PERODUA MPV

Posted: 19 April 2009 in automotif, PERODUA

tadi baru sahaja saya ke MSAM 2009 di padang B pelaza Angsana Johor Bahru…di sana ade mempamerkan kerusi serta vidio perodua mpv ni..vedio sya sempat amek tetapi tak boleh uplod kat sini… di bawah ini gambar2 perodua mpv…gun gak saye tengok….harga dia kate 55k hingga 66k…walau bagaimane pn dia kata proton Exora lagi luas….

rupa bentuk sebenar

rupa bentuk sebenar


perodua mpv

perodua mpv


7 seater.....bukan 6 seater ke???

7 seater.....bukan 6 seater ke???


ni gambar yg ade kat video2

ni gambar yg ade kat video2


meter di tengah...ade mp3,blue toot,

meter di tengah...ade mp3,blue toot,

sitter...perodua mpv

sitter...perodua mpv

deshbord dpn...sama cam toyota pesso..cuma audio je yg lain..

deshbord dpn...sama cam toyota pesso..cuma audio je yg lain..

seat depan...asal memanjang????? hand brek kat mane????

seat depan...asal memanjang????? hand brek kat mane????


ruang kaki role ke tiga.....

ruang kaki role ke tiga.....


ruang but yang agak kecil...dari Exora

ruang but yang agak kecil...dari Exora


kerusi kedu dan ketiga...

kerusi kedu dan ketiga...


nampak flet je kerusi ke-3

nampak flet je kerusi ke-3

deshbord..

deshbord..


ni ha pintu nya....

ni ha pintu nya....


pic...

pic...


pintu...

pintu...


bari belakang

bari belakang


dari depan

dari depan

video…

Komen-komen
  1. arie othman berkata:

    ruang dalamannya sama luas ngan avanza ke? Bagaimana ngan 3rd row dia? sama ngan avanza atau citra? 3rd row Exora dah test, it’s ok untuk anak saya. Dua mpv memang dalam hati untuk beli tahun ni. ( versi manual Exora atau high spec perodua MPV, mana satu yang bakal ku pilih nanti ) tak sabo nak pinang dia ni bulan sept 09 nanti…. hehehehe

  2. Sakit Hati Sakit Kepala berkata:

    kalo base model dia RM55k, nampak sgt yg Myvi dan viva overpriced.. cuba tgk Myvi SE.. harga RM55K kan? kenapa pulak base model mpv ni dpt jual RM55K? xnak tertipu lagi dgn perodua ni.. myvi abg aku byk prob… dahlah harga mahal, kualiti x seberapa.. powerwindow issues pun ada jugak!

    kedua-dua kancil 850 thn 99&02 lama aku pun byk prob.. sama prob pulak tu.. itu maknanya, manufacturer defect.. bukan human/driver error… kancil thn 99 aku dah bagi adik pompuan aku jual utk angkat gen2.. biarla… sakit kepala aku bela kancil tu.. lagipun aku pakai waja 02 dan plan nak angkat exora kalo loan dah abis bulan 11 ni dan kancil 02 habis bulan 7 ni…

    ni tinggal kancil 02 dlm garaj.. tgh mengalami sakit xdpt nak start enjin waktu pagi dan waktu sejuk, time hari panas, one kick start pulak. dah hantar bengkel, mekanik x tahu apa masalah dia… a/c kompessor jammed, power window selalu sangkut time nak tutup, minyak kuat melantak seumpama keta 1.3cc, hantar bengkel pun x dpt kesan masalah dia.. pernah tukar driveshaft sekali.. alamak.. harga dia tinggi melangit! daylight robbery! clutch lining pun dah buat hal pulak ni.. walhal kancil aku tu well maintainance!! dan milage baru je cecah 82000km.. kancil 850 thn 99 aku pun sakit mcm ni jugak! sakit kepala nak dispose ni.. bulan 7 ni habis, tapi value dah xder..

    Waja thn 2002 aku pun lebih murah maintainance dia berbanding kancil 850 thn 2002 aku.. wear and tear parts waja yg aku tukar lebih sedikit berbanding kancil aku.. milage waja aku dah cecah 120000km utk kegunaan harian, sebab aku harapkan kancil utk kegunaan harian sebagai keta menjimatkan minyak, tapi rupa-rupanya tidak.. ada ke sesiapa yg boleh tolong berkenaan dgn masalah kancil aku yg kuat melantak minyak seumpama keta 1.3cc..

  3. Prismo berkata:

    Kesian aku tgk encik Sakit hati sakit kepala ni, aku pun tidak tahu apa masalah kancil ko ni.. jual je lah.. tapi kalo repair bagus gak sebab hampir habis bayar loan kan? lepas tu, tukar je enjin mira 850 kat kedai halfcut.. jgn enjin turbo, enjin standard 850. Cari yg fuel injection, mesti jimat minyak mcm kelisa 850..

    Err… Prodas, mcm mana rupa seat 3rd row dia, flat mcm sette/luminas jugak ker?? tgk rupa dashboard dia mcm sette/luminas jugak la.. kalo jual murah mcm tu, mesti dah trim down gadget dia kan? kalo x kenapa dpt jual sama harga dgn Myvi SE kan? aku tgh tunggu Exora MT keluar, baru aku place book.. tak pun esok aku nak tanya Proton bila MT keluar.. kalo dah tahu specific date dia, bolehlah aku merangka perbelanjaan sikit..

  4. campromania berkata:

    kalau bleh uploadkan la video tu…kalau xleh bg sy file tu bia sy tlg uploadkan

  5. stroller berkata:

    en. Sakit hati,

    kancil awak thn 99 tu dh termasuk dlm program xchange RM5k. so, awak dh ada value yg baik kat situ. bab kancil thn 02…. betul kata bro PRISMO, awak leh xchange @ convert jer enjin L2 ker… baru tak pening kepala… minyak pun lebih kurang gak kancil 850 at… tp enjin perform….

    wah lawa la bro PRODAS… tp mana 3rd row seating dia?? nice shoot u hv there… pedal footed brake la.. interior lebih kurang ala boon luminas… tp bgi saya ianya kecil… sy suka yg besar… mcm EXORA… hehehe…

  6. prodas_afiq berkata:

    sit ke tiga sama je flat….. nanti sy uplodkan kat si…byk posisisya amek….cuma i je yg smpt post kt sini…nanti saya cuba…..

  7. prodas berkata:

    ni adalah seat yang same dengan produk yg bakal keluar nanti…

  8. prodas berkata:

    ni adalah seat yang same dengan produk yg bakal keluar nanti…

  9. campromania berkata:

    thanks prodas

  10. arie othman berkata:

    Kalau ikut dimension MPV ni, ia lebih lebar dan panjang dari avanza. Nampak agak compact di bahagian 3rd row seat.
    Ada satu soalan nak tanya, siapa boleh jawab?
    2nd row seat tu boleh adjust secara slide pergi ke depan tak? Exora tak boleh.

  11. prodas berkata:

    arie.. sit tengah 2 boleh di kedepankan dan kebelakangkan…. macam inova…Exora tak leh…

  12. arie othman berkata:

    TQ. Kalau boleh cari lagi info tentang MPV Exora dan Perodua ni.
    Beruntung orang di Johor dapat tengok exibition ni.

  13. prodas berkata:

    haha,..ok arie….ak akan cube….hahahah

  14. campromania berkata:

    prodas, ada info terbaru ke? video test drive exora aku wat ngan spupu aku smlm

    http://funtastickodesign.wordpress.com/2009/04/23/mesti-tonton-test-drive-proton-exora-by-funtasticko/#comment-804

  15. prodas berkata:

    haha..ok tak exora powernye????

  16. salesman perodua berkata:

    mpv baru ni launching pd november ni.
    harga anggaran dari 57-66k je.
    klu sesapa nak tau lg & nak booking boleh le call saya @ 013-7719056

  17. prodas berkata:

    it nice bro!!!! support product MALAYSIA>>>hahaha tq bro….

  18. arie othman berkata:

    dlm you tube, ada satu lagi video diaorang spotted MPV ni. Boleh buat bandingan dengan GL.

  19. prodas berkata:

    kalau boleh letakkan link nye kt sini….

  20. arie othman berkata:

    ni dia video tu dr you tube…
    aku ni tak brape tahu juga bab bab komputer ni

  21. Prismo berkata:

    aduh… dahlah Grand Livina tu kecik, cramp.. bila bandingkan dgn P2 mpv ni.. alamak.. lagi kecik la dari livina.. tunggu sampai aku ada girlfriend sampai 6 org, baru aku angkat P2 mpv, tapi kesemuanya kena ada body yg lansing.. baru muat hehe…

  22. prodas berkata:

    betol exora ku dah dapat…H-line..kaler hitam…memang best….luas…..n stable…daripada inova….hahaha nanti sya akan buat perbandingan antara inova n exora…ni kat dlm blog ni….tunggu ye…

  23. mrZass berkata:

    Aku rasa, Mr. Sakit Hati Sakit Jiwa ni beli kete guna duit Haram, tu sebab banyak rosaknyer…

  24. prodas_afiq berkata:

    haha..betol lah 2….

  25. atan berkata:

    memang compaq…
    lebih besar nampaknya exora..

    tapi exora hudoh cam keta atok mak tok jee

    perodua nya mpv..cun la…jiwa muda…lupakan lah exora…

  26. prodas_afiq berkata:

    mana ado exora 2 hodoh.!!!!!! mungkin mate hang yg hodoh..kot…tak pandai menilai…seni rekaan tempatan….tak menyokong langsung!!!!!!!…kalau masuk blog ni setakat nak memburukkan imag proton lebih baik tak payah……. aku taksuke orang malaysia sendiri memburukkan imej buatan tempatan…..
    perodua 2 bukan hasil rekaan mereka…org jopun punye….. sampai bile mahu kutuk proton…..!!!!!! exora ni merupakan rekaan tempatan yg paling cun and perfeck dalam kelasnya….. maaflah ye…..anda belum rasa n takpandai menilai……..

  27. prodas_afiq berkata:

    kalau exora 2 hodok macam van atok ko…… tak lah org skrg menempah exora hampir mencecah…10 000……???? ape punye akal ke hang ni…atan…????.fikiran tak resional langsung….!!!!!!
    …betol tak……????

    aku pantang betol org yg kutuk proton kat blog ak…….
    kat sini kalau nak bagi pentapat atau tak puas hati secara resional bukannya mengutuk…….ak benci org yg suke cakap n mengutuk kosong….. tak memberi manfaat langsung……!!!!!!

  28. campromania berkata:

    sabo bro…mgkin dia nye taste lain skit..lain org lain taste dia..design ni subjektif, yg tau dan memahami design leh la terima design tu walaupun pada mata org yg xtau lgsung psal design kata hodoh n pelik..mcam exora, bagi aku design dia lebih kepada simple tapi praktikal..kalau korang sume perasan, design overall exora ni telah berjaya membuatkan exora ni nampak lebih kecil dari saiz yg sebenarnya..tu la yg aku kagum..exora ni lebih panjang dari innova, tapi kenapa innova nampak mcam sekor raksasa yg bergerak atas jalan..tapi exora nampak lebih kurang mcam wish, stream n lain2 je…

  29. prodas berkata:

    huhuhu….tq campromania….exora nampak cam kecik sebab… bumbung dia tinggi……kalau bumbung dia rendah maybe… nampak lg sporty……macam wish…

  30. Prismo berkata:

    MrZass.. tak buleh cakap org mcm tu… dah keta dah nak rosak nak buat mcm manakan? tapi kalo betul duit haram, apesal Waja dia ok je..? kalo semua org yg pakai keta proton yg byk problem sebelum ni guna duit haram jugak ker? hehe… tak buleh tuduh org sembarangan.. berdosa..😉

  31. fauzan berkata:

    hehe. atan tu budak2 lagi, nakal2 libas jer dengan belantan😉 Hanya jauhari mengenal manikam. Setuju. Rekabentuk Exora – simple n praktikal… tapi menawan🙂 tak ada istilah hodoh pada exora. Yg hodoh dan bodoh tu adalah orang yang cakap tu sebab jelous dgn kehebatan dan nilai estatika yg terdapat pada exora (sorry…). bentuk luarannya aerodinamik, stabil dgn garisan sisi rekabentuknya menjadikan exora kelihatan rendah-itu bagus. Keseluruhannya rekabentuk yang menawan. Berbaloi dgn harga n teknologinya. Bayangkan hanya 1.6 (125hp) tapi sehebat 1.8 (kan benchmark exora ialah toyota Wish?) G Livina pun 1.6 tapi 105Hp. Chery Easter 2.0 pun 135hp. all the best proton dan tahniah juga kepada semua owner exora. anda membuat pilihan bijak!😉

    cheers!

  32. farghmee berkata:

    atan,
    mmg pada ko exora huduh, tp xsume org ckp d46t tu cantik.
    cuma kita kena pandai menulis, jgn la smpi terkasar bahasa.

    “jiwa muda” pakai mini-mpv (d46t)? kt jepun, passo sette ni target utk family ada anak2 kecil, dlm ertikata lain: “bukan jiwa muda”.
    btw, drp pembacaan aku kt net, Bros. yg beli exora ni mostly dh ada family. mesti diorg dh pk masak2 sama ada nk beli exora atau d46t ni.

    drp pemerhatian aku, exora mmg ada sedikit kekurangan, tp xde kete yg perfectly built. xde, atan.
    nmpk cun tp handling out.
    pd aku, exora ni dh memadai utk kelasnya🙂

  33. missy berkata:

    mpv p2 and exora has its own class

  34. Mr Zass berkata:

    Yap mr prismo. Itu just pendapat aku je. Aku tak menuduh ‘dia’ beli kete pakai duit haram. Cuma peringatan sahaja. Coz suka suki hati dia jer kata kete proton hampeh. Ramai pengguna proton kat luar ni (termasuk aku) ok jer bila guna kete proton nih. Tu sebab aku cakap Mr Sakit Hati Sakit jiwa ni beli kete yang rosak tu pakai duit haram.😉

  35. MrZass berkata:

    PEMBETULAN
    Coz suka suki hati dia jer kata kete PERODUA hampeh. Ramai pengguna p2 kat luar ni (termasuk aku) ok jer bila guna kete p2 nih. Tu sebab aku cakap Mr Sakit Hati Sakit jiwa ni beli kete yang rosak tu pakai duit haram.😉 —>perodua jadi proton la plak. Mimpi pepagi nih…huhu

  36. MrZass berkata:

    prodas, nanti senang2 bagitau org perodua tu. Meter tu tak boleh ke ubah kat driver jer, buat aper lah buat kat center meter tu, bukan nak tunjuk kat penumpang belakang mahupun sebelah pun…. huhu~ Tak perlulah tiru bulat2 toyota passo sette tu…

  37. farghmee berkata:

    MrZass..
    nk jimat kos, xyh tukar..hehehehe

  38. fezal berkata:

    mcm best je tgk p2 mpv ni, klu surf kat tenet tgk yg modified guna bodykit gialla, cun wooo…

  39. prodas berkata:

    MrZass.. menurut toyota akan datang kereta akan meter kat tengah…..lagi satu perodua mungkin takkan ubah meter2 kat tenggah bagi menjimatkan coz…kalau tidak kene design balik…dah rumit…tapi ak nak tenggok bilelah perodua nak jadi perodua yang tulin…..hahahah

  40. mrZass berkata:

    Itulah prodas, bilalah perodua nak mentulinkan produk mereka. Tapi papepun aku minat dgn rekabentuk yang p2 tiru (passo and boon luminas). Walau kelihatan kecik banding exora tapi exterior dia cantik dan ‘cute’. hahaha~

    Kepada fezal, mmg cantik dan menawan bila buh bodykit nih. Mcm bodykit dari Modellista pun marvelous gak. Tunggu kemunculannya nanti… Bulan September ke November keluar nih???

  41. matlabumatsayung berkata:

    Salam Semua….
    ape2 pun utk org yg dah berfamily dan ekonomi agak merundung nie saya rase exora sesuai dgn saya sebab ader 5 anak 1 bini kira ok laa kot ngan exora mpv nie

  42. Scuderia berkata:

    Salam semua…

    Ni pada pandangan aku la…

    Body – Aku rasa rasa tertipu dgn CEO Proton yg cakap buat kete Exora ni melalui lakaran? Then kutuk P2 ambik kete just tukar logo?? Korang pun tau kan diorang pakai Body Wish, Chasis Cherry..

    Engine – CPS??? Mengaum engine mintak nyawa masa naik bukit. Tak praktikal 1.6 cps ni masuk mpv..

    Spec – Proton mmg dah update. Seat, Dashboard, Stereng n Plastic part semua dah upgrade… tak macam saga!!!

    Aku rasa zaman proton – mitsubishi lebih gemilang. Aku kagum tgk idea diorang buat bodypart… tapi sedikit kecewa bila tgk pembangunan engine/gearbox diorang. Tapi dah dasar negara kita yg lock minda rakyat 1.6 kebawah…

    Pasal Perodua kira kena la konsep diorang Small Kompak tu. Aku percaya kualiti tak menghampakan.. tapi harga mahal. Myvi bapak mahal pun org beli jugak, tak taulah mpv baru ni nanti.

    Aku pernah kerja dgn dunia automotif ni (buat R&D). Idea org kita mmg dasyat mengalahkan jepun sane… bila dah siap buat, GM turun siap sound “you all buat kaw-kaw ingat boleh jual ka?? Kesian Engineer2 kita semua…

    • prodas berkata:

      proton tidak meniru terus..daripada wish…. proton study nak buat chesis mpv sebab…proton belum mempunyai platform mpv…so bagi cut the cost…proton amil model wish untuk dijadikan rujukan…bukannya ubah bumper dpn n belakang..n then tukar logo… pasal kualiti proton boleh update… dan belajar dari kesilapan… pasal enjin 1.6 pula proton akan berusaha untuk buat enjin yang lebih besar…nantikan tahun hadapan……..

  43. […] adakah anda akan Memilih Exora??? dan mengapa ???? anda klik disini untuk melihat perodua mpv:  https://prodas.wordpress.com/2009/04/19/perodua-mpv-at-msam-2009/ berikut adalah seba sedikit soalan yang ditanya…sebenarna banyak lagi soalan yang […]

  44. farghmee berkata:

    bro,

    BODY

    aku xtau pn diorg pakai chassis wish & eastar?
    yg aku tau, proton claim exora guna chassis baru.

    mgkn aku ni xde la pandai sgt, tapi kalu guna chassis rival, pastu claim original, xke boleh kena saman? ha~ pk2 kn lah😉

    ni pendapat aku: reverse engineering.
    sume org buat reverse engineering.
    mgkn proton tgk chassis wish & eastar, then buat kajian.
    tp proton xamik chasis wish & eastar VERBATIM.
    tau x mksd VERBATIM?
    VERBATIM = word for word = plagiarism = meniru.
    kalu amik chassis eastar, tgk la ktne exora yg sama ngn eastar.
    kalu amik chassis wish, tgk la ktne exora yg sama ngn wish.

    ENGINE

    bab engine mmgla agak underpower kalu compare mpv ngn sedan.
    utk yg leisure driving, 1.6 l dh ok.
    kalu nk lebih, tunggu la yg force-induced 1.6 nnt.
    err…cukai jalan 1.6 l lebih murah bbanding 2.0 l, kn?😉

    OVERALL

    pd aku, bli kete ni kena tgk overall pakej la.
    pd aku, exora mmg dh cukup ok dh.
    adequate power, good handling, spacious&comfy cabin.

  45. Fa berkata:

    Salam to everybody. I’ve gone tru all your comments guys…the problem is I ni x mahir pasal kereta, engine apatah lagi. But at this moment, I really need your real advice & opinion…Pleaseeee…..dah mcm2 citer I dengor sampai naik conpiusss!! Gini-gini…now I tengah mencari2 MPV yg betol2 berbaloi…x menyusahkan orang kemudian hari. My budget is between 60k – 70k only! Anak 5 org – 12thn hingga 17thn.

    Toyota Avanza – sempit
    Citra – org kata 3rd row, sempit, kuat minyak, spare part mahal

    Nak beli kete 2nd hand, x berani, entahke dah tenggelam masa banjir!

    Berkenan kat Exora. Tapikan ada salesman kata, enjin Exora pakai enjin Waja, betoi ke? Lepas tu x de yang manual semuanya auto, 1.6 depa kata nanti kuat makan minyak. Tak nak le jadi macam my friend pakai Naza Ria, nak gi mana2 kena catu dulu, minyak ter

  46. Fa berkata:

    sorry, silap tekan…..okay back to the topic….

    Okay ke Exora??????? Kalau tanya salesman, mesti dia kata okay jer…..bukan tak yakin dgn produk Malaysia….but then from my observation, ramai sgt yang komplennnnnnn…..I like Nissan, tp x de yg sesueeeiiiii dgn budget.

    So you all yang nampaknya terror bab kete ni, tolong lah I pakai suggestion sikit ye…ni bukan nak beli kamera ka, tv ka, ni nak pakai duit riban-riban ni!!!!

  47. farghmee berkata:

    salam Bro. Fa🙂

    Avanza, Citra I, Exora, Livina.

    sy ni xde la pandai mana, tp sy cuba bg pendapat sy shj. nk ikut, ikut, xnk ikut, xpayah ikut. itu hak Bro. dun worry, xde kecik hati punya 8)

    sbb Bro dh bkenan kt exora, sy cte psl exora dulu.

    1. Exora la ni mmg xde yg manual lg. tp akan ada sblm hujung thn ni.
    Exora skrg ni auto. yg auto pn org kata dh ok, manual lg la ok.

    2. enjin exora ni campro cps 1.6. waja skrg pakai enjin ni. ada tulis cps. waja dulu pakai mitsubishi utk 1.6 & renault utk 1.8.
    cps ni mmg org kata power. sy blum drive lg proton y pakai cps. tp sy pakai gen2 enjin campro biasa (campro xde cps = campro 0). mmg campro 0 ni org kate xde power, tp kalu reti bawak mmg power beb.

    3. mmg bguna betul proton beli lotus. lotus ni bab handling mmg bes. utk kete2 murah, handling proton la plg ok. handling ni bkenaan cmne kete tu bergerak laju. utk kete family, biarla yg handling bagus. tgh bw laju tgh hiway, tiba2 ada barang jatuh drp lori kt depan, mesti kita elak, kn? kalu kete bagus, ko ble elak dgn selamat sbb steering feedback dia agile. kalu proton ble claim exora ble drive cm kete, kira ok la. exora bdn besar tp ble control cm kete. xsume org ble tune cmtu. tu sbb la handling kena ok.

    4. ada org ckp, wtpe mpv nk laju2? pd aku kalu kete tu stabil pd 170km/h, makanye pd 110km/h mesti la dia lg ok. kalu 110km/h dh goyang, 170km/h melayang?😉 kita xtau, mgkn kita kdg2 perlu utk speeding. aku pernah speed dlm gen2 tu sbb nk kejar flight.

    5. ada org ckp, exora ni underpower. yes, kalu compare ngn kete. tp dlm kalangan mpv, dia ok je. nk yg power, tunggu yg turbo. tp yg ni rs nye >rm70k.

    6. plg penting utk long distance travel ialah keselesaan. keselesaan pemandu & penumpang. keselesaan pemandu penting agar driver xde la driver nk rushing2 smpi sbb xlarat duk dlm kete smpi sakit2 bdn. tang ni aku tgk exora cm ok. aku tgk je sbb blum bpluang drive. cuba Bro pegang steering, tgk capaian kt gear, mlunjur kaki cmne etc. exora ni dh cm kete je sebenarnye. ergonomik. utk keselesaan penumpang, ada aircond blower byk. kira ok la tu.

    7. cantik xcantik tu subjektif. mula2 kuar dlm iklan tgk dashboard exora ni huduh juga, ape la old-fashioned. tp kalu pk kn kesenangan, mmg senang la sbb simple. kete family kene simple2 supaya org lain ble tolong kalu kita xmenang tangan. lg pn kalu buat design cm dashboard gen2 nnt sume komplen xsesuai mpv la etc. sy sbenarnye xkesah sgt bro psl bende2 tu. yg penting handling bes & driver-oriented.

    huh, panjang lebar karangan nih.

    utk kete2 lain tu, cuba bro comparekn point 1~7.
    kalu ada yg lg bes, bro pilih la🙂

    ni pandangan sy shj.
    sy pilih exora 1st choice.
    livina 2nd.
    citra 3rd
    avanza 4th.

    exora sbb2nye spt tertulis di atas.
    livina design lama. tp ada sedan-alike handling.
    citra kete lama, 2.0, korean-made.
    avanza design lama, handling out.

    ps: jgn percaya sgt ckp salesman. nama pun “sales”man. mesti la nk promote barang sendiri.

    last but not least:
    Bro. G TEST DRIVE utk sume2 kete tu dulu..
    dun worry, test drive free je.
    TEST DRIVE tips:
    drive >110km/h utk test stability, outside sound intrusion.
    corner2 cket utk test handling, tayar melekat x, tbuai2 x, rs loya2 x.
    parking&u-turn utk test kesenangan driving.

    ps: kitorg kt sini nk tau pendpt bro. slps test drive.

  48. orgkuale berkata:

    Mai sini atan aku sunat hang sekali lagi. Kalau tak mampu cakap la tak mampu. Pada aku Exora is the best. Aku nak cabar Atan tu aku bagi hang mai kuale nii try bawa Exora nii free seminggu.Kalau mike rasa macam kereta mak hodoh mike rasa bawa Exora nii baik jalan kaki je atau naik motor jee.Mike mampu beli Exora76 ribu nii. Geram sangat aku nii kat Atan, teman teringat sorang jiran sekampung teman namanya Atan juga, dia berhenti sekolah sampai darjah empat sbb takut misi dtg sekolah nak cek gigi blum cabut gigi,terus berhenti sekolah spai la nii,tapi akhirnya berjaya bawa bas n dengo citer dah booking Exora.

  49. matlabumatsayung berkata:

    SalamSemua…

    minggu depan teman dah dapat Exora teman..

    Syukur Allamdullilah………

  50. prodas berkata:

    selamat menjadi exorian….

  51. mantoya berkata:

    ada orang anak 6 pakai kancil gak lagi…. smua pn tengok bajet korang la aku rasa…. kalu mampu teruskan la.. kalau tak… takyah mimpi lagi nak bermpv ka.. hapa ka…. kalau nak bawak laju g trek….

  52. prodas berkata:

    hahah

  53. tayar_pancit berkata:

    salam all user malaysian car product… huhuhuhu… memacam kritikan tentang proton and perodua… hehehehe… my opinion lah… nak beli kerete nih kita selok poket dulu laaa… takat mana kemampuan duit tu bleh pegi… kalo dah duit byk watper komplen design proton teruk ker apa ker… igt senang ke nak design? utk perodua alza plak, nak kata jiwa muda tu ada laaa sket… tp exora pon ada rupa jiwa muda gak… ensem apa bila dah masuk skirting, sport rim…
    opinion saya ttg exora…. interior cunnn… luas giler dan berpatutan ngn harga…
    opinion ttg alza interior cunn juga sbb sy suka tang seat depan yg bersambung… walaupun meter kat tgh… alaaa vios pon meter kat tgh gak… x juling pon org yg bawak vios tuuu… ok jerk…
    exterior exora sy kurang minat kat headlamp…. kalaulah proton wat projektor smoked…. kompom looks sporty… part lain ok jer….
    exterior alza sy kurang minat tail lamp… kureng ensem… x sporty… yg lain ok laahhhh…
    itu opinion saya… ikut pendapatan sy… hanya mampu pergi ke Alza full spec jer laaaa…. hehehehehehe….

    sekian

  54. keta malaysia berkata:

    kete malaysia harga murah, kna paham bila harge murah quality pun rendah. kalau pakai keta luar jarang2 dapat masalah. Exora naik genting pun merangkak. Tak caya try la.

  55. matlabumatsayung berkata:

    Salam semua,
    Apa2 yg korang komen pasal kete proton ke, perodua ke, avanza ke dan berbagai laa
    bagi aku.. ikut kemampuan masing2 .
    Yang penting bersyukur aper yg ada….dan aper yg dirancangkan.
    jgn ader pulak beli kete mahal….baru pakai 2 bulan kena tarik lak…rugi gak tu.

    Aper yg penting keluarga kita bahgia …..Insyaallah..

  56. a peace berkata:

    salam semua,
    bagi aku kalu logo proton yang kepala rimau kat depan exora di tukar ke logo toyota or honda aku confirm berebut orang beli. pastu up harga lebih dari 100K. takkan ada org komplin. dasar rakyat malaysia.

  57. cheekhoon berkata:

    keta malaysia, Bukan takat merangkak lagi naik bukit.. mengesot dah..
    (kalau tak tutup aircond kena tolak belakng baru naik) heh.heh.. Kalau boleh upgrade cc besar sikit mesti ok punya..

  58. FBI berkata:

    Letih La Layan Pemikiran Melayu Skeptikal ni…mmg memenatkan fauzag,farghmee,cikgu prodas dan yang lelain bantu bagi faham dan jelas…umpama berdakwah dengan orang jahiliah…..
    orang dah try naik genting dan lebih dari genting orang mendaki…yang cakap ni bukan ada kereta proton pun main libas ikut dan jer… pi la baca kat facebook tu akuan berkanun pemilik exora ataupun yang paling dekat cikgu ni …dia mmg pakai exora….kalau nak makan sedap jangan dengar cakap orang dulu.Pesan dan cubalah rasa makanan tersebut….jangan main libas……

  59. cheekhoon berkata:

    tanya cikgu prodas, innova ngan exora mana lagi pickup naik bukit? Jangan kata innova, avanza pun cc 1.5 senang-senang pukul exora..

    Keta apa pun boleh naik bukit, kereta sorong pun boleh kalau mau tolak sampai atas..
    Exora ni dah macam wira 1.5 auto dah kalau naik bukit, kalau tengah lajak naik bukit memang boleh, tapi kalau ada lori slow kat depan tengah memotong, atau tiba-tiba brek mengejut, exora tak boleh terus lane kanan, lambat nak pegii.. kalau dok lane kanan jugak menyumpah orang belakang..

    Libas bukan sebarang libas.. KJalau tak percaya ajak la sedara mara @ kawan2 yang pakai avanza 1.5 auto (diulangi auto) cuba test tork naik terowong PLUS kat jelapang nun, tak payah naik genting lah, kalau tidak lagi teruk exora kena tinggal.. (mpv lain yg cc lagi besar tak payah, memang berdesup kena tinggal exora)

  60. FBI berkata:

    x payah pakai exora bro aku pakai 1.3 campro auto dah berdesup ….cuma ko kot yang ada masalah jiwa ngan proton…libas jangan x libas

  61. cheekhoon berkata:

    ha.. ha.. 1.3 campro berdesup? berapa (saat@minit) nak capai 120kmph? kau cerita kat budak sekolah pun diorang gelak berguling2.. libas, libas.. ha.. ha..

  62. farghmee berkata:

    apa gaduh2 ni?

    org yg bawa campro tu, mmg tau ke cara bawa campro?

    campro ngn dvvt lain cara drive dia.

  63. cheekhoon berkata:

    Bukan campro ngan dvvt je, ngan cvvt, vvti, vtec, idsi, vanos (senang cakap semua keretalah) lain cara drive dia ngan campro..
    Kereta lain semua sama.. campro unik, the best.. Ngauman garang..

  64. farghmee berkata:

    yg bab mengundur tu aku percaya sbb kawan aku sendiri pernah test drive “exora”.
    tp itu masa “exora” tgh development la.

    “exora” berbeza ngn exora.

    aku bg suggestion pd y bawa exora ngundur tu, cuba turunkn gear (say 2), then tekan throttle tu smpi rpm 6k. sure ada power!

  65. cheekhoon berkata:

    yelah tu..

  66. farghmee berkata:

    ye la…ko ingat aku tipu ek?🙂

  67. zack berkata:

    ye ke exora kne tinggal cheekhoon???

    aku rase avanza tu sayup je kebelakang….bajet nk race ngn exora mase balik cuti raye ritu…punye la pulun avanza tu nk potong..last2 ngalah..ayo..cikai la avanza tu…

    amik cornering pon mcm dh nk tbalik avanza tu…kalu lori potong sebelah pon dh mcm bgoyang satu keta avanza tu…

    eee…chooooiii…

  68. prodas berkata:

    hahah…apew ni gado2 tak oh gadoh2..haha exora ak auto….. inova aku manual ..tak boleh nak bezakan mana lg pikap….yg lebih pikap manual lh….. so tak boleh buat perbandingan… exora ok lh gak… walaupn 1.6….badan besau… tapi ok…lancar,,,hahah

  69. hadi berkata:

    cheekhoon, kau pernah test ke exora naik bukit? kalau kau tak pernah test naik bukit dengan exora, tak payah lah cakap buang masa jee. Aku setuju dgn zack, kawan aku sendiri pakai avanza cakap tak boleh lawan dengan exora……….

  70. matlabumatsayung berkata:

    Ahaahaa…aku pun setuju ngan zack….entah2 cheekhoon test Lori 10tan kot sebab dia koje bawak Lori Sampah pi Genting …. aku rasa laaa…..hahahaaa

  71. cheekhoon berkata:

    ha.. ha.. lawak abad ini.. proton exora lembab potong avanza keding naik bukit.. hah.. ha.. korang pakai exora korang kata la exora power, owner avanza kata avanza pulak power..
    Bagi aku yang tak pakai mpv ni aku dah test dua2 & kesimpulan exora lembab macam siput masa naik bukit..

  72. matlabumatsayung berkata:

    hahaha…hheehhee..patut ler..takde MPV…kalo dah takde MPV tu dok senyap…setakat
    mengetest jer aku pun semua kete ngan MPV dah test ….sadeh laaa…..cheekhon…aku rasa baik ko pi beli JUARA katoger MPV gak tu xpayah bayo d/payment…buat malu jer mengomen..walaupun aku pakai kete VIOS aku tak pertikaikan Proton malah aku rasa Rakyat malaysia tu jer yg mampu(tengok dari segi budget gaji) kalo mampu nak beli kete yg canggih atau kete omputih ker jepon ker terserah….jgn lak nak cakap bukan2..ngok

  73. cheekhoon berkata:

    Ada aku cakap jangan beli exora? Ada aku kutuk material kualiti etc.? Bagitau kat aku mana aku kutuk?
    Aku cuma komen tork campro CPS diulangi CPS yang bersesaran 1.6 yang tak padan dengan power to weight ratio exora.. Itu je.. Baca kat atas, aku cakap kalau cc besar baru best untuk exora..
    Aku tak suruh korang pulaukan produk proton or perodua..
    Siapa yang ngok kat sini? Kalau dah pakai vios 3rd world country target consumer tu hebat sangatkah? Material kualiti tak padan ngan harga.

  74. fauzan berkata:

    dah tengok varian terbaru mpv pegeout nuovo 5008? selain enjin 2.5, diorang ada gak keluarkan enjin 1.6. Saiz pun lebih kurang sama dgn exora. So, tentu korang tak kan kata pegeout nuovo 5008 nie tak under power kn? Yelah…sebab keta omputih.😉 Org bijak yg economic jer yg guna enjin kecil tapi berkuasa besar. Lain ar org kaya, CC besar pun tak pe, sebab diorang nie tak merungut bila bayar tax n insuran tinggi. hehe.. kalau rasa nk power lagi dah gian nak racing tu, tunggu jer la exora versi turbo tahun depan. … Malas ar nak bising2 kat sini lagi, tapi kalau hantar bola tanggung lagi, tak teragak2 ler kena smash yek… (sorry…)🙂

    cheers!

  75. cheekhoon berkata:

    pegeout tak tau, peugeot aku tau.. Aku tak pernah tengok model tu pun.. kat mana aku nak tengok live? kat showroom ada dak? bro fauzan dah testdrive ke? Tork exora power lagi ke?

    Kiranya orang yang pakai cc besar ni tak bijak lah ye?
    Bukanke cc besar ni sesuai untuk travel jauh macam kat highway? kalau cc kecik sesuai untuk drive dlm bandar? Ke aku yang silap?

    Bro fauzan, Budaya di malaysia kalau beli mpv mesti nak travel bawak famili makan angin atau balik kampung.. Jadi rasanya cc besar lagi comfort dari cc kecik. Macam bawak keretalah bro, dalam town cc kecik memang best, tapi kalau kat highway memang suffer.. rpm mencanak naik.. silap2 minyak cc kecik lebih dari cc besar kalau travel long distance..

    Beli mpv bukan nak racing bro.. Untuk mpv tork yang penting & bukan hp (betulkan kalau aku silap)..
    Aku takmo bawak exora masa tengah memotong orang bagi lampu belakang kat aku.. Aku takmo ikut belakang lori sampai 30 kilometer dijalan kampung sebab takut nak potong..
    Aku takmo masa naik bukit curam kereta depan brek lepas tu mpv aku merangkak naik macam basikal..

    Rasanya dalam mana2 forum, orang bincang masalah underpower ni. Walaupun ada masalah lain, tapi bagi aku masalah lain tu tak menggangu prestasi pemanduan aku.. Aku cuma tak boleh terima kelembapan exora je.. Bagi yang biasa naik 3AT Speeder wira mungkin maklum hal ni..

    Aku harap mungkin lepas ni proton boleh improve cc & gear ratio exora ni..

    Kau smash aku ambik..

  76. farghmee berkata:

    1. cc kecik utk jimat bayar road tax.
    2. turbo enjin utk cc kecik ialah utk improve tork pd rpm rendah.
    3. handling yg bagus penting utk mpv sbb nyawa yg harus dijaga lg ramai.

  77. ilyas berkata:

    1. cc 1.6 dengan 1.8 tak banyak beza. Kalau mpv boleh beli takkan beza berapa ringgit setahun nak berkira.

    2. Enjin turbo lagi tinggi kos sebab kena buat tuning selalu. Kalau tak enjin tak smooth. Siapa pernah pakai turba boleh share kat sini apa beza kos maintenance NA dengan turbo. Silap2 lebih dari 2 x ganda kos bayar roadtax untuk 2400cc punya mpv.

    3. handling penting, tork jugak penting. macam cikkon cakap tu. Kalau bawak ramai tengah potong lori tak lepas, lori dari arah depan hentam. Exora ada masalah dari kelajuan rendah masa hendak memotong. Kalau driver je kena hentam tak apa, tapi kalau satu family?

  78. farghmee berkata:

    1. cc kecik besar tu tgk la kapasiti proton mampu kuarkn enjin apa.
    dh dia ada 1.6l, so dia letakla 1.6l..aku rasa kalu dia ada 1.8l, mmg dh letak dh.

    2. ni aku xtau. aku rasa turbo campro nnt ni utk low-boost je.
    utk low boost xkn la susah sgt? sbb tu la r&d tgh buat keje betul2.
    kalu stakat bolt-on mst la kena tune selalu.
    proton mst dh pk dh hal ni.

    3. kalu rpm rendah & nk memotong, drop la gear @ kick down.
    skill memandu tu kena ada. xsume enjin tu sama sifatnya.
    jgn xpandai menari, katakn lantai jongkang jongket.

  79. FBI berkata:

    Masih Pemikirin Primitif cakap tanpa data dan analisis…ulasan berdasarkan andaian lama.Kenapa ko x cakap grand livina 1.6 tu underpower ada ke buat perbandingan keseluruhan enjin..letih la kalau cakap macam jurutera automotif..kalau nak faham pasal automotif meh datang ke IKBN temerloh meh aku tunjukkan dari Mula a sampai z pasal enjin nier…cakap tanpa data, pengujian bagi aku letih nak di perdebatkan.
    sendiri fikir……

  80. cheekhoon berkata:

    Thanks bro ilyas.. aku memang nak jawab macam bro pun, tapi bro dah tolong jawab.. Aku cuma nak tambah sikit je kira sambung komen bro farghmee la..

    1. cc kecik besar tu tgk la kapasiti proton mampu kuarkn enjin apa.
    dh dia ada 1.6l, so dia letakla 1.6l..aku rasa kalu dia ada 1.8l, mmg dh letak dh.

    Tapi proton tak mampu keluarkan enjin 1.2l, kenapa diorang boleh letak ye😉

    2. ni aku xtau. aku rasa turbo campro nnt ni utk low-boost je.
    utk low boost xkn la susah sgt? sbb tu la r&d tgh buat keje betul2.
    kalu stakat bolt-on mst la kena tune selalu.
    proton mst dh pk dh hal ni.

    Kalau low-boost, buang duit R&D je.. Baik sedekah kat mangsa gempa kat indon tu..
    Kalau low-boost (ex: 0.5bar) cuma lebih sikit dari cc asal.. tak boleh lebih dua ratus cc pun.. Contoh macam kancil 850 vs kancil L2 660 turbo.. Mana lagi suffer maintenancenya? Performance kalau top speed jarak jauh mana lagi baik? L2 harap pickup kat traffic light jelah.. lepas tu hampeh..

    3. kalu rpm rendah & nk memotong, drop la gear @ kick down.
    skill memandu tu kena ada. xsume enjin tu sama sifatnya.
    jgn xpandai menari, katakn lantai jongkang jongket.

    Kalau nak drop gear baik aku pakai kereta manual.. Takkan asyik nak memotong kena drop gear, walaupun nak potong lori?
    Kereta moden sepatutnya lebih user friendly.. Kita tak boleh expect org tua, perempuan ada skil macam bro farghmee yang ada skil pasal performance.

    Komen bro FBI pulak..
    1.6 Grand Livina memang underpower. Saya tak cakap GL 1.6 tu power. Tapi tork & hpnya seimbang. Kalau tak percaya, cuba test kalau ada member guna GL 1.6 jugak dari keadaan pegun kedua2 mpv (exora & GL 1.6) Tengok mana yang lebih pickup & lajak.. Cuba feel tujahan & kuasa kedua2 mpv ni..

    Insyallah, kalau aku ada kerja kat MPT, aku pegi IKBN. Boleh kita minum2 & kena patin tempoyak kat sebelah stesyen minyak jalan maran. Mmm, sedapnya.. Aku belanja..

  81. FBI berkata:

    Alamak Patin Pening La Sungai Pahang Nak Mengamuk Banjir Nier….Layan ooo Patin Ori jer Yang Tiruan x layan ….

  82. cheekhoon berkata:

    Betul tu bro FBI.. Layan patin ori je… Mmm, terliur aku.. bila pulak nak turun temerloh ni..

  83. farghmee berkata:

    1. enjin 1.2l tu enjin ape ek? enjin savvy?
    savvy tu zaman bila? skrg zaman siapa?
    ko nk proton balik ke zaman gung ho?
    hai…letak enjin bukan main suka hati je. kena tally ngn transmission skali.
    V6 enjin lama, mst dh xcompliant ngn emission reg.
    1.6l max bg campro.
    nk beli enjin lain mahal.
    sbb tu diorg develop enjin campro turbo tu.
    base sama, cuma dlm dia lain cket.
    cuba tgk pics campro cover biru kt paultan tu betul2..

    2. low-boost buang $? ni yg aku xfaham ni.
    abes tu yg pakai kt pugeot tu hi-boost?
    hi-boost tu kt kete hi-performance la.
    low-boost cukup la.
    btw, r&d utk kasi enjin tu reliable.
    no change for displacement.
    cc besar mmg boleh topspeed.
    turbo dlm cc kecik utk improve acceleration.
    apa masalah yg proton nk tackle yg ko xpaham ni?
    masalah: torque dip @ low rpm.
    solution 1: turbo.
    solution 2: tukar enjin 2.0, tp mana ada enjin baru tu kt proton?

    3. bab skill ni, aku xde la skill sgt.
    tp tiap kali org yg baru nk bawa auto, mmg aku ajar mende ni🙂
    so sapa2 yg tau mende ni, ajar2kn lah kt sedara mara.

  84. fauzan berkata:

    adusss… salah eja peugeot pun nk jadi isu ek? dah tak de modal yek?… tak pe la dimaafkan.🙂
    model 5008 nie tak de kat atas jalanraya malaysia lagi. Cari ar sendiri info 5008 nie yek, jgn malas2 yee..

    Tak pun saya kata org kaya tu tak bijak bila guna cc kecik (rasanya cheekhoon yg cakap kot),
    Maksud saya, diorang nie pada tahap lebih baik dan lebih mampu utk guna cc yg besar. Lain ar org yg tak berapa nak kaya nie guna cc besar pastu merungut tak tentu pasal tax tinggi la apa la. Kan bijak jika guna jer cc kecil tapi prestasi seakan cc besar?

    Bab enjin2 nie sy tak reti sangat. tapi saya percaya kat engineer proton. Diorang tahu apa yg diorg buat. Kadang2 pelik gak manusia nie… terpikir gak kadang2 teruk sangat ker enjin exora nie sampai bertempik2 satu kampung dok jaja cerita pasal underpower nie? Review jurnalis permotoran profesional kat malaysia nie pun dah banyak bagi komen, xde pun sangat citer pasal isu underpower selepas test drive?… tu lah…kalau dah niat memang nak pandang rendah kat kemampuan anak tempatan, pusing camne pun ke situ gak citernya… tak de komen membina langsung (sorry..).

    … “Bro fauzan, Budaya di malaysia kalau beli mpv mesti nak travel bawak famili makan angin atau balik kampung.. Jadi rasanya cc besar lagi comfort dari cc kecik”…

    >> kalau cam tu tak yah le beli perodua alza yek? ;0

    p/s : bola tanggung…jgn tak smash… blum pernah dlm sejarah smash bola tanggung bleh amik. mgkin u 1 dlm sejuta..hehe . Jgn mare…gurau menikam jer..

    cheers!

  85. matlabumatsayung berkata:

    hahahaa….takpe nanti Proton akan kuar kan MPV 2.4 cos harga RM 145 ribu ada tak orang nak komen bab cc dia? pasti ada……..:-)

  86. cheekhoon berkata:

    Salam bro farghmee..

    1. Kenapa? savvy tak bagus? sazzy zaman bila? zaman millenium tu, baru lagi bro.. Untuk makluman jualan savvy kat thailand, uk adalah yang tertinggi antara keluaran proton. Siap ada savvy club kat thailand dan uk lagi & kat taiwan ada fan club lagi. Kalau tak percaya tanya kat team savoc. Boleh konvoi & bertukar fikiran ngan team di thailand. Cuba bincang tengok apa yang buat diorang pilih savvy berbanding vios & city walaupun harga tak jauh beza dithailand. sebab engine performance ke sebab handling yang korang banggakan. Lepas tu tengok apa setup suspension yang diorang pakai, sama tak macam proton pakai? Diaorang pakai ke KYB, APM macam kita pakai? Jadi boleh bangga ke handling lotus tuned tu kalau wira (lotus tak tuned ni) pun bila tukar absorber & spring yang tak sampai 1k dah boleh potong gen 2 masa cornering tajam?

    2. Turbo boost untung? Yelah tu.. aku kesian kat pakcik2 yang pegi EON SC komplen pasal kenapa enjin terbatuk2 (simptom turbo), Diorang cakap takdak apa pakcik, proton memang macam ni.. (sama macam kes absorber belah depan driver bunyi masa uneven road), tanya kenapa diorang cakap biasa je ni, lepas repair dua jam jadi balik..
    Dah tau enjin tork lembab, baik develop enjin baru.. setakat nak boost tak sampai 100cc pun, memang buang duit. Macam aku cakap kat atas tu, cuba kau bandingkan enjin turbo 660 kancil ngan NA 850.. enuff said..
    Yang ni baru dikatakan balik ke zaman gung ho macam ko cakap tu.. Orang dah ke hybrid kita baru nak develop terubuk..

    3. Tak payah rendah diri bro farghmee, aku tau kau ada skill.. tidak ko tak ajak la orang race ngan gen2 ko, aku ada baca kat mana dalam forum ni tak pasti pulak..

    Salam bro fauzan yang dikasihi..

    Itulah, info saja tak cukup kalau tak testdrive. Setakat nak google dalam internet memang banyak info bukan kereta peugeot je bro, macam2 kereta ada..

    Saya setuju macam en. ilyas cakap, tax untuk 2000cc baru RM300 lebih (setahun tu), berapa beza sangan ngan 1600cc exora tu? Kalau nak comfort & confident cc besar pilihan yang bijak. Senang cakap kalau beli cc kecik travel dekat, bawak 90% dalam town memang berbaloi-baloi.. Tapi kalau travel jauh, cc besar tetap berbaloi.. Kau cuba bandingkan sendiri proton saga 1.3 ngan gen2 1.6 (dua-dua campro takut nanti bias pulak) tengok jalan jauh mana rpm mencanak, jalan dalam town mana lagi save..

    Saya tak suruh beli perodua alza.. Ko ingat aku supporter perodua ke? Kirim salam.. Tapi yang aku perasan kalau supporter proton mesti kutuk perodua..

    Mentaliti pemilik proton = kereta perodua hampas (tu belum keluar lagi tu, dah tau pickup lembab, kualiti hampas, tak berbaloi beli etc. Tapi yang herannya bila masa dia pergi test drivepun tak tau)

    Mentaliti pemilik kenderaan lain selain proton = kereta proton takdak kualiti langsung (kalau pegi showroom siap hempuk pintu, lepas tu komen pintu cap ayam, ketuk dashboard, tekan body dengan jari – tapi kereta lain pandai pulak tutup pintu pelan2 lepas tu komen pun baik2 je : sebab apa? sebab dah set dalam minda orang malaysia kualiti proton teruk walaupun sekarang aku akui kualiti proton dah ada improvement sejak zaman DSZ)

    Salam bro matlabusayung yang bijaksana,
    Ko pasti ke? Atau ko agak2 pasti ada orang komplen? Tapi aku rasa kalau proton 2.4l hargaRM145k, agak-agak ko ada orang beli ke? kalau harga tu rendah sikit barula orang beli..

  87. fauzan berkata:

    Salam jua buat cheekhoon yg dihormati lagi dikasihi,

    Errr…saya bukan la supporter proton bukan pun basher perodua. Cuma peminat proton kot sebab ada rasa bangga sket di atas kemajuan dan pencapaiannya. Tapi bila dlm kontek diskusi cmni, ada fakta ada kebenarannya saya kongsikan la menurut pandangan kaca mata saya… kritik mmg ada tapi membina kn? Tak tau la kalau ko anggap itu kutukan… :0

    laaaa… kata nak tau pasal pgt 5008 tu? dptknlah info dulu, buat carian maklumat dapatan ilmu, baru ar buat test drive…baru ar nanti bila komen tak buat komen2 yg merepek meraban kn?🙂 Lagi pun kalau nk sangat test drive 5008 tu, gie ar beli tiket flight ke europe sana. kat sini tak de lagi model nie. hehe.

    Satu jer saya setuju dgn cheekhoon nie, pasal CC besar bagus utk jln jauh, bawa famili jalan2 bla bla bla… tapi tu la, terpaksa ar kita tutup mata kat kos melepasnya; penggunaan petrol, teknologi, price, tax dll. … Memang la sukar utk memuaskan hati semua pihak. Sebab tu saya rasa proton mengambil jln tengah; model yg praktikal dengan kekangan teknologi yg sedia ada.
    Hello. Ko ingat proton bleh senang2 dpt teknologi hybrid tu mcm pilih ikan kat pasar borong? Kena ada RnD la bro. Prosesnya kdg2 lebih 5 tahun. Pengeluar lain yg ada tek hybrid nie pun bertahun2 buat RnD tau. Mmg proton officialnya xde lagi. tapi diorang ada buat kerjasama dgn lotus n company OEM lain utk memajukan teknologi nie. Prototype pun dah ada cuma tak bleh buat mass production lagi. … Sekurang2nya saya bangga diorang nie tak malu belajar dan terus belajar utk mendapatkan ilmu n teknologi. Hatta turbo bagi cc kecil yg dihasilkan kini, bagi saya itu penyelesaian terbaik bagi penggunaan cc besar. Ala2 kecil2 cili padi gitu…😉
    Sekarang nie pun dah ada company yg dah majukan teknologi hidrogen berprestasi tinggi.

    ahak. maksud farghmee tu enjin savvy 1.2l tu bukan enjin dri proton ar. Kn enjin savvy tu dari enjin renault?

    dah la…nanti kiter sambung lagi… ada kerja nie. Adios Amigos!!!…jgn nakal2!!!🙂

    salam n cheers!

  88. ilyas berkata:

    rasanya pijot 5008 keluarkan versi 5 seat dan 7 seat sebagai pilihan. kenapa tak remain 7 seat ye? walaupun enjin VTi tu bertiang teknologinya berbanding campro cps? Aku yakin torknya boleh buat owner exora menangis.

    cc besar berbaloi. tax beza tak sampai tiga ratus setahun. minyak encik prodas pun dah bagitau exora lebih kurang dengan innova. yang penting kalau cc besar bawak sedap, enjin tak stress kalau travel jauh, rpm rendah enjin tak bising.

    saya setuju dengan chekon, r&d turbo membazir. baik develop enjin baru yang sesaran tinggi. campro tu pun dah lama dah, dah camtakpro.

    teknologi hidrogen ke, h20 ke, magnet ke, surbo ke, turbo ke tak boleh lawan dengan cc sesaran besar

  89. farghmee berkata:

    cc besar @ kecil mana lebih bagus, bergantung pd keperluan.

    turbo @ NA, bergantung pd keperluan.

    no change for displacement.

    skrg proton dh ada in-house campro 1.6l.
    nk jimat $ (ROI, royalti), improve je campro 1.6l tu:
    campro cps, campro turbo.
    kalu buat enjin lain, mahal.
    utk kete mass-market, mmg nmpk sesuai guna enjin sendiri sbb untung dpt kt proton.
    utk kete niche, guna je OEM.

    yg suka NA, pakaila NA. xperlu nk brainwash org supaya pakai NA.
    buang masa.
    masing2 ada pro&con.

    r&d bukan membazir.
    seperti menanam pokok durian, bukan sebulan dua boleh berbuah durian spt pokok cili.
    masa terdekat mmg xnmpk, tp pasti ada hasilnya, insyaAllah.

    ok, ini yg aku nmpk:
    1. proton dh tau buat 1.6l, so makanye dia boleh buat cc >2.0l.
    2. proton tgh blaja turbo. nnt merasa la 1.6 turbo.
    dlm ertikata lain, proton ble buat 2.0 & turbo 2.0 juga.

    bab berbaloi xberbaloi tu bergantung pd “kedalaman poket” individu.
    org yg “dalam poket”nya akan kata xberbaloi beli honda accord 2.4l,
    baik beli accord v6 3.0l !😉

    hmmm…ikut keperluanlah membeli.
    keperluan kita xsama spt keperluan org lain.
    jgn nk imposed keperluan kita pd keperluan org lain.

    hybrid, EV tu sume kn proton tgh research.
    biarla diorg kasi settle dulu research tu.

  90. ilyas berkata:

    cc besar @ kecil mana lebih bagus, bergantung pd keperluan = ya setuju. long distance & comfort cc besar, town driving cc kecik. Semua orang tau.

    turbo @ NA, bergantung pd keperluan = setuju jugak. nak racing pakai turbo, nak naik tiap2 hari NA

    nk jimat $ (ROI, royalti), improve je campro 1.6l tu = setuju, tapi jangan setakat boost 20cc je. Kalau macam tu baik beli aftermarket punya system.

    just for sharing (source: about.com)

    Turbo

    Pros:
    1. Faster acceleration
    2. More HP
    3. 3L turbo more efficient (better gas mileage) than 3.5L NA for a given HP output

    Cons:
    1. Turbos don’t perform as well in warmer climates due to heavier air. This would be a con for a turbo in the south and west USA.
    2. Turbo lag
    3. More costly repairs & greater chance of problems

    NA

    Pros:

    1. No acceleration lag
    2. Proven technology in NA engines
    3. Works well in all climates

    Cons:

    1.Special NA engine built for US may have problems in first year

  91. cheekhoon berkata:

    Ha.. ha.., bro ilyas, tak payah la bro masuk data tu.. Kalau jenis takmau terima, memang tak terima walau se’rasional’ mana pun hujah bro.

    Kalau proton produce engine turbo = Owner proton cakap : bagus, berbaloi, pickup superb..
    Kalau perodua produce = Owner proton cakap : nanti enjin cepat kondem la tu..

  92. farghmee berkata:

    bro..aftermarket ngn oem lain la bro.
    sama ke engineer/mekanin buat ngn kedai luar?
    kalu oem ada warranty.
    kalu oem ada research.
    comparison cmni cm xvalid la..

    turbo pn ada 2jenis.
    low-boost & hi-boost.
    low-boost pressure sesuai utk hari2 pakai.
    hi-boost pressure utk racing.

    NA bagus, turbo pn bagus.
    yg nk jadi fanatik 1jenis enjin ni nape?
    xmau menerima perubahan?
    xfaham la aku.
    ko rasa NA bagus, ko pakai la NA.
    tp xsume org sama cm ko, bro ilyas.

    utk cheekhoon,
    drp pembacaan aku, ko ni suka label org.

    btw, yg bro ilyas bg tu BUKAN DATA, hanya STATEMENT.

    bab bagus xbagus tu biar aku betulkan:
    Kalau proton/perodua produce engine turbo =
    turbo blind-supporters : bagus, berbaloi, pickup superb..
    NA blind-supporters : nanti enjin cepat kondem la tu..

    lg sekali aku ulang:
    proton dh ada tech buat enjin, so dia ble buat enjin cc besar.
    proton tgh blaja buat turbo, so biar la diorg blaja. xrugi blaja.

    bab turbo lag, pernah dgr Variable Geometry Turbo (VGT)?
    tau x sapa yg ada patent VGT?

    quote:
    “1. Turbos don’t perform as well in warmer climates due to heavier air. This would be a con for a turbo in the south and west USA.”

    hmm…yg ni aku xsure. heavier air? apa maksud heavier air?
    warmer climate? ape maksud warmer climate?

    setau aku, lg humid (water (vapor) content in the air) lg bagus enjin turbo.

    statement warmer climate tu agak mencurigakan.

    contoh:
    -di malaysia, walaupun cuaca panas, kulit kita xkn kering walaupun kita duk berjemur kt tgh panas. nape?
    sbb malaysia ni humidity tinggi.
    -dlm bilik aircond, walaupun keadaan sejuk, tp kulit kita boleh kering, nape?
    sbb dlm aircond ni humidity low.

    in warmer climate with higher humidity, turbo engine shouldn’t be a problem.

    huhu…ni dh kelas thermodynamics dh ni…

  93. cheekhoon berkata:

    Ha.. ha.. kan aku dah cakap bro ilyas..

    bro farghmee, dari pembacaan aku pulak, ko ni suka kondem orang. Walaupun maklumat yang diberi tu rasional, kau tetap pangkah kalau sentuh bab proton.

  94. cheekhoon berkata:

    Lupa pulak, VGT hanya bolem minimumkan lag. Tapi lag tetap ada.

  95. farghmee berkata:

    bro, rasional ke kalu xde explanation?

    kalu aku bg org lain baca, mst dia boleh fikir sapa yg rasional.
    rasional = bersebab, bukan hanya amik statement sini sana, ok?😎

    jgn paku dulang paku serpih la bro.
    yg betul aku ckp betul.
    yg xbetul aku betulkn.
    yg aku salah, aku sedia diperbetul kalu ada betulnya.

    boleh aku tau, lag tu apparent utk boost yg bagaimana?
    low-boost or hi-boost?
    jgn bg statement 1/2-cooked..

  96. cheekhoon berkata:

    Bro, Aku petik komen ko kat atas:

    bab turbo lag, pernah dgr Variable Geometry Turbo (VGT)?
    tau x sapa yg ada patent VGT?

    Aku bagitau la VGT hanya minimukna turbo lag. Lag tetap ada.

    Ok bro.. kalau low-boost lag tak ada? Mind to share?

  97. farghmee berkata:

    jawapan aku: aku xtau. ni tulus ikhlas drp hati ni🙂

    sbb namanye turbo, makanya mmg ada turbo lag.

    tp cmne bezanya lag antara hi-boost lag & low-boost lag?

  98. fauzan berkata:

    waduh… salah ker kalau proton ada tech buat enjin turbo? Apa masalahnya? Bila ada enjin pelbagai, kn bagus bagi proton. Dan kepada pengguna semua nie adalah satu option. Rasa nak pakai, pakai, kalau tak nak pun tak pe… Hehe… mungkin ada orang tak senang hati kot bila proton ada teknologi n ada kemajuan.😉 Pastu siap melekeh2 lagi. Ini tentu la tak bagus kepada industri.

    dahh la.., siapa sebenarnya yg tak terima hakikat nie? Orang yg waras bleh nilai sendiri ar.

    hehe…kalau perodua buat enjin, saya bangga siot.🙂

    k la…nak sambung kerja… adios!

    cheers!

  99. matlabumatsayung berkata:

    hehehee..yg sebenor nyer org yg xleh terima hakikat tu org tu cuma naik teksi jer…..dengor cerita pun dr kekawan jer……hahhaaaaa

  100. merpati berkata:

    apa ni yang kecoh2 pasal mpv exora n alza ni… ginilah aku nasihatkan kan u all semer ,jangan gaduh2 …kalu fulus ko besor n tebal ko ambik kete beso, kalu fulus ko ciput jer jangan nak berlagak ah….ikut kemampuan jer….abis citer…. tepuk dada tanya selera hahahhahahahahah

  101. syafi berkata:

    Nak sellesa dan power belilah kereta yang harga RM100K lebih. Tak der duit cukuplah beli yang kecik dan sempit dan tak power.

  102. perdana berkata:

    Betul tu merpati & syafi. yang penting beli ikut keperluan. monthly punya saving, duit keluarga & keluarga mertua jangan lupa.

  103. merpati berkata:

    heheheheh perdana sokong aku rupanya…. betul x cakap aku…. beli ikut kemampuan n keperluan jer…..jangan sombong2 duk berdebat hahahhaha nanti wat lengoh jari jer duk naip laptop ni….

  104. alam berkata:

    Pakaije lah keta apapun. Macam budak kecik, keta pun nak jadi isu. Banyak benda lain yang perlu kita fikir. Takyah lah gaduh2. Perodua ke Proton ke pada aku sama je, bantu subcon bumi & peluang kerja pada rayat malaysia.

  105. mojo berkata:

    aku dah pkai 5tahun kereta proton wira 1.5 dua tahun pertama ok dah masuk tiga tahun kereta terus kondem… serik aku pkai kereta proton nie… ni tengah tunggu nak pkai p.alza… hehehe….

  106. Adam berkata:

    dulu kawan saya pon kata camtu.. serik pakai waja proton sebab power window problem.. pastu tukar pakai myvi.. 3 bulan,.. power window switch dah kong…

    malu dia kat kawan2 dia.. dulu ye ye je…heheh

  107. azhar70 berkata:

    kondem? mende yg kondem? tak kan sampai takleh nak jln langsung @ rosak minor je? Kalau mcm tu takyah la beli proton sbb takde sapa pun paksa. Kete lain tak rosak ke?…hmmm…..

  108. The original patent owner probably isn’t in a position to enforce their patent so they sell it at a marked down fee and then the company buying tries to monetize it through the courts. But you cannot be sure about the capabilities of the lawyer, unless he has been referred to you by somebody trustworthy or who has proven credentials. If he feels that your invention is much similar to any other patented invention, he may tell you that your invention is not patentable.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s