tinted gelap exora….

Posted: 1 Jun 2009 in automotif, PROTON, proton Exora

hari ini saya hendak kongsi pengalaman saya tentang tinted hitam tanpa membuka tinted asal…….saya..telah memasang tinted gelap…..tanpa buka…tinted yang asal…. sekiranya anda mahu lihat dan memberi maklum balas..silakan….di sini saya sarankan bagi sesiapa yang mahu tinted hitam… jangan lupa untuk tanggalkan tinted asal….. kerana tinted asal akan menyebabkan kelihatan seperti cermin…..anda boleh lihat gambar dibawah…..

my exora

my exora

anda bolah lihat..walau pun saya tinted hitam ianya tidak nampak hitam kerana saya tidak buka tinted asal..

anda bolah lihat..walau pun saya tinted hitam ianya tidak nampak hitam kerana saya tidak buka tinted asal..tinted nampak hitam bila tidak kene cahaya matahari...

gambar diatas ini anda boleh lihat…. walaupn saya telah tinted hitam…ianya tidak kelihatan…kerana tinted asal lagi menyerlah…… ia tidak menjadi hitam tetapi ia menjadi seperti cermin……
lihat perbezaan cermin depan n belakang....

lihat perbezaan cermin depan n belakang....

tinted belakang..

tinted belakang..

tinted....

tinted....

gambar diatas ini anda dapat lihat…tinted hitam kelihatan sekirannya tidak terdedah kepada matahari……
lihat kegelapannya....

lihat kegelapannya....

belakang..

belakang..

disini saya sarankan kepada pemilik2 exora kat luar sana …sekiranya mahu tinted cermin gelap.. jgn lupe tanggalkan tinted lama…sekiranya tidak tangalkan tinted lama…ia kelihatan seperti kereta exorasaya…tidak nampak hitam…tetapi kelihatan cermin muka…hahahah…. disini saya kongsi pengalaman…….

Komen-komen
  1. adam berkata:

    Saya ada pengalaman tinted cermin pakai 85% gelap tanpa tanggalkan tint asal.. dah la tint asal tu jenis reflector (cerah cam cermin).. hasilnya mmg macam gambar diatas.. lebih menyedihkan.. cermin tu akan nampak seperti kusam seperti berabuk

  2. campromania berkata:

    cun la bro…kalau rim tu kasi tukar rim sukan lg besar lg mantop..rim sukan ala2 exora prestige tu, mmang masyuk nye..mesti ramai yg keles nanti..hehehe…🙂

  3. prodas berkata:

    adam…saya mulanya selepas dah tinted 2..nyesal …asal tak terpikir..nak buka..tinted asal…tetapi ..lama-kelamaan….rasa syok lak… jpj tak perasan hitam….walaupun sebenarnya hitam giler…..hahahha

    campromania… cun ke???hahahah ni skrg tenggah tunggu body kit… kalau sudah ada bodykit…yg labuh macam wish ke macam exora prestige..ke..kasitau lah kat den…den nak pasang…heheheh

  4. adam berkata:

    Bro.. ok la tu kalau hati dah berkenan… nak pasang BK tu.. cari la yg ala prestige/prime tu..hehe

  5. adam berkata:

    cermin kat 3rd row tu.. masih nampak kotak dia… kalau betul2 gelap.. baru nampak satu tone kaler dia…baru masyuk… tapi la ni pon dah ok dah🙂

  6. prodas berkata:

    adam..2 lah pasal…ingatkan bile tinted hitam..nampaklah macam wish…tapi .disebabkan tintid asal lagi menyerlah…nak buat cam ne….??/ sya sarankan…kepada sesiapa nyang mahu tinted hitam..jangan lupe buka tinted asal untuk exora H-line… utk
    M-line tak kisah…

  7. Adam berkata:

    tak pe.. biasanya tinted hitam yg mmg tak approve jpj ni murah je kan…saya dulu pakai 85% utk 5 cermin baru RM200
    cabut dan pasang baru laa.. hehe

  8. jam berkata:

    saya nak tau bagus sgt ke exora ni.saya sekarang tgh memikirkan antara avanza 1.3 dgn exora.minta pendapat sikit ttg exora.

  9. prodas berkata:

    exora is te best mpv….berbanding dengan avanza….. dari segi design n ruang exora lebih menguntungkan……
    kalau mahu exora yg lebih picup…tunggu versi manual….dengar cite picap manual lagi kuat berbanding auto……jam… tepuk dada tanya selera….kerana selera orang berbeza2…kesimpulannya…. exora lagi better..dari avanza,llivina,inova,citra…and rondo…

  10. Adam berkata:

    exora ada BCM, 3rd row aircond, 1st and 2nd row armrest dan yg paling penting SPACIOUS sama ada utk penumpang atau luggage space

  11. campromania berkata:

    bro prodas, tggu kedai ah beng kua bodykit klon exora prestige..baru ngam..

  12. prodas berkata:

    ok…kalau dah ada….kasi tau…

  13. bear berkata:

    bro prodas,dgr ada dan akan kluar bln 6 ni..AIRMASTER kot..cuba u cari dlm EOCM..
    KLlu ada kat KL sy pun sanggup turun. sekurang2 kita blh jadi perintis 1st kat negeri masing2.

  14. prodas berkata:

    ye ke…mane gambarnya????

  15. bear berkata:

    so far tak ada lg tp geng ECOM kata akan keluar bln 6 ni tak tau le awal atau ujung..kena tgk geng kat sana plk..sbb sy selalu intai2 member kat sana..so far ada gambar Big E putih pakai rim 17.

  16. prodas berkata:

    ok aklau ade post kat sini…k…

  17. nazri berkata:

    3 hari lepas aku pergi kilang airmaster kat damansara nk bukak spoiler stick on saga member aku. Kat sana aku nampak exora balut2 dah siap pakai bodykit. Aku tanya tokeh airmaster dia kata dalam sebulan dua dah boleh ada bodykit sekarang ni dah proses akhir.

  18. prodas berkata:

    ha betollah…semalam saya tanya…pihak proton…. dia kata dalam bulan 7,8,9,atau 10…. keluarlah bodikit exora…buat masa ni bodikit exora belum dibuat oleh proton lagi….. proton akan buat itu semua bila mahu melonjakkan lagi jualan exora… bagi yg memiliki exora sabarlah untuk menunggu bodykit dari proton…heheheh

  19. mofendi berkata:

    sy dh jmpa kat mana nak psng bodykit exora.. kat damansara hrga lbih kurang rm1650 siap pasang. siap ngan cat ikut clr exora yang sedia ada

  20. prodas berkata:

    mofendi…adakah anda sudah memasang nya??? kalau sudah poskan gambar kat emel saya.
    mahnprodas_afiq92@yahoo.com

  21. hezeri samsuri berkata:

    Saya khuatir kerana nila setitik, satu kilang terkena effect-nya. Terlalu ramai yang berani menggunakan tinted yang terlalu gelap, jangan sampai operasi tinted berlaku kembali.
    Beri betis, nak peha, mungkin rakyat Malaysia perlu pengawasan 24 jam.
    Bila la kita nak matang?

  22. mizi berkata:

    berapa harga bodykit untuk exora.mana tempatnya.tolonglah bagitahu.terima kasih

  23. prodas berkata:

    sekarang sudah ada tiga jenis bodykit….

  24. zam berkata:

    bro, jumaat ni aku punya bodykit siap untuk dpasang, lama bro…bukan 2-3 hari, seminggu woo…sebab antar cat kat kilang, kalau korang bberminat bolehlah aku tolong rekimen korang kat kedai tu, sebab jumat ni aku ngan kawan aku akan pasang, dan kereta kami akan dijadikan model pertama yang pasang bodykit tu, mula dia letak RM1200 mintak kuarang dapat la RM1100 tapi puas hati bro, bukan cat kat kedai warong2 bro, kilang bro…kalau korang nak bolehla tel aku 019-3957528, kedai dia kat sekitar KL….

  25. prodas berkata:

    cam ne bodykit nye??? hantarkan gambarnye kt emel sye… mahnprodas_afiq92@yahoo.com

  26. ex_top berkata:

    bro prodas.. kalo dah dpt gmbr dr zam tu kasi la taro dlm blog,
    nak tengok laa….

  27. mohd.kamal berkata:

    salam..bro kawan pun nak cari bodykit exora tolng send gambarnya kat email kawan…tq bro u memang baik hati…

  28. wataricampro berkata:

    salam bro pya tinted asal warna apa? kalo warna cam cermin tu mmg le jd camtu

  29. nana berkata:

    yup btol tu…disebabkan x bukak tinted yg 1st tu, i punye cermin kete pon dh jadi cam cermin mekap bila kena cahaya matahari…bila mlm lak,pehhh gelap giler…hehe…nyesal lak x bukak tinted 1st tu…huhu

  30. hadi berkata:

    yaka.. tp men ttinted hitam ni lama dulu bro.. skrang byk guna tinted yg kawin2.. mcm tula lapis-lapis advance skit..

  31. fiz17 berkata:

    aku bercadang nk psang jugak tinted ni dkat cermin blakang jew,warna apa yg sesuai?

  32. nje berkata:

    sorry lah… just nak tnya lah…korang pakai exora xda problem ke? aku br je beli exora 25 june hr tu… kete aku ni bila enjine stop x smpai 2 minit kipas tiba2 jalan sendiri.. agak lama jg lah… skrg ni dah buat complain kat pusat service proton..ni nak msk 2 minggu brag yg nak ganti tu x smpai lg… pusat service tu blh kata xda stok.. heran sungguh kan…agaknya exora ni dah xkua lagi kot.. smpai brg yg nak ganti pun xda…rasa bengang jg lah… cylinder head assembly…. kalo benda ni rosak korang rasa melibatkan enhin ke x? sapa2 yg tau blh x tolong jelas kan…

    kalo korang lah dapat kete yg ada problem apa tindakan korang buat? blh x kita mintak kete baru kat tmpt kita beli tu?

Tinggalkan Jawapan

