perodua sketch car….

Posted: 9 Mei 2009 in automotif, PERODUA, photoshop

di bawah ini semua gambar sketch car bgi perodua……walaupun perodua belum bercadang untuk membuat kereta sendiri…tetapi R&D perodua telah berjalan…..ramai designer2 yang mereka kereta perodua….

di MSAM

di MSAM

perodua sedan sport??

perodua sedan sport??

sdang melukis

sdang melukis

perodua...compax car

perodua...compax car

perodua

perodua

image089

image089

kereta ape ni???

kereta ape ni???

Komen-komen
  1. prodas berkata:

    gambar ni ak dapat kat r&d perodua di MSAM 2009

  2. xenoaisam berkata:

    bagus design perodua ni boleh tembus market luar.. tapi takut pulak nanti toyol (toyota) yang ambil design ni buat keta dorang pulak… bilalah perodua nak produce kereta sendiri.. kita rakyat malaysia kena yakin dengan kemampuan negara..

  3. prodas berkata:

    maybe…perodua tidak akan buat kereta sendiri….selagi masih dibawah toyota…..bile lah perodua nak berubah……

  4. campromania berkata:

    cun tu…harap keta ni jadi kenyataan..rasanya baik perodua jv ngan proton wat small car..confirm laku nye..

  5. prodas_afiq berkata:

    tapi ….perodua tidak mahu bergabung dgn proton…

  6. campromania berkata:

    tu la masalah nya…ssah gak ye…sama sendiri xnak bergabung, tapi bila ngan orang luar nak pulak, walaupun mainkan peranan yg kecik je…rugi la mcam ni..

  7. prodas_afiq berkata:

    maybe…perodua anggap diaorang kereta pilihan no 1 di Malaysia….so maybe belagak sikit…kot..hehehe sape org perodua sila jawab…..ni cuma pendapat sy je….jgn marah perodua>>> i’m sorry…….

  8. fauzan berkata:

    Selagi perodua tak ada pusat RnD nya sendiri, selagi itulah perodua akan bergantung kepada kereta2 keluaran toyota n daihatsu. Utk merealisasikan division RnD nie perlukan persetujuan pemegang share dalam perodua. Perbadanan Nasional Berhad (PNB) hanya memegang 10% dan selebihnya pemegang besar Daihatsu n UMW toyota lebih daripada 30%. Hanya pemegang share terbesar lebih 30% jer yang bleh buat dicision😦
    kalau proton n perodua bergabung, tentulah memberikan kelebihan kepada proton sebab proton bleh buat pengembangan teknologi dan pasaran lebih luas. Bagi perodua, tentulah diorang tak setuju. sebab diorang dah berada dalam zon selesa – toyota n daihatsu support everything, dan produa bleh masuk mana2 pasaran toyota n daihatsu. dan risiko in term of business lebih kecil melainkan toyota n daihatsu itu lingkup.) tidak seperti proton, kena berdikari sendiri, one man show utk survive melainkan proton mendapat partner JV yang betul2 sesuai (win win situation).
    Silap2, hasil kreatif designer2 perodua tu, hanya menjadi inspirasi bagi toyota n daihatsu utk keluaran2 kereta diorang akan datang.(

    my 2 cent;

    Cheers!

  9. chor berkata:

    betul sgt sgat fauzan

  10. prodas_afiq berkata:

    wah…bagus fozan…..ko ni org perodua ke?????

  11. dwan berkata:

    Ya lagi satu masalah yg mungkin timbul adalah kemungkinan entiti gabungan P1 n P2 ini adalah pemegang sahamnya adalah orang luar yelah asalnya P2 ni Daihatsu n UMW Toyota yang mempunyai majoriti saham kan?

  12. prodas_afiq berkata:

    oooo 2sebabnye perodua tak mau begabung ngan proton..

  13. fauzan berkata:

    ahak! saya bukan la orang proton atau perodua. Orang biasa jer, yang suka ambil tahu isu2 semasa automotif kebanggaan negara.🙂 Dua ikon syarikat kebanggaan saya adalah petronas n proton. Ambil sahaja pengalaman proton semasa mahu menubuhkan unit RnD nya semasa ada share dengan Mitsubishi dulu. Pihak mitsubishi sangat2 menentang penubuhan RnD tu. Matlamat diorang nak proton pasang jer kereta2 diorang just tukar logo dan ubah sikit2. Harga kereta jadi rendah, tak payah bayar import duti dan royalti tetap kena bayar kepada syarikat jepun tu. Masa tu Tengku Mahalel (TM) yang meneraju Proton.

    2 perkara yang difikirkan langkah bijak yg dibuat oleh TM adalah menubuhkan pusat RnD sendiri dan membeli syarikat kejuruteraan automotif kereta sport terkemuka Britain, LOTUS. Yang lain2 tu, kesilapan besar – Beli syarikat motor Itali MV Agusta yang dah nak muflis, perniagaan berasaskan kenderaan : basikal Proton dll.). Sekarang proton dah improve dan banyak belajar dari pengalaman lepas2 dan sangat berhati2 memilih JV.

    Begitu juga lah perodua, selepas keluaran kancil, kelisa, Myvi, sepatutnya dah bersedia utk melangkah tahap seterusnya. Memanglah cabarannya besar, tapi sampai bila nak berada dibawah ketiak daihatsu dan toyota? Tapi pada pendapat saya, perodua tak kan sahut cabaran tu pada ketika kemelut globalisasi yang mencengkam nie. Diorang ambil langkah mudah dan mencari zon selesa yg ada, yg penting ada untung sikit walaupun diorang tau daihatsu n toyota akan untung lebih banyak. Bagi diorang, business is business, tak de kaitan dengan patriotisme. Konsep ini tak ada dlm kamus proton saya rasa.

    Harapan saya, perodua menidakkan pendapat saya ini dan menjadi syarikat kebanggaan tulen dan bukan berselindung di sebalik nama syarikat automotif negara.

    salam

    cheers!

  14. chor berkata:

    fauzan….brovo…aku sokong 110%…..

    HAPPY MOTORING

  15. prodas berkata:

    wah fauzan….panjang sungguh…ak sokong 200%..hahahah

  16. Mee berkata:

    Yes, perodua belum mencapai tahap ‘kamikaze’ lagi utk menendang toyota n daihatsu keluar. Tunggu je, insyaallah T & D disepak keluar dari dunia automotive kita ni… tu cubaan pertama p2 membangunkan R&D dan cubaan pertama nk halau org jepun tu…. hehehe~

  17. naz berkata:

    bleh x aku dptkan gambar2 yg korang amek dekat msam 2009 dkt JB??especially gambar2 dkt booth perodua.klu ade call aku naz 012-364 5660 or send dkt email aku.tq.

  18. prodas berkata:

    ye saya ada… kenapa??? sekiranay bro NAZ mahu.. bagi emel bro/..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s