua kembara…..so buat ape saya nak kutuk?? cume bagi pendapat dan kritikan yg membina…

    lagi satu..saya sebagai pembela proton..yg selama ini orang ramai asik dikutuk dan diperlekehkan saje…

    apew2 pn saya sokong kedua2 industri automotif tempatan….ini!!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s