Compare Exora n Inova……

Posted: 22 Mei 2009 in automotif, PROTON, proton Exora, Uncategorized
norizan aka prodas_afiq.... afiq nama anak ak..heheh

norizan aka prodas_afiq.... afiq nama anak ak..heheh

proton

proton

toyota

toyota

inova ngn Exora....

inova ngn Exora....

exora...

exora...

 

Inova...

Inova...

exora

exora

inova

inova

compare...

compare...

compare blakang.

compare blakang.

Komen-komen
  1. Biggolowzeus berkata:

    Alamak.. aku mmg cukup gembira bro prodas buat perbandingan dgn Innova. Nmpk sgt yg exora nie pn ‘bagak’ haha..
    Exora AT fuel consumption macamana bro? Ada beberapa website yg aku baca average RM0.18~RM0.20. Cuba cerita sket kt bro Prodas utk bkongsi pengalaman…

  2. MamilGT3 berkata:

    emm la.. Bro prodas ni cikgu Norizan ye.. hai cikgu.. ngajar mane skrg?

  3. MamilGT3 berkata:

    cikgu.. nk tanye.. antara due2 kete cikgu ni, mane satu yg lagi best drive? dri segi handling..pickup..topspeed..

  4. prodas berkata:

    Biggolowzeus::– bro jalan jauh belum test lagi….biasalah AT kebiasaannya galap minyak…saya bawak inova MT 2.0 minyak biase 0.18-0.23 sen bergantung kepada perjalanan jauh dan dekat dalam bandar…. exora perjalan bandar….0.20-.022sen.. ni auto….banding dengan inova Mt memang exora lebih jimat….. kalau ni pun saya pasang 3 alat penjimat minyak…Exora belum pasang ape2 penjimat minyak……kalau inova tak pasang penjimat minyak sudah tentulah tinggi…kan…. exora perjalanan jauh belum test lagi….maybe 30 hb ni nak g melaka..nanti sy set…..ok…
    overole.. exora lebih jimat daripada inova….

  5. prodas berkata:

    MamilGT3::-sy masih menajar kat Batu 34…..lagi…
    dari segi hendling..exora lagi baik….kestabilan pn exora lebih baik dari inova…..inova tinggi dan nampak besar…inova lebih goyang dari exora…kestabilan exora macam kereta coz dia rendah…..

    dari segi pickup…sure yg manual inova…… semua kereta manual pickup lagi baik dari auto….tetapi exora semasa memotong tidak menghapakan….pada mula2 je nak bergerak pickup kurang sikit tapi bile drive fuhhh….hebat macam enjin 2.0…….hahaah

    topspeed…belum test lagi….tunggu seminggu lagi sy nak ke melaka…..n test topspeed…ok….heheheh

  6. campromania berkata:

    cun lagi exora bro…skali imbas mmg exora ni nampak lebih moden & dinamik daripada innova..nampak innova tu dah outdate..sorry la ye..exora mmang gempak..

    • ira berkata:

      tp inova lagi keras dr exora..td xcident wira langgar inova, rilek je inova tu calar ckit, wira tu hncur..semalam plak exora langgar dmax (kereta ku), hncur depan exora tu..d-max tu tmasuk ckit je bmper dia.

  7. prodas berkata:

    haha…memang pn….heheheh…. innova 2 dah 5 tahun ko…. memang dah tak cantik…sekarang ak lebih suke naik exora lak..hahah biaselah kereta baru..hehehehe

  8. campromania berkata:

    yang penting 2 2 mpv & mmang best jalan jauh..

  9. prodas berkata:

    exora ni belum lagi test jalan jauh…..mggu depan nak g melaka…balik kampung..hahahah tak sabor…orang kampung belum tau ni hahahah

  10. zaxk berkata:

    Atas kertas mengatakan Exora lebih panjang dan lebih lebar dari Innova. Tapi dalam gambar Prodas ni kelihatan segalanya Innova yg lebih…

    Lenght Exora 4592 innova 4580
    Width Exora 1809 innova 1770
    Wheelbase 2730 innova 2750
    Grnd Clearance 160 innova 200

  11. prodas berkata:

    exora cuma lebih 1cm je panjang…lebar dalam 3.9 cm je .. 2 sbb tak nampak bezanya… lagi satu…. inova nampak besar sebb ia tinggi sikit dari exora…..

  12. prodas berkata:

    lagi satu faktor warna kot…hitam nampak lebih kecil..

  13. biggolowzeus berkata:

    Aku memang x sabar nak tunggu Exora MT kluar.
    Banyak gak member2 yg tengah tunggu Perodua MPV Passo tu.. sebab pening takut Perodua MPV lebih cun n spacious konon2nyer lah haha….
    Tapi kalau compare everthing memang patut pn harganya murah.
    Macam beli Avanza jee bcoz dimension lebih kurang sama..

  14. campromania berkata:

    maybe bulan 6 nia ada versi manual, kita tggu….

  15. bear berkata:

    klu nak compare dgn mata kasar memang tak blh nak beza yg mana lebih pjg, besar dan lebar … mcm lebih kurang aje..sbb masa say park sebelah Innova kat tempat keje tak blh nak diperkatakan olh member.
    utk produa mpv susah nak komen… tepuk dada tanya selera masing2
    kpd bakal pembeli..

  16. prodas berkata:

    memang betul bear….ape2 pn kite daah ade big E kite kan…buah jantung ku..heheheheeee…yg nak tunggu perodua mpv 2…silakan tunggu…sekarang tempahan exora sudah mencecah 11000…. kalau tunggu bln 9 nanti nak comperkan…paham2 je lah…tempahan mase 2 dah melambung naik…heheheh tepuk dada..tanya selera….hahahah

  17. chor berkata:

    salam semua…bagi pandangan sy exora lagi best dari innova dari segala sudut…handling xleh nk harap sangat kat innova..fc…yaallah…kuat..

  18. biggolowzeus berkata:

    Betul ke Jun ni Exora MT akan kluar? Aku ada tanya Proton SA kt Plentong nuu.. diaorg respons “Entah lah!!” Macamana laa aku x tensen beb. P1 nak kena jaga Quality lagi bcoz byk plak aku dengar kes Hose GBox bocor. Bahaya tu bro.. Tinggal 2bln je lagi..

  19. fauzan berkata:

    exora lebih tinggi drp innova kalau ukur dari lantai MPV tapi inova lebih tinggi drp exora bila diukur dari lantai jalan sebab inova menggunakan platform toyota hilux. sebab tu tinggi. dan exora platform serba baru dan rendah. sebab tu pemanduan seperti kereta sedan. tak begitu bro. prodas? 🙂

  20. Prismo berkata:

    Belum makeup lagi cik Exora tu pun dah lebih cantik dari Encik Innova yg dah dressup/fully skirting.. kalo cik Exora dah makeup/fully skirting, baru padan nak di “compare”… 🙂

    Bro zaxk, mmg atas kertas Exora lebih besar.. perbezaan beberapa ‘cm’ tidak dpt dibezakan dgn mata kasar.. 😉
    apa2 pun, mmg Exora besar sedikit je dari inoova..

  21. hamba AllaH!!! berkata:

    bukan nak ckp lah!!!!sye pon pkai innova!!!tapi innova tu dah beli since 2006….
    kalo lah exora kuar mse tuh…120% sye beli…jgn lah kite membidas kebaikan dan kemajuan yg mule nak dikecapi oleh Malaysia!!!knape??kete EXORA nie x ckup setanding dengan kte antarabgse..??nie just a question k!!!!pepehal!!!kte MALAYSIAN mestilah sokong buatan TEMPATAN!!!am I right??

  22. Prismo berkata:

    yes, you’re absolutely right… we must support our own product which mean by doing that we automatically support our economy… aku akan beli Exora bila versi turbo dah kuar nanti sebab aku nak sumbat rim besar.. 😉

  23. Ust Ipin berkata:

    Wah2….

    Sampai Cikgu Norizan pun ambil bahagian promosi sekali kereta EXORA nie… Boleh la Cuti Sekolah nie pergi Jalan-jalan makan angin..

    Mesti senorok..

    Tapi setakat nie ust lum nampak lagi kereta exora tu kat Pt Patah atas Jalan.. nak tengok gak exora bersiar-siar di Pt Patah..

  24. MamilGT3 berkata:

    hehe.. Proton Exora turbo akan dilancarkan tahun hadapan.. (rujuk Utusan hari ni, bhgian Ekonomi.)

  25. hamba AllaH!!! berkata:

    urmm…..ye ke???
    TURBO EA???
    kalo betul lah….compem….
    gt aq lancer je ad versi turbo ea??
    exora pon ad eak???
    nie persona x kuar turbo ke??

  26. campromania berkata:

    salam, bro..naza nak launch citra facelift bulan depan, ni link gambar dia

    Citra facelift??

  27. prodas berkata:

    tq bro…..

  28. emad lah...!!! berkata:

    erm….dah tgk citra facelift…
    asal buruk eak??

  29. zaxk berkata:

    .t has been reported that Exora is now eligible for the XChange.

    Bolehla sesapa ada keter lama tu untuk scrap dan dapatkan exora.. hehe

  30. prodas berkata:

    Bangun model baru
    Oleh Hatipah Ahmad

    SELEPAS kejayaan model pelbagai guna (MPV) Exora, Proton Holdings Bhd (Proton) akan melancarkan model sedan baru yang kapasiti enjinnya melebihi 1.6 liter dengan kerjasama Mitsubishi dalam enam bulan kedua 2010.

    Pengarah Urusan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamad Tahir, berkata pengeluaran model baru dengan kuasa enjin lebih besar itu perlu kerana penting bagi Proton mengikut keperluan dan selera pelanggan.

    Menurutnya, mulai tahun depan juga, Proton akan menawarkan beberapa model baru versi turbo kerana ia sentiasa memantau apa yang digemari pelanggan.

    “Program turbo Campro adalah bagi semua model yang akan kami keluarkan pada masa akan datang. Ini sebahagian daripada pembangunan teknologi kami dan bukan hanya di Malaysia, malah juga di negara lain.

    “Memandangkan kami syarikat kereta global, kami perlu ada program yang boleh diterima di peringkat global dan turbo sememangnya menjadi perkara biasa di Eropah,” katanya pada Persidangan Automotif Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC, kelmarin.

    Menurut Syed Zainal, program turbo dibangunkan keseluruhannya oleh Proton bersama Lotus.

    “Ini sebahagian pembangunan enjin kami dan sebagai sebuah syarikat kereta, kami perlu terus melakukannya,” katanya.

    Mengenai persaingan MPV Exora dengan model yang bakal ditawarkan Perodua tahun ini, Syed Zainal berkata, syarikat mempunyai strategi sendiri untuk mengekalkan penguasaan pasaran.

    “Proton bukan saja mengeluarkan kenderaan bagi pasaran domestik malah bagi pasaran eksport. Julai ini, kami akan melancarkannya di Indonesia, Thailand dan Timur Tengah,” katanya.

    Syed Zainal berkata, Proton perlu memandang ke hadapan dan tidak menganggap Malaysia sebagai pasaran tunggalnya.

  31. fauzan berkata:

    hehe. mcm DSZ pernah kata kat dalam paper, bagi mereka yg inginkan enjin yg berprestasi, turbo lah penyelesaiaanya!. 🙂 Pernah terbaca kat internet, ujian enjin turbo nie diorang test kat model waja. Tak sabar nk tengok waja 2.0 versi mitsu fortis+evo 🙂

    cheers!

  32. Adam berkata:

    ada berita menyatakan.. mitsubishi akan rebadge exora utk pasaran tertentu..

    kalau ini satu kenyataan.. berita baik la utk pemilik exora.. pasni boleh tukar acc. pakai mitsubishi punya pulak

  33. Adam berkata:

    saya mmg mengharapkan proton akan keluarkan turbo version utk exora..

    buat exora SE
    (exora prime (bodykit and clear rear tail lamp) + additional features seperti reverse camera + turbo engine)…

    patu jual harga tak melebihi RM85k..
    saya yakin ramai bukan saja mereka yg dah berkeluarga tapi org bujang yg nak kan ciri2 sporty pasti akan membelinya

    harap DSZ mendengarnya

  34. fauzan berkata:

    adam, mgikut perjanjian mitsu-proton, mitsu akan menggunakan platform exora n persona utk keluaran segmen tertentu mpv n kereta sedan diorang. Proton plak akan menggunakan platform mitsu evo x dan teknologi enjin 2.0 mitsu evo x. diorang tak rebadge.

    cheers!

  35. prodas berkata:

    fauzan betol ke??? bukankah diorang(mitsu) nak rebadge..exora… n proton rebadge…evo???? tolong jelaskan…

  36. chor berkata:

    betol kata fauzan…itu lah sebenarnya penjanjian proton dng mitshu….

    pandangan sy sahaja

  37. fauzan berkata:

    yg saya tahu, usaha sama proton-mitsu hanya dari segi perkongsian komponen sahaja. diorang saling guna platform sahaja. terpulanglah kepada budget RnD n kreativiti engineer masing2 merekabentuk model berdasarkan platform tu. tengok sahaja bagaimana proton saga direkabentuk berdasarkan proton Savvy. Cara ini dapat menjimatkan kos. Mitsu berminat dgn platform exora n persona menunjukkan mereka respect dgn produk keluaran kita (cuma rakyat malaysia jer yg buta hati…(sorry..)). Kenapa mitsu tak gunakan platform grandis utk MPV mereka? Yg saya tahu, RnD grandis sgt tinggi, sebab tu harga grandis pada keluaran pertama 2006 x dpt sambutan di jepun. Grandis di redesign semula utk kurangkan kos dan dijual dipasaran luar. dgn adanya platform exora, tentulah diorang belajar dari kita bagaimana nak menghasilkan model yang murah n kualiti pula, tentulah diorang dah ada standardnya. 😉

    Proton pun dapat faedah gak. diorang baru ada enjin campro CPS 1.6, Nak buat RnD sampai dapat enjin 2.0 tentulah mengambil masa yg lama n kos tinggi. Proton mendapat teknologi enjin 2.0 daripada mitsu evo x, bukan mendapat enjin 2.0 sahaja. dari situ engineer diorang bleh study dari enjin tersebut dgn dibantu Lotus menambah baik atau menghasilkan enjin yang lebih power! 🙂 (terlebih excited plak!).

    Proton mendapat geran RnD pinjaman kerajaan melalui NAP tahun 2009 sebanyak RM 81 juta. berbanding tahun lepas RM600juta. Rasa2 berapa la RM yg dilaburkan utk waja replacement nie… let see : Waja (RM 1 bilion), Savvy (RM380 juta), Gen2 (RM6++ juta), Persona (RM600 juta), Saga (RM5++ juta), Exora (RM480 juta).

    All the best la…

    cheers!

  38. prodas berkata:

    wah….fauzan..hang ni tau semuanya tentang proton….. mana hang tau semua ni???? kalau ada info lebih kongsi2 lah kat sini….. it’s verry nice…… harap2 model keluaran proton selepas ini lebih berkualiti n cantik…..dan diterima rakyat..hahahah

  39. chor berkata:

    saya rasa fauzan nie cam org proton jer…xpe ape2 pun 100% sokong proton….

  40. prodas berkata:

    wah ak rase pn gitu gak…tq fauzan….kita kongsi info2…tentang proton..ye…

    esok saya kena panggil ke proton platinum..di plentong…johor… ade temubual dengan semua exorian2 kat johor…. ade sesi soal jawab tentang exora…harap2 yang soal 2 DSZ>…….huiii best nye
    …. harap2 lah..hehehehehe

  41. fauzan berkata:

    Waduh! saya bukan orang proton ar. Org biasa jer mcm u all gak. Tak caya ek? 😦

    Maklumat2 tu bleh cari melalui2 website rasmi proton, artikel2 media, statement DSZ, statement datuk Nazmi (pengerusi Proton), org dalam proton, engineer di mana2 media, paper, majalah automatif, blog dll. Pastu buat ar sikit study n analisis. Tak sumer tu betul. just andaian n pendapat sendiri jer.

    Dan jgn lupa baca gak report AGM proton setiap tahun (tahun kewangan proton berakhir hingga bulan mac setiap tahun).

    Moga proton terus maju n dapat ‘menawan dunia’ seperti lagu tema semasa pelancaran proton Exora ari tu.

    Cheers! 🙂

  42. orgkuale berkata:

    Askum,seronok teman nengok perbandingan bro prodas tentang perbandingan Inova n Exora. Utk makluman bro Prodas, saya baru saja memiliki Exora pada 14 Mei baru lepas. Dan selama tiga minggu menggunakan terdapat beberapa kepuasan yg saya perolehi. 1) Exora lebih beso daripada Avanza, lebih beso daripada Grand Livina.Teman rasa bangga kerana merupakan antara 1000 orang pertama menggunakan Exora di daerah Kuala Kangsar. Bila kita gi gerai laksa,ramai bebeno org bertanyakan teman bagaimana rasanya dah guna Exora. Rasanye teman mcm jadi salesman la pulak. Memang dari dulu teman tergedik-gedik nak sgt nak tuko Waja teman ngan Exora,tapi belum diputuskan.Tapi bila proton umum nak kluao MPV teman tak lepas pluang. Anak-anak teman teruja spai teroyak bila tau Exora teman dh spai. Teman rasa sronok sbb deme x payoh bersesok-sesok naik Waja krana anak teman dah beso empat org smuanya. Utk makluman bro Prodas Exora teman dh servis kali 1000km kt Taiping. Memang ada sedikit bunyi kt absober klonk,klonk. bila kita langgor bump,teman dh buat komplen,dan masalah pun selesai. Satu perkara lagi tentang Exora ni dengo bunyi bising skit apabila kita tekan minyak. Teman Dah cuba naik terowong menora kt Jelapang dan kata mekanik proton tu, nanti bila tuko minyak gear auto 5000km baru deme ejaskan mungkin benda baru fresh lagi kot masih ketat. Dan baru-baru nii teman cuba bawa dari Kuale ke Klang,nampaknya lajunya boleh saing Wish bangga juga,Teman bawa 140km kt highway,agak seimbang n senyap, kira hebat juga teknologi Lotus nii. Dan skali teman bhenti kat RnR jambatan Sunagi Buloh,lg skali teman ditanya bberapa pakcik n makcik apa perasan bawa Exora,dgn bangga teman cakap menang membeli alah memakai,dah beli tak menyesai.Cewah.Teman rasa bangga kerana ramai anak Melayu yg berjaya menghasilkan kereta Exora.Dan teman balik Perak smlm n cuba bawa pada waktu mlm lebih kurang 8 mlm btolak,skali lagi Exora terbukti tidak mengecewakan teman tak sedo bawa spai 140km pd wakttu mlm sblm nii ngan Waja brani 130km je tapi sgt selesa n terbukti lampu Exora sgt terang blh capai 50m dan x masalah bawa dlm keadaan hujan dan licin. Dan akhirnya hari Senayan ni teman nk Gi Langkawi bawa Exora ke Kula Perlis bawa anak bercuti. Tetapi utk teman2 yg inginkan sebuah kereta MPV, jawapannya ialah Exora,Beli Exora x nak beli yg lain. Tq

  43. prodas berkata:

    orgkuale….140 2 blom laju…mase 2 teman g balik kampung kat melaka…. teman bawak 170km…woooo…. tu pn teman rase boleh lagi…..cume my wife dah bising…so setakat 170km..je…huuhuhuh memang exora tidak mengecewakan…

    pasal enjin mengaum..2 den raso hang mula2 gerak hang guna gear D terus eh???
    sebernarnya mula2 gerak guna gear 3,…baru ade pikap n tak mengaum…ok.. selamat mencuba….hehehe

  44. farghmee berkata:

    hehehe..aku dh ckp..kena try dulu baru tau 🙂

  45. prodas berkata:

    betul2…Exora memang Best…

  46. fauzan berkata:

    hehe. leka sat dgr citer2 sensasi pengguna exora nie. terliur gak. ahak. orgkuale, anda dan sumer rakyat malaysia kena berbangga dengan ikon syarikat automatif negara nie. Proton exora nie telah dihasilkan oleh anak watan kiter. seramai 250 orang jurutera semuanya terlibat dalam pembikinan exora nie dalam masa 17 bulan! berbanding Waja – lebih 1000 jurutera (satu rekod bagi exora, biasanya sebuah MPV dihasilkan dalam masa 22-36 bulan). belum pernah saya dengar syarikat automatif lain menggunakan kaedah ‘mule’ utk mghasikan exora (diorang tak terfikir kot) – enjin bleh buat test dulu, walaupun design exora blum siap. ;0

    cheers!

  47. maulid berkata:

    kalo exora didatangkan dgn enjin 2.0 atau lebih mungkin ramai akan membelinya…tapi exora masih lagi belum dapat menandingi proton wira yang telah menaikkan nama proton di mata dunia………

  48. prodas berkata:

    hah..maulid tak pa…sekarang proton exora akan berada di persada dunia…… tahun hadapan exora turbo…n perdana baru dari pltfrom..evo….

  49. maulid berkata:

    versi turbo mesti mahal…minyak pn kuat..kenape perlu evo??x bleh gune rekaan sendiri ke??cm ne nk maju kalau asyik tiru orang lain punye……

  50. maulid berkata:

    kalau exora keluar versi turbo bermakna proton telah meniru mitshubishi airtek turbo…….

    HIDUP FERRARI……………

  51. prodas berkata:

    proton menggunakan pltfrom evo untuk cut coz…. protn tak akan tiru bulat2 macam perodua……ia sama seperti saga baru…daripada pltfrom savvy….kan reka bentuknya lain…. maybe perdana baru nanti proton ada ubah..rekabentuknya…huhuhu

    pasal enjin turbo memang mahal..dengar katanya…untuk pasaran luar….negara….

  52. farghmee berkata:

    Bro. maulid,

    enjin turbo ialah utk power.
    enjin 2.0 pun ialah utk power.

    trend skrg ialah forced-induced kn enjin yg kecik utk dpt kn power.
    mksudnye ialah amik 1.6, turbo kn, utk power.
    kalu power, mmg la mkn myk.
    tp 2.0 NA pn xde jimat mana.
    dgn turbo, enjin akn lebih efficient.
    theoretical carnot cycle efficiency = output / input.

    yes, 2.0 mmg power, tp 2.0 ialah NA.

    kalu tgk dr segi cukai jln, sy rasa 1.6 lg murah drp 2.0.
    so cukai jln murah rakyat xde la terbeban sgt.

    mgkn 2.0 lebih sesuai sbg alternative/option.
    yg 1.6 turbo ni pn rasanye option.

    1.6 proton dh sedia ada.
    2.0 proton pn ada, tp tu yg outdated.
    mksd outdated ialah xcomply dgn emission regulation.
    eropah punye emission regulation agak ketat.
    byk CO2 pn dh lain cukainye.
    proton nk cater market oversea, so kena la buat mainstream std produk dulu.
    later kalu investment dh pulang (ROI aka untung) mgkn ble letak enjin 2.0.

    kalu nk bikin 2.0 bukan senang wahai sahabatku, maulid.
    bikin ialah buat, research, saintific data, relibility.
    bikin bukan amik design org, moulding org, pinjam design org pastu bayar royalti. bikin bukan juga modified tanpa test.
    bikin mau pakai $. bukan 1 $ tp byk2 $.

    pasal chassis juga, skrg ni economy tgh down.
    toyota pn record loss.
    GM yg besar pn ble lingkup.
    mmg bagus la proton ada partnership ngn mitsu.
    boleh cut cost utk platform design.
    bikin chasis baru pakai $. bukan 1 $ tp byk2 $.
    bukan proton je buat, company lain pn buat juga.

    dr perspektif lain, proton dpt penetrate domestic market jepun.
    so ade la option org jepun utk merasa kete handling eropah.

    bro maulid dh drive kete proton yg baru2 ni? kalu blum, try dulu 🙂
    ayah sy ada wira, mak sy ada gen2.
    sy dh bw kedua2nye. sy ske gen2 lg.
    sy dh drive waja, getz, corolla seg, savvy, kancil, myvi, honda ak, saga blm, iswara.
    tp sy tetap ske gen2.

    sy ni bukanla keje ngn proton & basher kete lain..
    tp sy ni nk tgk org kita jd maju cm org lain.
    kalu xbetul, kita betul kn.
    kalu bagus, kita sokong.
    kalu nk komen, biarlah ada nmpk ilmiah cket,
    spy kita ni xdela nmpk dangkal sgt pemikiran kita.
    org kita ni pandai, cuma xde peluang je.
    dpt peluang cmni, kita gunakn.
    kita ada company, kita ada suggestion baik, kita proceed.
    amacam? 8)

    yg penting, kita try dulu.
    pk byk, no action, ckp lebat pn xde hasil 😛

  53. prodas berkata:

    bro farghmee…relax bro….panjang sungguh stament hang..
    betul 2 bro maulid…… kita ada compeny sendiri…kita mesti sokong buatan tempatan….
    kita jangan lah membanggakan sangat syarikat auto dari luar….
    bagi peluang kat proton…proton baru 27 tahun(kalau saya silap betulkn)….syarikat GM yg berpuluh tahun pn boleh gulung tikar….
    betul ape yg bro farghmee cakap…. idea orang malaysia memang hebat….so bagi peluang kt proton….

    harap2 bro maulid sedar…. tq farghmee…..

  54. orgkuale berkata:

    Bro Prodas teman baru balik dr Langkawi .Tido sane empat malam. Utk teman2 nk gi Langkawi klau nk sewa kreta kt Langkawi sewa kt Jeti Langkawi jgn sewa kt Kuala Perlis nanti rege kena sembelih. Rupa-rupanye Exora nii sebijik mcm Mitsubishi Grandis. Ramai org Langkawi guna kreta nii,nampak cantik n elegan x rugi beli Exora, sbb ia termasuk dlm kreta mewah. Cintailah kereta keluaran tempatan.Apa kata bro Prodas satu team Exorian.Bro Prodas jd Boss teman setuju bebeno blh merapatkan silaturahim Utara dan Selatan.

  55. prodas berkata:

    yo…hahah…boleh..hahah tapi maso tak do..takdapet teman nak tolong..hahahah
    orgkuale…. jadi lah ahli kelab Exorian….

  56. farghmee berkata:

    heh…
    kalu xtkenangkn blog ni empunyanye seorg guru, lain jdnye td…
    dh abis lembut dh tu 🙂

    sy bg explanation kt bro. maulid dgn beranggapan yg bro maulid ni xtau situasi skrg, & bro maulid ingin nk tau pasal discussion kita.

    sy kalu org ckp xske sbb dh try, xpela, itu hak dia, preference dia.
    tp kalu ckp sbb dgr2 ckp org lain yg xtau hujung pangkalnye ni terasa agak “panas” cuping telinga yg sedia nipis ni 😉

    “apabila datang pada mu seseorang membawa sesuatu cerita, maka selidikilah sama ada ia benar atau tidak”…xingat hadis ni dgn lengkap.

  57. prodas berkata:

    ohahah…ok farghmee…..ape-ape pn tq….ok….
    mungkin bro maulid 2 blom matang…main suke cakap je…. hahah…ok….
    maulid jangan ulangi percakapan anda lagi…bagilah comment yg resional n membina…..di blog ini ramai yg cintakan buatan tempatan….. ia selaras dengan objektif penubuhan blog ini….. memneri ruang kepada rakyat malaysia yg cintakan buatan tempatan dan menepis segala tanggapan buruk terhadap proton…. ok…..

  58. maulid berkata:

    kebanyakan kereta eropah menggunakn enjin v8…jimat jugak minyak….tp proton masih gunakn enjin yg hanya ad 4 piston….sebab tu la kereta proton masih belum berjaya menempa nama di antarabangsa….i hope next time proton will use engine with more power like v8 engine…..

  59. maulid berkata:

    bro fargmee,satu2nye kete proton yg aku minat cuma wira 1.8…exora bukan taste aku la…..

  60. fauzan berkata:

    konsep exora bercirikan ‘praktikal dan ekonomikal’. Reka letak enjinnya direka bagi menampung serendah enjin 1.6 hingga 2.0. So, varian yg dihasilkan adalah satu pilihan. Kalau nak power, turbo adalah penyelesaiannya, even pada hanya enjin 1.6 sahaja. enjin 1.6 proton bukan enjin biasa2 tapi 1.6 campro CPS brteknologi VIM (sorry bab2 enjin nie tak reti sangat :). Tak ramai yg tahu kelebihan enjin ini.

    Helo maulid, exora belum keluar enjin 2.0 pun dah lebih 11,000 tempahan apa citer? 🙂 pengguna sekarang kena bijak, kalau enjin 1.6 prestasi seperti 1.8 atau 2.0, which one is better? rujuk tagline ‘praktikal & ekonomikal’ ye. Engineer proton tak bodoh ar, diorang buat gak research. Diorang ‘ukur baju dibadan sendiri’. Diorang tak pernah mengalah utk menerokai keperluan enjin baru. cuma kiter jer tak tahu.

    dlm ekonomi gawat nie, byk syarikat automatif buat JV dgn syarikat lain. JV proton -mitsu utk waja replacement adalah dari segi perkongsian komponen dan platform. Kalau mcm tu, mitsu guna platform Exora n persona dikira meniru design proton ar? mmm…tambahkan lagi pengetahuan n gie study lagi.
    Maulid, walau exora bukan taste u pun, tak bermakna bleh menfitnah sana sini. …dosa tau.

    Cheers!

  61. orgkuale berkata:

    Agaknaya sdra Maulid terlalu memilih sangat. Kalau x reti nak hargai barangan tempatan udah. Jgn nk ngutuk je. Bagi peluang rakyat tempatan tunjuk kebolehan mereka. Teman ada terjumpa website dari Indon ngutuk kereta MPV Exora. Kata macam2. Mereka sangat kereta Kijang mereka tu padahal itu Toyota punya, tak malu sungguh deme. Sepatutnya kita patut bersyukur 90% jurutera proton terdiri daripada org melayu.Kalau mike kutuk keluaran malaysia samalah macam miker kutuk bangsa mike. Kalau xder proton mungkin dah lama orang luar kuasai produk keluaran kite. Satu lagi teman nak ceriter, teman nengok ada beberapa buah kereta Estima Recond tersadai kt tepi highway.Rupanya Estima ta tahan sgt cuaca panas dan nak servis balik atau timing balik samapai RM5 ribu++,kawan teman dah kena. Tapi kereta proton pegi la kat mana2 negara panas ke sejuk tetap power.Lu fikirla sendiri Maulid nama je cantik tapi kurang budi bahasa.Hidup proton hidup Exora

  62. farghmee berkata:

    hi bro maulid!

    sy pn xbkenan kt exora.
    tp xbkenannye sy kt exora bukan sbb “ia kereta buatan tempatan”.
    tp lebih kpd “sy belum memerlukannye” 😉

    wira 1.8 tu limited edition? yg spoiler blkg besor kn?
    selain drp tu satria gti je yg ada 1.8.

    cmni la bro.:

    *kt mesia ni blum ada market yg luas utk V8.
    V6 yg ada tu pn org dh bising2 kuat pakai myk.
    ni kn pula V8. kalu buat direct comparison, 8 silinder akn guna lg byk myk drp 6 silinder.
    err..btw, cmne bro. maulid ble ckp V8 lg jimat myk drp i4?
    statement tu misleading tau. byk faktor2 lain (aka pembolehubah) kena jd constant sblm ble kuar statement V8 lg jimat drp I4 😉

    *utk kete rakyat biasa cm aku ni, xperlula V8.
    myk byk, cukai tinggi, maintenance sure lg tinggi sbb enjin dia lg rumit. aku xnk tu sume. cukupla inline-4.

    *mgkn bro maulid org kaya, so xkesah sgt la. tp org yg lebih kaya drp bro maulid mesti ckp “apa barang V8? W16 baru ada class!”

    *spt yg sedia maklum, nk bikin enjin bukan senang. sy ske kalu proton ada byk enjin. customer ada lg byk choice. tp nk bikin enjin byk $ kena labur. nnt financial statement proton merah, ckp proton xbagus la etc. r&d pakai byk $, tu yg ble jd merah tu.

    *yg wira 1.8 tu sy dgr2 cte diberhentikn production sbb body wira xble amik load/power dro enjin 1.8. cmne proton tau ni sume? sbb diorg buat r&d. drp r&d diorg tau ni sume. tp satria gti 1.8 lain ngn satria biasa. drp r&d diorg berjaya tuned chassis yg lebih sesuai utk power 1.8. ni menunjukkn proton prihatin ngn apa itu safety.

    *kalu bro nk tau r&d ni bukan keje senang.
    r&d bukan tukar sini cket, sana cket & jalan.
    r&d ialah ubah sini & buat test. r&d ialah ubah sana & buat test.

    exora turbo ialah langkah bagus drp proton.

    mgkn lps ada 1.6 turbo, ramai org beli exora.
    proton untung, so ble design enjin baru.
    enjin tu mgkn 2.0 yg bro maulid ske.
    pastu sbb proton dh ada tech turbo, mgkn boleh pakai kt 2.0.
    2.0 turbo tu..
    lg la bro maulid ske, kn kn? 8)

    ha~cmtula mksd sy. chain effect.

    bro maulid. drp pembacaan sy kt internet, proton dh ada dh 2.0 selain drp yg pakai kt perdana. cuba bro cari psl “proton technology week 2008” dlm paultan ke, funtasticko ke, mesti ada yg boleh bro maulid jdkn pengetahuan.
    2.0 baru tu not-commercially available as yet.

  63. samdol berkata:

    relakss…sabar…

    exora tu mpv bukan sport car….walaupun bentuknya sporty tp jgnla nak perform mcm ferari…..tp rasanya macam ferro-roshe (hentamjelah ejan nih 🙂 ), nak makan pun kena pelan2 baru ada nikmatnya.

    yg penting utk orang yg pertengahan mcm saya mampu milik exora nih, bentuk luar cantik, dalam cantik, bawakpun bukan nak laju sangat…dpt 110-130km/j dah ok pastu bolehla potong pemandu2 sengal dah oraitla.biasanya orang yg beli mpv nih nak bawa anak2 senang, kalau nak tidor pun bleh baring ape..bukan nak racing pun.

    amacam? apa2 pun niat kita nak beli exora tu wat pa, kalau nak racing beli kete la, nak bahagia bersama keluarga….exora lah..

    i’m family man

    zaman tukar enjin, adjustable absober, sport rim dah lepas dah…..

  64. maulid berkata:

    bro fargmee stahu aku yg pakai enjin W16 cume bugatti je kan…sebab bugatti gabungkn 2 enjin V8 kn…kete 2 x mcm ade 10 radiator plak…

  65. farghmee berkata:

    betul maulid,

    production: bugatti veyron w16 8.0 l quad-turbo, 10 radiators
    prototype: volkswagon nardo w12 5.6 l

    w16, cm 2 v8 diletakkn bertindih.
    yg nmpk tu sebelah 8, lg 8 kt sebelah lain.

  66. maulid berkata:

    bro prodas atau sape2 je nk tanye la exora nie pkai injection ke karburator?

  67. farghmee berkata:

    injection.

    kete moden dh xpakai karburator.

    prodas, nape msj aku “awaiting for moderation”?

  68. maulid berkata:

    iswara abg aku pn pkai injection gak..UK spec la katekn..asl semua kete malaysia yg UK spec x bnyk jual kt negare sendiri?

  69. farghmee berkata:

    tu aku rasa iswara cares mpi.
    uk punya regulation mmg strict.
    tp at that time, rakyat mesia pn ble bli kn?

    tp kalu ko nk tau, enjin kaburator lg power..hahaha..
    lg power mksdnye lg mencemar alam.

    btw, iswara tu dh lama dh.
    skrg proton dh guna fuel injection.

  70. imad berkata:

    jap…aq bce statement molid nie wat aq bengang r,….
    x puas ati lor…..aq rase ko dah tsalah msok blog r….
    ko ptut msok blok kete mainan ark….huhuhu…..

  71. prodas berkata:

    oo..pasal enjin ni sy kurang sikit lah…..boleh siapa2 bantu????

  72. fauzan berkata:

    Tak payah ar persoalkan kenapa spek kereta domestik kiter tak sama dgn kereta kiter kat negara lain. setiap negara tu diorang ada piawaian yg ditetapkan. kalau piawaian kereta di negara kiter tinggi, dah tentu la kualiti kereta kiter dgn kat luar tu sama tinggi kn? Tak begitu proton? 😉 … hehe saya pasal enjin pun kureng skit? Citer ar sape2 yg reti tu. bleh kongsi pengetahuan.

    Cheers!

  73. maulid berkata:

    karburator mmg la power tp kalau gune injection lagi jimat tau…jimat sampai 30 percent plak tu…kete exora nie ade autocruise x?

  74. prodas_afiq berkata:

    autocruise…ada….. tapi untuk model H-line je…..

  75. maulid berkata:

    owh..kalau gune autocruise lg jimat dok..dari sini smpai KL minyak cume 15ringgit je…

  76. prodas berkata:

    YEP…guna autocruise..lagi menjimatkan sebab pergerakan dia consten….. yg 15 ringgit 2 cam tipu je….. dari johor ke melaka… n balik semula ke johor dlm 40 ringgit je….

  77. maulid berkata:

    btol…abg aku dh cube dh..mungkin satu hari proton akan berjaya keluarkan kereta yang berkuasa tinggi…sebagai contoh syarikat kereta ATOM yg berjaya keluarkn kereta yg laju dgn hanya menggunakan enjin honda 2.0 vtec…kete 2 lagi laju dari ferrari tau..

  78. prodas berkata:

    bro maulid…anda minat ferrari kan…??/ dah lihat ferrari baru…cunnnn… ni link nya…
    http://paultan.org/archives/2009/06/20/the-f149-ferrari-california-a-new-kind-of-ferrari/

  79. prodas berkata:

    so…bro maulid boleh gi kat situ…and pilih Ferrari yg bro suke…n jgn kutuk proton….. saya tahu bro maulid ni kaya…so bg bro proton tak setanding dgn status bro…..ferrari baru test brokan….?? ape2..pn bro jgn kutuk proton…kalau nak bg cadangan yg bernas ok lah….

  80. maulid berkata:

    dah tgk dh pun…dh order dh pun…esok sampai la kete 2…..hahahaha..

  81. maulid berkata:

    kete ferrari mmg la laju tapi sesuai kt trek lumbe aje… x berape sesuai bwk kat jalanraya…proton mmg harus mencontohi atom la…x pn nissan…

  82. farghmee berkata:

    maulid, alhamdulillah sbb saudara kaya.

    1. injection mmg jimat. karburator utk power.
    jimat =/= power.
    maulid nk yg mana 1?

    2. utk 1 kete jd laju, byk lg faktor kene kira.
    ini statement maulid: ferrari lg perlahan drp atom.
    ini pertanyaan saya: kenapa?
    ini mgkn jawapannye: sbb power-to-weight ratio atom lg besar.
    nk paham power/weight ni senang je.
    ex5 pakai enjin ex5 dh laju.
    ex5 pakai enjin hayabusa (kalu boleh la) teramatlah lajunye!

    3. ferrari mmg bes. tp aku xtgk pn ada kete ferrari utk kegunaan rakyat biasa, marhaen. mpv ferrari? minicar ferrari?
    aku rasa proton ble jd contoh utk ferrari dlm hal ni? 😛
    xadilkn comparison saya ni, maulid?
    pk2 kn la kata2 sy ni..

    4. injection mmg jimat drp carburator.
    tp nk ckp every injection type engine always 30% save fuel drp carburator, tu misleading statement, misleading.

    5. auto-cruise mmg jimat myk, senang utk long distance travel.
    tp bab smpi rm15 dr sini (sy xtau sini tu mana?, sy assume sini: johor) ke KL, kalu enjin campro tu cm mustahil.
    sy dh try, campro biasa, KL-bt pahat-KL, 110 km/h auto-cruise, full tank. (kdg2 tekan 170 km/h gak)
    boleh maulid bgtau sini tu ktne? enjin ape? bape lama travelling time?
    sy bminat nk tau.

    6. nnt maulid poskn gmba bro drive ferrari tu ye? mana la tau kot2 tjumpa kt KL ni, ble la sy bg horn tanda sy kenal bro.
    sy naik kapchai je 😀

    hehehe…8-)

  83. maulid berkata:

    tp yg hairannye walaupun kete atom 2 ringan tp langsung x melayang..mybe kete 2 pkai diffuser yg bagus kot..saye bukannye org kaye la..masih bersekolah lagi..tp cita2 mmg nk pkai ferrari…honda bulat msok enjin ex5 pun dh laju la bro..kalo lwn pickup,125 pn kalah tau…

  84. farghmee berkata:

    ok..patutla bro maulid punye statement agak pelik.
    sy maafkn la bro maulid.
    bro maulid belajar form berapa?

    ferrari pn xmelayang maulid.
    exora pn xmelayang juga walaupn xde diffuser tu.
    tau x nape?

    teka

    teka

    teka

    sbb exora power-to-weight ratio kecik.
    mpv xperlu la diffuser etc..

    selain drp itu byk faktor kena amik kira. antaranya ialah:

    1. power-to-weight ratio
    katakan ada 3buah kereta, tiap satu power 100hp.
    jisim kete A 100kg, B 50kg, C 10kg.
    mana lg tinggi power to weight ratio nye?
    C lah sbb 100hp / 10kg = 10 hp/kg.

    2. dimension / aerodinamik
    katakan ada 2buah kereta, ferrari california & F1, tiap satu 600hp.
    tiap bentuk berbeza, 1sport & 1racing.
    utk kete sport, bentuknye mesti utk kegunaan harian, g keje, g jln2.
    utk kete racing, bentuknye mesti streamline spy laju&pantas.

    maulid tau x downforce tu ape?
    downforce tu ialah pressure/area.
    kete f1 laju.
    apabila laju kete tu kena bagi downforce secukupnye spy xmelayang.
    kete f1 ngn atom mana lg laju?
    mst atom lg perlahan, so cukupla downforce dia.
    kalu downforce atom xcukup, pn melayang juga.

    engineer bikin kereta bukan utk laju je, tp utk overall safety.

    btw, maulid tau x ape kegunaan diffuser?

    3. kalo maulid minat, maulid boleh amik course engineering, blaja fluid dynamics. streamline tu sume dyanmic.

    maulid,
    xtau tanya, jgn serkap jarang je.
    kt forum prodas ni, ramai org bcakap sopan lg.
    sbb sume ble pk rasional.
    cuba g kt forum lain, tgk apa jadi?

  85. chor berkata:

    maulid2 ko ni mmg klako….msih budak lagi patut la pon

  86. maulid berkata:

    bru fom5…stahu saye diffuser gune utk memberi tekanan kt tayar biar kete dpt lebih cengkaman..fungsinye lbih kurang same dgn spoiler..btol x?

  87. farghmee berkata:

    diffuser guna utk hilangkn turbulent air.
    turbulent air boleh lambatkn kete moving at high speed, sbb ia menghasilkn drag.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Diffuser_(automotive)

    spoiler ialah utk stabilize car at high speed.

    high speed >120km/h

  88. ai aini berkata:

    hohohohhohoho

    poyo ar maulid !!!!!!!!

    bercerite macam amek fizik
    padahal sain teras jerk
    huhuhuhuhu

    pasal kete pon
    cume blajo sal piston jerk …………

  89. prodas_afiq berkata:

    ek..eleh…bro maulod ni budak sekolah lagi…..
    patutlah…comment dia macam tak matang..hahaha… yg si aini ni lak… kawan maulid ke??????

  90. ai aini berkata:

    gler ker kawan !!!!!!!!!

    sahabat bek dok
    huhuhuhuhu

  91. maulid berkata:

    ai aini nie sape eik??knal btol dgn saye…nk tnye la ape kelebihan kete yg berenjin tengah drpd yg berenjin dpn?lg satu exora nie front wheel drive or rear wheel drive??

  92. farghmee berkata:

    prodas, sabo je le 🙂

    kdg2 kawan aku ckp,
    “ko bukak la blog sendiri, panjang sgt ko tulis dh ni”

    sains teras pn sains juga. asalkn minat nk blaja, kita bgtau.

    ilmu kalu share, lg byk faedah 🙂

    1. exora FF.
    FF front engine, front drive. (eg honda ek, waja)
    FR front engine, rear drive (eg honda s2000, toyota trueno ae86)
    MR mid engine, rear drive (eg honda nsx, toyota mr2)
    RR rear engine, rear drive (eg porsche)
    4WD/AWD all wheel drive (eg lancer evo, impreza)

    2. on handling, generally:
    kete FF senang kawal.
    kete FR susah kawal.
    kete 4WD ada traction plg bagus.

    3. on load bearing (ni istilah aku reka):
    FR lg bagus drp FF.
    makanye utk bawa beban yg besar, FR lg bagus.
    sbbnye FF umpama “menarik” kenderaan, berbanding FR “menolak”.

    4. on space, generally:
    car with front mounted engine has more space for occupant compared to mid mounted engine.

  93. maulid berkata:

    mcm mane eik enjin kete volkswagen sentiasa sejuk walaupun xde radiator?

  94. prodas berkata:

    farghmee…hang keje ape…???tau je semua pasal bidang automotif ni????

  95. farghmee berkata:

    sori prodas lmbt reply.
    sbbnya sy xperasan ada update comment dlm post exo&inno.

    sy xtau sgt pslm automotif ni sbb bukan bidang sy.
    mana2 yg sy tau, sy share spy ilmu ble bkembang.
    sy terlibat dlm engineering, tp bukan automotif 8)

    maulid,
    maulid pnh tgk enjin ex5 & lc135 x?
    selain drp cc, tau ape bezanya?

    tik

    tok

    tik

    tok

    tik

    ha~~

    ex5 pakai air-cooled, lc135 pakai liquid-cooled.

    kt enjin jenis air-cooled, ada cm lebihan2 kt enjin.
    aku xtau melayu panggil ape, tp omputihnye “fin”.
    fin (sirip) ni yg dissipate heat (mengalirkn haba) keluar drp enjin spy enjin xoverheated.

    kt enjin jenis liquid-cooled, xde fin.
    tugas fin diambilalih oleh radiator.
    radiator dissipate heat, sama tugasnye cm fin, tp lg efficient.
    dlm radiator ada coolant (eg. water). water ni akan lalu menerusi saluran2 air yg ada dlm enjin (disekeliling) utk mengambil heat yg berlebihan.
    heat yg berlebihan akn dialirkn ke udara melalui radiator.
    sebenarnye dlm radiator kita boleh tgk byk fin2 yg kecil.

    utk tau lebih lanjut, maulid belajar rajin2,
    masuk universiti, amik Mechanical Engineering,
    register kelas Heat Transfer.

    skrg maulid dh tau.

    psl volkswagen tu mgkn benar utk volkswagen beetle yg lama tu.
    yg baru aku xtau.

    kalau aku xsilap, kesahnye dulu Hitler nk takluk afrika utara.
    almaklumlah afrika ni panas, air pn susah nk dpt.
    tu yg Hitler suruh engineer design kete yg pakai enjin air-cooled 8)

  96. nazri berkata:

    muahaaahaha.. for me diffuser yg jual kat kedai bodykit tu hanyalah eksesori.. diulang eksesori tak de effect dari segi aerodynamic pun….
    tang kereta mpv memang betul, abg aku pakai chevy nabira… hari tu tukar timing belt rm4k lepas tu kne tune semula ecu dia…

  97. farghmee berkata:

    betul nazri, betul…name pn aksesori…haha 😀

  98. maulid berkata:

    nk tnye la..enjin kete skyline boleh di tune sampai boleh cecah 1000bhp tp enjin tak meletup pun..agk2 knpe eik?

  99. farghmee berkata:

    sbb enjin tu boleh tahan.

    tp kalu hari2 lenjan, lg cepat la rosak.

    ok.
    setiap moving parts (mechanical) ada “life” cycle.
    lg byk bergerak, lg cepat la ia rosak.

    kalu engineer dh buat enjin tu bagus utk 280hp,
    maka mmg sesuai la enjin tu utk 280hp utk jangka hayat lama.

    kalu pomen bege enjin tu smpi 1000hp,
    maka akan reduce la “life” enjin tu.

    benda yg bergerak e.g. enjin akan terdedah pd “wear&tear” lg cepat berbanding benda yg xgerak.

    lg byk gerak, lg cepat wear&tear.

  100. Adam berkata:

    nk tnye la..enjin kete skyline boleh di tune sampai boleh cecah 1000bhp tp enjin tak meletup pun..agk2 knpe eik?

    ================
    engine RB26 ni mmg dah terbukti tahan lasak walaupun dituned ditahap maksimum…

  101. prodas berkata:

    reaghmee…tolong jawabkan..hhehehehe

  102. NeoCPS berkata:

    aku kagum la ngn ko farghmee..umur ko brape? aku pun tengah belaja engineering jugak..tp xde la smpai dapat aplikasi kn apa yang aku belaja ni.. macamane ko belaja? style2..aku suka..aku suka..

  103. chor berkata:

    Saya akui farhmee mmg power tp sbnarnya setiap pemandu kena tahu keraktor kenderaan sendiri mcm farhmee.Org malaysia ramai lagi buta ilmu kenderaan….bahaya 2 mengundang xcident.Neo cps awak blaja dulu,nanti bila dah keja baru boleh jadi cam farghmee 2…minat kenderaan bukan nya setakat tengok cantik n power jer.Byk lagi nak kena tahu menilai apa itu kenderaan..banyak membaca yer.

    Kita pernah x terfikir yang Lori N Bas kat sebelah kita 2 brapa CC / BHP dia.Aper teknologi diorg adakah kenderaan meraka lebih canggih dari keta kita?? pikir.pikirkan lah…

  104. farghmee berkata:

    NeoCPS..jgn la kagum ngn aku, malunye aku 🙂
    aku umur nk capai 30 dh, grad mechanical engineering.

    time blaja dulu, mmg kdg2 xnmpk relationnya ngn dunia luar.
    tp setelah abis blaja, barulah dh faham lebih lg apa2 yg pnh blaja dulu.

    kalu tgh blaja skrg, aku suggest ko buat la stadi grup.
    say, 4org 1grup. buat latihan sama2, quiz sama2.
    kalu ko faham, ajar kwn ko yg kurang fhm.
    kalu ko xfaham, suh kwn ko yg pandai ajar ko.
    kalu ko&kawan2 xfaham, cepat2 tanya lecturer.
    lecturer garang cmne pn, ko redah je la 🙂

    aku biasa2 je 🙂

  105. prodas berkata:

    wah..bagus lah ko farghmee…. org cam ni yg perlu dijadikan contoh… sekarang keje ape???

  106. farghmee berkata:

    alhamdulillah, engineer 🙂

  107. prodas berkata:

    ooooo…patutlah…..engineer sendiri ke under syarikat automotif???

  108. farghmee berkata:

    sy xterlibat dgn automotive eng. hanya “passion” kt kereta 🙂

  109. abuafiqah berkata:

    salam…

    MAna pegi budak sekolah tu ? Malu ker ? Semua soalan dah terjawab…. siap byk lagi dia dapat ilmu..

    Lagak macam dia tahu semua je pasal kereta…. tu kalo face 2 face mau merah padam muka.

    kih kih kih kih

  110. gataltelinga berkata:

    Impian aku untuk memiliki sebuah MPV sudah lama. Dgn Gaji aku 4ribu sebulan rasanya tidak mampu untuk memiliki Wish atau honda stream. Saya ambik exora Basic jer dan dah buat tempahan cuma tunggu untuk register tahun 2010. Walaupun ada kekurangan tapi aku berpuashati kerana ia masih nampak mewah dan bayaran bulanan rm640 selama 9 tahun. Untuk pengetahuan korang, aku ni jenis “budget man”. Apa2 barang aku beli mestilah murah dan berkualiti. Aku tabik pada proton.

  111. azhar70 berkata:

    Ok la tu, ikut bajet. Apa2pun, ukur baju dibadan sendiri. Aku pun camtu gak. Org lain ada duit lebih nak pakai Alphard, pakai la. Takde nak jaki pun. Jangan sampai berutang sampai takleh nak bayah sudah. Tahniah sdr gataltelinga……

  112. nora berkata:

    Saya dh dpt exora last wednesday. Alhamdulillah, Allah permudahkan segala urusan. Apply loan hari Isnin, lulus hari Rabu and the following week nya dpt Exora. Kalau ikutkan keta tu dpt dlm 2 bln lg sbb faktor colour, tp dah nak jadi rezeki gamaknye.
    Terima kasih kepada team Proton Edar Jalan Beserah, Kuantan terutamanya Kak Ila.
    Selesanya balik kampung dgn keluasan exora dan ciri2 air-cond bg seat blkg.
    Enjin, tingkap, air-cond dsb buat masa ni takde masalah lagi yg timbul.
    Exora memang praktikal dan ekonomikal bagi keluarga besar dan berpendapatan sederhana mcm saya.
    Biarlah apa org nak kata. Ukur baju di badan sendiri.

  113. giler proton berkata:

    giler r, bdk sek dok test eng.. ka dah IR hihi.. ak tgh amek mech auto pun x phm ap IR fahmi ni citer.. tp sious diffuser utk x terbang haha.. yg ni ak terpaksa gelak.. carnot cycle.. wow.. dah x igt ap 2 haha…

    tp biar betik 1000 hp tu… wow.. bugati veron ak hase dlm 600hp je kot.. guane skyline leh lg besar.. ble plak skyline jd keta terlaju dlm dunia??

    kalu nk thu tv3 pnh silap bt kenyataan dalm berita bahawa proton akn kuarkn kete 5000hp x slp ak r… igt2 cam tu ja.. tercengang ak dpn komp huhu

  114. prodas berkata:

    mane adda??? saya tek ade dgr berita 2 pn????

  115. losja berkata:

    aku sokong proton aku baru dapat exora tahun 2010 last week baru aku semalam aku balik kampung aku bawa 144 tak rasa ape tapi kene saman haha…………………

  116. losja berkata:

    zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

  117. rojak berkata:

    padan muke

  118. rojak berkata:

    haha tu la bawa laju

  119. tiptop berkata:

    Tahniah saudara prodas…
    Blog yg amat tiptop dan brmanfaat….

    Harap dapat byk lagi maklumat tentang keta di sini…

    Saya juga guna Exora… under power kata org yg tak pernah guna je… setakat 150 tu kacang je…. pernah juga kejar mengejar sesama exora ni… setakat ni tak pernahpun tengok alza dibawa laju…. mungkin masih dlm pantang kot…

  120. amran berkata:

    Under power kalau banding ngan cc besr.. Cuba banding sama2 1.6 tengok.. Tapi yang aku perasan persamaan innova & exora ialah fuel consumption yang lebih kurang sama kalau dalam bandar.. Tapi kalau travel highway minyak innova lebih jimat, betul tak bro prodas? Aku pun sama mcm bro prodas jugak pakai kedua2 model..

  121. mailfelda berkata:

    Bukan sepatutnya dalam bandar exora lebih save ke? Selalunya kalau cc kecik lagi save kalau dalam bandar. Kalau travel jauh memang la cc besar lagi save sebab rpm rendah.

  122. gataltelinga berkata:

    Penggunaan minyak bergantung kpd pemanduan.
    Aku punya exora manual long distance 13sen/km. Dalam bandar 16sen/km. Guna minyak shell ron95. Naik bukit takde masalah.cps akan terbuka setelah rpm 3500 keatas. Pemanduan selesa dan sesuai untuk 7 dewasa. Sehingga hari ini aku sangat berpuashati dgn prestasi exora. Syabas proton kerana membuat mpv yg benar2 sesuai untuk rakyat malaysia yg inginkan MPV yg murah dan jimat.

  123. lanbagak berkata:

    Aku punya auto pakai ron97 dalam bandar lebih kurang 23 sen, highway 20 sen. Bukan apa, kat EON aritu diorang tak galakkan pakai 95 plug cepat kotor & takut effect jangkapanjang, lagipun aku loan 8 tahun beb. Lama lagi nak abih. Beringat dulu.

  124. rojak berkata:

    aku pun setuju aku pakai exora 1.6 naik genting highland tak de masalah

  125. deen berkata:

    Tapi jangan ada keta makan angin kat depan. Kalau tidak masak jugak nak potong. Kalau tengah laju memang boleh naik. Silap tak amik manual punya.

  126. sopian berkata:

    Macamana en gataltelinga punya exora save banyak? Aku punya 20 sen jugak satu kilometer (travel Bukit Mertajam ke Seberang Perai). Waja CPS lama aku pun tak dapat 13sen. Padahal enjin sama jugak. Pakai gadget apa, meh la share sama2.

  127. gataltelinga berkata:

    Saya punya exora manual. Saya boleh dapat 13sen/km 5 penumpang, kerana pemanduan spt berikut.
    1.Gear 1 digunakan hanya utk mengerakkan keta saja.Jangan tarik gear terlalu panjang.
    2.Selalu guna rendah(gear 4&5) dalam keadaan jln biasa melainkan masa memotong.
    3.Tekan minyak ikut momentom keta. Maksud jika keta dah lajak kurangkan atau lepaskan minyak. tekan minyak jangan tergopoh gapah.
    4.Bawak dalam 3000 rpm atau +- 100km.
    5.Masa naik bukit yg tinggi, dapatkan rpm 3500 agar cps terbuka dan kereta akan meluncur laju.
    6.Takde apa apa lagi nak share…..
    Range fc exora antara 13sen-20sen/km, adalah termasuk dalam kereta save petrol. Kalau nak save lagi…belilah keta tolak..ha ha ha

  128. sopian berkata:

    OO, manual.. bagus info berguna untuk yang pakai manual.. Aritu aku tengok gadget yang pasang kat cigarette lighter tu. Harga dalam 400 ringgit. Ingat nak try pasang kat exora aku. Dia claim boleh save minyak sampai 20%. Sapa2 pernah pakai?

  129. akon berkata:

    nak tanya pada bro prodas atau otai2 yang dah lama pakai proton…terutama, waja.kawan2 ada ramai pakai waja ni juga adik ipar sorang ada pakai waja.tengok waja ni kalau dah pakai 5-6 tahun body dia akan bergegar macam semua skru longgar termasuk laaa juga enjen, dalaman lagi laaa tambah lagi macam2 bunyi kluar.kira hampir kesemua kawan2 yg pakai waja ni ada masalah yg hampir sama.jadi nak tanya pasal exora ni pulak…rasa2 akan berlaku tak masalah seperti niii untuk kegunaan jangka masa panjang…sebab saya berminat gak dengan exora ni..macam nak sambar satuu…lagi satu, skarang ni saya guna myvi 1.0…skarang ni enjen dia bunyinya agak kasar…kata pomen sebab cc kecik body besar…berat, jadi enjen jadi kasar..agak2 exora boleh jadi camni takkk…ok sekian pertanyaan saya..tq

  130. azhar70 berkata:

    sebenarnya tak boleh nak banding sgt antara exora dgn waja CPS sbb injin je sama tp ratio gear esp FD tak sama n berat confirm tak sama. Sedan patut dibanding dgn sedan n MPV dibanding dgn MPV. Just my 2cents…

  131. pak ali berkata:

    izinkan pakcik mencelah setakat ilmu pakcik tamat darjah 3.
    pakcik dah banyak tengok org yg kutuk proton itulah yg beli balik kereta proton.
    pakcik amat berpuas hati dengan exora. banngga memilikinya, kalau tak pakcik terpaksa lah beli kereta mpv terpakai. dengan nilai 65k pakcik dapat semua baru. sebutir sekru pun baru. bagi yg tak mampu nak beli tu tak payahlah nak komen berapi2 sedangakan kemampuan anda setakat tu. dan bagi yg dah banyak duit tu. lebih baik beli je mpv lebih mahal dari proton dan tak baik kutuk2… tq buat Tun Dr Mahadir yang megasaskan proton. kalaut tak kita masih takde kenderaan sendiri sedangkan bahan menteh di negara ini banyak untuk dijadikan kenderaan.

  132. akon berkata:

    maaf yee pak ali bukan nak mengutuk proton…sebelum ni pon dah 3 bijik saya pakai proton.skarang ni pon macam nak amik exora…nampak macam best jeee.cuma pening sket skarang ni…antara avanza 1.5 atau exora…

  133. tiptop berkata:

    Gataltelinga,
    RPM 3500 utk naik bukit ? Pakai auto ke manual ? Saya pegi Cameron hari tu, naik bukit curam guna RPM5000… (exora auto) …. camne ? kuat makan minyak ke ?

    Satu lagi, camne kita nak tahu bahawa CPS tu mula terbuka ?

    Thanks…

  134. chor berkata:

    pergi test drive dua dua…baru tahu mana hebat..jgn dengar cakap org…

  135. gataltelinga berkata:

    Sedara tiptop,
    sesiapa nak tahu pasal enjin cps sila rujuk http://ms.wikipedia.org/wiki/Enjin_Campro
    Bila cps terbuka kita rasa kereta akan pickup. Teknoloji cps ni kira macam vtec ler.Mana2 kereta kalau naik bukit pasti makan minyak. Yang pasti pengunaan minyak exora memang berbaloi dgn keselesaan dan keluasan.

  136. tiptop berkata:

    Thanks gataltelinga… good info

  137. giler proton berkata:

    tgk wiki ni… kenapalah torque dye jatuh mendadak sgt satu thp tu… sedey2… dulu kusangkakan xdak torque… kini br ku thu… sampai tahp torque dye akan jatuh dahulu seblm nail semula… kalaulah IAFM sehebat cps…

  138. saiful berkata:

    Kalau tengah lajak memang boleh naik bukit curam exora ni. Tapi kalau tengah slow atau kalau keta depan bawak slow tiba2 kita baru nak overtake memang enjin mengerang dan silap2 tak lepas potong. Apapun aku amat berharap agar proton dapat launch enjin turbonya secepat mungkin. Mungkin aku boleh convert enjin aku pulak lepas ni. Err, nak tanya otai semua, enjin apa yang sesuai kalau aku nak swap ngan enjin sekarang kalau ikut chasis exora?

  139. azman berkata:

    Rasanya bro prodas kena buat perbandingan exora yang kita beli dengan orang luar dapat.

    Baru ni saya pegi Malaysian Embassy kat Bangkok, saya tengok salah seorang staff kita yang pakai exora. Tapi material interior, kulit kusyen, stereng memang lain daripada protong h-line saya. Memang kualiti sangat baik. Rasa macam proton wira Malaysia ngan UK spec tahun 90an dulu. Kadang2 rasa macam tertipu pun ada jugak. harga murah 2k dari di Malaysia selepas tax di Thailand. Sepatutnya kita yang patut dapat harga murah ngan kualiti terbaik.

    Mungkin siapa2 boleh tolong upload gambar interior savvy, gen2, persona, exora dithailand untuk rujukan. Saya cuba surf dalam internet tapi tak dapat, mungkin saya tak pandai cari kot.

  140. azhar70 berkata:

    Sdr saiful, kalau nak convert boleh cuba GSR turbo @ MIVEC 1.6. Injin Evo 4 ke atas pun boleh tp takut tak lepas dgn JPJ. Tp berbaloi ke?

  141. akon berkata:

    adik ipar aku guna waja yang masuk ke 7 tahun.20/03 lepas dia gi rumah sedara dan balik tgh2 malam.tiba2 lampu depan semua tak idup yang idup cuma lampu belakang dan signal jee…dah laa kiri kanan jalan pokok kelapa sawit jeee..tak de lampu jalan…nasib baik ada lori yang baik hati…dia polo lori tu jeerrr…bila dengar citer ni macam ngeri pulak nak amik exora…sebab exora pon produk proton juga…macamana agaknya exora yg dah masuk 7-8 tahun nanti yee….mula2 dah bersemangat gak nak amik exora bila benda ni berlaku kena tunggu dulu laaa nampaknyer…..saya harap proton kena laaa jaga kualiti kete bukan sahaja yang baru tapi juga untuk kegunaaan yang lebih lama…..

  142. gataltelinga berkata:

    Pada pendapat aku, kalau tak yakin dgn kualiti proton tak payah lah beli la..nanti sakit jiwa.Atau pun ambik exora 2nd selepas 7-8 tahun pakai.Baru tahu ok ke tidak.Masa mula2 proton saga keluar dulu pun memang ramai orang tak yakin. tapi akhirnya hingga sekarang masih ramai lagi orang yg mencari kereta tu.

  143. abuhassan berkata:

    Gataltelinga, kalau tak yakinpun terpaksa beli. Kereta buatan malaysia je yang aku mampumilik.

    Akon, lampu terpadam masalah minor je. Kereta lain pun ada masalah ni. Mungkin wiring short, tikus gigit ke.. Lagipun dah 7 tahun, kira oklah. Takkan penebat wire tu nak tahan sampai seratus tahun kot.

    Saiful & azhar70, tak payahla tukar enjin tu. Ni kereta famili bukan nak racing. Bagi aku ok je, boleh je cecah 140kmh exora aku tu. Kalau nak laju & pickup ambik je kereta lain yang cc lebih besar.

    Azman, yang ni aku sokong, kalau boleh kualiti kereta domestik & eksport perlu sama. Jangan ada double standard. Gambar exora siam aku takada, tapi gambar exora kat singapore aku ada, cuba klik link kat bawak & klik setiap imej. Cuba tengok kemasan exora tu.

    http://www.sgcarmart.com/new_cars/newcars_photos.php?CarCode=10742&CUR=2#P

  144. tiptop berkata:

    Saudara Produs,,,, cuba buat perbandingan exora dgn alza.. kita pun nak tahu tentang alza ni….

  145. prodas berkata:

    ok bro tiptop akan diusahakan.. tapi buat mase sekarang belum ade lgi family n sedare saya pakai ALZA….. cume curik2 gambar bile parking sebelah alza jekk..hahahah

  146. jamil berkata:

    Buat apa banding proton ngan alza. segmen lain, tak sama. Sama jugak kalau banding gen2 ngan myvi.

    Saya sokong bro azman punya cadangan, bandingkan exora yang dijual pada kita dengan yang dijual untuk pasaran eksport.

    Setakat yang ada sekarang gambar showroom di singapore (link bro abuhassan). Ada siapa2 ada exora pasaran thai & indon?

  147. jamil berkata:

    Review yang adil (ada pro & cons). Mungkin kita boleh tengok perception orang luar pada produk kita. Nampaknya kena pakai RON97 kalau nak improve pickup.

    Road Test – Exora 1.6 A

    After our encounter with the Exora back in August, we were left with good vibes although we found the engine lacking in the power department. Our editor attributed that to the lower octane fuel used in Jakarta. So have things improved with the higher octane fuel available here?

    The Budget MPV (Singapore Review)

    The local MPV market can be a scary place for a new kid like the Proton Exora, having to contend with giants like the Toyota Wish that has the majority MPV pie squarely in its coffers. Thankfully for the Exora, being priced at an affordable $68,999 puts it nearly $20,000 out of the Toyota’s target range.

    Although the Exora won’t be compared directly with the undisputed ‘king’ of local MPVs, it can still expect stiff competition from MPVs in the $60,000 to $70,000 range. But its size, engine and seating capacity has it in the sights of Suzuki’s APV.

    The Exora is a significant development for Proton as a company. For the first time, a design was developed solely by the national manufacturer without any hand holding from other manufacturers. At long last, Malaysians can now choose an MPV that’s been produced by the national manufacturer but not only that, it is one that they can truly call their own.

    Interior

    Once you’ve manually adjusted the seat to your liking, you would notice that the driving position is actually quite comfortable. Albeit it sits a little too high for my personal tastes as it makes high speed commutes a little hairy especially during lane changes where body roll is made obvious by the high position.

    The interior plastics are of a lower quality than I would’ve liked. Obvious plastic sink marks and excess plastic appear in the cubby holes and glove compartments. The drab grey used on the plastics brought back memories of the Perodua Viva I tested not too long ago. They weren’t happy memories mind you. Look to the back and you’ll be greeted with fabric seats that are upholstered in the same drab grey as the plastics. Although the seats are fabric, they do their intended roles of cradling you comfortably. Even so, fabric seats seem to belong to a bygone age where only cars from the People’s Republic and Russia’s Lada are still advocating.

    Rear bootspace in the Exora is respectable without compromising the full seven seater capacity and with the last row of seats folded, the MPV will swallow a good amount of your shopping from IKEA. If you’d like to bring home that self-assembled bookshelf yourself however, it becomes a realistic possibility with the second row of seats stowed.

    Proton focused a significant amount of engineering into the Exora’s safety design. Using a high tensile steel frame for the body cage, the car provides better stability and impact absorption during a collision. Doors reinforced with side-impact beams also protect occupants from any lateral assaults.

    The car is also equipped with front driver and passenger airbags with pre-tensioner seatbelts that tighten the belts when it senses an impact is imminent.

    On top of the Anti-lock Braking System and Electronic Brake Force Distribution systems, the Exora also uses front impact sensors in concert with accelerometers for airbag activation.

    After subjecting 32 Exora’s to all manner of Euro NCAP equivalent tests, the private testing facility in Spain awarded the Exora with a 4 star rating. Considering that the tests were similar to the Euro NCAP, we should expect a similar result once official testing is done by Euro NCAP.

    Driving Impressions

    On acceleration, you notice that the 1.6-litre Campro CPS powerplant struggles to get the Exora’s 1,400kg bulk underway. The MPV struggles to build velocity despite having only its front seats occupied. Once at highway cruising speeds, overtaking is still a painfully arduous process as the car slowly increases speed.

    By the time you’ve built up enough speed, the purpose of overtaking would already have been negated and you’re left bleeding from the ears while the engine secedes its aural assault. The brakes on the car feel as if they’ve been plundered from a smaller, lighter car as they struggle to reel in the Exora’s bulk every time you use them.

    Lotus might’ve signed off on the Exora’s handling but on the highway at three digit speeds, the car gave a floating sensation that felt precarious. Even so, the front Macpherson Strut and rear Torsion Beam suspension performed well off the highway absorbing road irregularities with ease.

    Conclusion

    The Exora’s lack of horsepower experienced in Jakarta is unfortunately the same in Singapore despite running on a higher octane fuel. But although the car doesn’t provide the oomph, it is still a viable people carrier with an excellent safety rating.

    Even with its weak engine, it still gets the job done, in reasonable comfort and safety that will make some MPVs higher up the financial scale blush. Nevertheless, this car is still good value for money.

  148. exorahlinePJ###46 berkata:

    Kat singapore tu exora elegance tak? Sama macam persona elegance.

  149. tiptop berkata:

    saudara Jamil… Saya nak bandingan tersebut kerana jualannya amat tinggi.. mesti ada kelebihannya tersendiri… saya skrgpun guna Exora… bukan niat nak tahu siapa menang atau kalah… sbb nak tahu juga pengalaman drp org yang pernah drive alza ni…. masing-masing ada kelebihan/kelemehan…tak lama lagi Honda Freed pula nak muncul… makin byklah pilihan rakyat Malaysia….

  150. fauzan berkata:

    hehe.. kat m’sia nie lain sket, antara keperluan dan kehendak. Nampaknya priority lebih mengutamakan keprluan dulu, sebab tu selagi kereta tu murah. ramai ar yg membelinya 🙂

    my 2 cents!

  151. sudinmpsp berkata:

    Tak jugak fauzan. Bagi aku exora bagus sebab luas, berbaloi dengan harga dan yang paling penting sebab aku pakai exora.

    Pemilik mpv lain mungkin ada sebab lain kenapa diorang pilih mpv tu. Bukannya sebab harga tu murah ke apa. Kalau banding alza ngan exora pun beza harga sebulan seratus lebih je. Mungkin bagi pemilik alza diorang yakin dengan kualiti, pickup, aftersales perodua yang baik berbanding eonsc & pesc etc. Pemilik livina, citra, rondo, cherry pun mungkin ada sebab kenapa diorang beli mpv tu.

    Setiap orang ada pandangan masing2. Selalunya pembeli dah testdrive semua mpv & rasa mpv yang diorang beli tu sesuai dengan diorang.

    Kita tak boleh anggap kalau kita pakai exora tu kita lebih hebat sebab banyak duit. Silap tu fauzan. Aku bersyukur sebab aku mampu pakai exora walaupun bukan setakat ML je.

    Cuma aku tak puashati dengan exora pasaran export je (kalau ikut link kat atas tu). Kenapa kita dianaktirikan? Sepatutnya proton perlu fokus kualiti pada pasaran domestik. Jualan untuk pasaran luar tak sampai 5% pun untuk keseluruhan model berbanding jualan dalam negara. Tak cukup patriotikkah lagi kita?

  152. chekhoonwhye berkata:

    This is my opinion on exora testdrive unit.

    1.interior..nice, leather seat, meter with red iluminator..very nice to look, very spacious, even me with 170cm height can sit comfortable at last row, ac got blower for row 2 and 3..very cool..nice, suspension aso good, no bumping feel like flying even in 3rd row..when fold 2nd row n 3rd row, u can put a whole sofa 3 seater inside. very spacious..

    2.exterior..nice face, design ok, from side look almost like wish, but a bit bigger and higher,..behind, ok…

    3.engine.. for me, horrible, there a hill just 30 meter high with road lengh 300meter at taman lensen to taman bukit anggerik(cheras KL), exora cannot go even to 50kmh to climb that hill.. in the car got 5 person with everage weight of 60kg-70kg, ive aredi drive like manual, which at the bottom of the hill, i put to L, then full trotle, after that when change to 2, it feel cant go more, the engine just can affort to maintain at 45kmh – 50kmh….even my uncle avanza 1.5g can go up that hill 60kmh-70kmh with the same amount of people plus 2 children more..

    Conclusion from me, who ever look for style, design, comfort, pls go ahead and buy, but pls dont aspect to get much power from it, no power lo… dun be embarass if you buy it and cant climb genting highland with full of your family inside while a avanza 1.3 standard can overtake you.

    just my 2 cent..

    here is the link to my exora test drive video

  153. chekhoonwhye berkata:

  154. farghmee berkata:

    “Conclusion from me, who ever look for style, design, comfort, pls go ahead and buy, but pls dont aspect to get much power from it, no power lo… dun be embarass if you buy it and cant climb genting highland with full of your family inside while a avanza 1.3 standard can overtake you.”

    i thought the exoraownerclub members had successfully driven their exoras to the highlands? pls refer to eocm 🙂

  155. azhar70 berkata:

    Pernah test drive yg auto tp buat keputusan beli yg manual M-Line. Dah terbukti boleh naik GH walaupun full load bcoz already proved by the EOCM members. Boleh tgk kat PT punya blog. Bagi saya, untuk naik bukit perlu ada skill memandu tertentu. Tak semua kete boleh bwk dgn cara pemanduan yg sama esp if comparing between sedan and MPV. Tp bagi saya Exora is a value for money MPV. Problem is very minimum and minor only and for the time being, can be solved by SC.

  156. sudinmpsp berkata:

    Saya pun aritu naik genting boleh je sampai atas. Tak ada problem gearbox barai ke enjin gugur ke.
    Mungkin lambat sikit nak naik taman lenseng tu, Tapi yang penting boleh naik jugak kan?
    chekhhonwhye kena tau tujuan mpv ialah untuk bawak famili, bukan nak berlumba. Yang penting selamat sampai.
    Kalau nak pickup belilah mpv cc besar, tak ada siapa kesah, poket masing-masing.

  157. tiptop berkata:

    betul tu sudinmpsp… janji sampai dgn selamat dan santai…
    kalau ada 7 org… naik guna alza camne ??? terpaksalah sbhgnnya naik myvi… cuba kira kos minyak utk 2 buah keta tu berapa… kira sendirilah…..

    kalau nak pecut naik genting… senang je… naiklah helikapter

    • adan berkata:

      Ari tu aku gi nek genting ngan bergaya.tpi aku pakai cfe bold standard.ada 3 bijik motor lagenda konvoi tak lepas nek genting kena tolak..korang tanak bash jepun ker.yamaha tu…hehehe.tapi papepon exora so far the best.even masa aku naik pon ada gak exo cps 2 3 bijik naik tpi steady ajer.aku bwk 9 org pon lepas siap leh pecut 160 lagi kot…

  158. sudinmpsp berkata:

    Ha.. ha.. betul tiptop. Kita beli mpv bukan nak naik genting tiap2 hari. Silap2 setahun sekali. Orang beli mpv sebab nak selesa. Sebenarnya diorang tak ada apa nak kutuk tu, nak kutuk kualiti dah ok dah, nak kutuk interior dah luas, last-last satu je point diorang pickup.. ha.. ha..

  159. azhar70 berkata:

    Tak nak beli sudah la. Kalau byk sgt duit tu belilah alphard ke, grandis ke, estima ke, elgrand ke, odyssey ke. Mampu ke? Tolong ukur baju di badan sendiri. tak payah nak kutuk2, dpt dosa free aje. dah namnya pun ciptaan manusia, tak akan sempurna walau sehebat mana pun manusia tu. Gunakan akal yg Allah bg utk berfikir dgn waras lagi adil…hmmmm….

  160. lan4G18 berkata:

    hmm…. dah lame aku nak ckp pasal topik ni. x dinafikan waja campro sememangnye agak lembab. masih lembab kalau nak dibandingkan dgn saga 4G15. walau mcm mane pun, ramai yg x faham knp enjin campro dikatakan lembab.
    kalau atas kertas, mmg kelebihan kuasakuda memihak kpd enjin campro. tp bila ‘test drive’ langsung x sama. penggunaan enjin campro atas jalan yg sesak dan jem amat mentekedarah minyak petrol. pakai i-charge pun mcm xde pekdah je. dgn badan keta seberat 1.250 tan, bertambah xde pick up waktu nak bergerak drp keadaan pegun.
    ramai antara kita hanya pandai pakai keta je, tp satu apa pun xtau. bila rosak, hantar p bengkel. mekanik kt bengkel tu plak bukannye ade kelulusan ape pun utk repair enjin. tp ramai jugak yg puja diaorg seolah2 mcm diaorg tu dewa repair keta. padahal kebanyakan mekanik ni hanya ‘try & error’ je. nasib baik, elok la keta korang. kena nasib malang, rabak la poket.
    ok, berbalik pd cerita td. waja S4PH menjanakan 110hp pada 6000 rpm manakala waja 4G18 plak sekitar 102hp pada 6000 rpm. ok, dlm bahasa kampung/pasar nye, ia adalah ukuran di mana enjin mampu menghasilkan kuasakuda tertentu pd rpm yg tertentu. contohnye enjin campro menghasilkan 110 kuasakuda pada takat 6000rpm sedangkan enjin 4G18 menghasilkan 102 pd rpm yg sama.
    sekali tgk memang nampak enjin campro ni mmg ‘mcm pro’ je. ape yg penting ialah torque a.k.a tork yg dihasilkan. mule2 mase tadika dulu aku langsung x paham ape kejadah menatang tork ni sebab bunyi pun seakan2 pork je. rupanya bila aku dah masuk universiti baru aku tau yg tork tu adalah ukuran brp byk kuasa yg dikenakan ke atas suatu objek utk memutarkan objek tersebut (ni bahasa kejuruteraan mase aku sempat blaja course ni dulu kt uitm tp x abis sebab susah sgt). kuasa tu plak bukan la mcm penurunan kuasa ataupun memangku tugas mcm dlm pejabat. kuasa tersebut diukur dlm ukuran Nm (newton meter di mana newton tu adalah name org dan meter tu xtau la asal usul name sape). dlm kisah ni, enjin campro mempunyai 148Nm pada 4000 rpm dan 4G18 plak sekitar 140Nm pd 2750 rpm. ape plak makne semua ni?
    maknenye, pd rpm serendah 2750, enjin 4G18 mampu menghasilkan kuasa maksimum utk memutarkan ‘crankshaft’ enjin tanpa perlu teruk mengerah keringat enjin tu. 140Nm bermakna lebih kurang 14kg daya dikenakan ke atas batang (besi/rod) sepanjang 1 meter utk memutarkan suatu rod/objek. lantak korang la kalau x paham pasal aku dah x reti nak explen dah.
    ape pun, mcm x guna je nak explen panjang2 lg sebab mmg bebudak sastera & biologi termasuk accounting takkan paham pun.
    dipekdekkan cerita mari la kita terus kpd kesimpulannya. enjin 4G18 mempunyai daya pickup yg agak mencanak manakala S4PH plak mcm siput atau pun kure2. tp bila rpm melepasi 3000 rpm, maka 4G18 akan kehilangan kuasa. bermakna, utk mencapai kelajuan 190 km/h dlm masa yg singkat, 4G18 mungkin memerlukan tempoh tidak kurang drp 3 bulan. haha…. amik mase skit la. sebab pd kelajuan 140 km/h, rpm akan berlegar2 sekitar 4000-5000. so dkt sini campro mmg ada kelebihan skit selepas kena tinggal kt blakang. tu la serba sedikit pasal campro vs 4G18. ramai yg merungut campro lembab sebab diaorg xtau bwk keta. kalau nak laju, main hi-rev (high revolution – rpm) la dey!
    mungkin engineer proton nak tiru sistem vtec kot tp teknologi proton masih ketinggalan lagi sebab sistem vtec lebih canggih. bukan setakat menggila pd rpm yg rata2 boleh meranapkan blok enjin keta2 stendet, tp semua komponen dalaman vtec adalah amat tahan utk dilenjan hari2 termasuk pergi ke pasar diwaktu pagi dan berlumba di mlm minggu.
    walau ape pun, keterangan di sini bukanlah utk memenangkan campro atau pun 4G18 tp sekadar utk menjelaskan kpd sesetengah org yg hanya pandai ckp pasal enjin tp sebenarnye langsung xde ilmu dlm bidang kejuruteraan ni. setakat tau bawak, tau pomen skit2 dah dianggap dewa org masyarakat kita. sebenarnya kalau pomen tu suka tunjuk pandai tu tandanya dia bodoh. tp kalau yg x byk ckp tu mungkin byk ilmu dia ada. bg mereka yg slalu pegi kedai2 pomen, mesti perasan perbezaan ni terutama bile dgr pomen suruh tuka itu ini. ini xleh pakai, itu xleh pakai la. tu la contoh2 pomen yg berlagak pandai tp bodoh.
    bila ckp pasal enjin berapi2, tp tork pun xtau apekebendanya. rojak2kan barang expert la kononye. kalau terbarai enjin, salahkan owner.
    Apapun enjin campro kena tekan minyak lebih bagi rpm mencanak baru ada pickup.
    Sekian terimakasih

  161. tiptop berkata:

    Terima kasih byk-byk lan4G18…

    Jarang dapat malukmat yg terperinci mcm ni….
    Sepatutnya saleman beritahu perkara ini terutama kpd yg baru beli keta… tapi tahukah mereka perkara ni….. setahu saya mereka hanya dilatih camne nak pujuk org beli keta je…

    Saya rasa, mungkin satu perkara yg terlepas pandang ialah maklumat tentang teknik pemanduan otomatik… sejak perlancaran Exora hari tu, H-Line adalah yg paling laris,,, semuanya adalah otomtik…. masalahnya, tidak semua pembeli Exora pernah menggunakan keta otomatik atau mahir dgn otomatik ni… mereka bawa keta mcm bawak manual, cthnya masa nak potong atau naik bukit tekan minyak mcm drive kat jln landai je,,, mana jadi oi..mcm mana nak pickup,,,. lepas tu biasanya keta otomatik ni ada butang odd kat btg gear tu… tapi Exora takde….

    lan4G18,
    Betul ke slps mencapai 120km/h, Exoranya ada tambahan tenaga ??

  162. wat a thick-a-long xplaination..

    its gud 4 public to know it…

    tp bg aku campro yg aku gune x de masalah…

    betul tak campromania…
    *tetibe

  163. farghmee berkata:

    explanation lan4g18 tu mmg betul.

    utk kegunaan bandar, torque tinggi pd kelajuan enjin rpm rendah mmg bagus.
    however, enjin campro bukan jenis ini.
    enjin campro ialah torque tinggi pd rpm tinggi.
    maksudnye, sapa2 yg dh biasa guna enjin jenis pertama, akan rasa enjin jenis kedua ni kurang best, kurang pikap le senang cte nye.
    tp sapa2 yg ske rev2, rpm tinggi, drive laju2, makanye enjin jenis kedua ni mmg beslah.

    yg penting, kena faham enjin tu cmne.
    tu yg kena g testdrive.
    pstu testdrive ngn cara yg betul.

    kalu ada masa, usha2 graph power/torque vs rpm.
    apa beza graph campro vs cps vs dvvt vs vtec vs mivec vs rotary bla bla bla

    hehe..aku xsabar nk tunggu graph campro turbo cmne 🙂

  164. aweee berkata:

    cerita cerita jugak..saya dah tunggu dekat 3 bln dah exora basic tak keluar2..saya memang bangga dengan MPV 1 malaysia ni..tapi kenapa lah lambat sangat…tak tahan dah ni…proton promosi lebih2..booking cepat2 tapi MPV lambat..destinasi kuantan.

  165. azrai berkata:

    Exora basic memang keluar sikit aje. 5% daripada total production. Sebab tu lambat. Better ambik M-line, ada ABS dan EBD yang tak boleh retrofitted kat mana-mana.

  166. Pemilik Innova berkata:

    Nak gelak aku baca komen orang dlm blog ni. Innova keluaran tahun 2004…tak adil lah nak compare dgn Exora yang baru setahun jagung.. Dari segi rekabentuk, teknologi….mmglah Exora terkini. Tapi wlupun Innova dah senior, ttapi teknologinya masih terpakai dan mungkin lebih baik dr Exora.

  167. Pemilik Innova berkata:

    Kah kah kah……nak berguling teman baca kisah “orang Kuala” ttg pengalamannya memandu Exoranya ke Klang. Siap ditanya orang masa rehat di R&R. Biasanya kalau orang tanya ttg sesuatu perkara tu ‘ok atau tidak’ …maknanya ada lah benda yg tak bagus!!! Kalau sesutu tu bagus biasanya orang tak akan bertanya. Susulan cerita ttg Exoranya dapat bawak 140 km/jam kt highway, kancil & kelisa pn boleh cam tu.Nampaknya akan ramai pembeli akan ‘terkesima’ dgn Exoranya, dan setelah lama memilikinya pasti pemilik Exora akan menyesal dengan hasil dari kelemahan Exora yang dibina dan dipasrkan setakat utk ‘bersaing’ dari segi pengeluaran dgn entiti kenderaan lain.

    • farghmee berkata:

      boleh aku tau ape besnye Innova?

      setiap benda ada pro&con.
      jgn jd bebal sgt ckp ko punya je yg terbaik, mabeles.

      1.6 roadtax murah.
      proton ride&handling mmg terbukti bagus.

      2.0 mmg power, tp myk pn power jugak.
      innova tu chassis cm lori. boleh jd comfort ke?

      jawab pakai fakta.

      setau aku, owner asal blog ni ada 2mpvs.
      innova & exora.

  168. amran berkata:

    Exora memang minyak kuat. Sg Petani ke Lumut 70 ringgit. Kalau nak beli exora amik yang turbo version minyak da save, pickup pun ok.

  169. Niessa Chang berkata:

    Sy ni x reti psl engine, taunye bawak je. Jd tlg tunjukan. Sy berminat ngan exora dan innova dan perbandingan exora ngan innova oleh saudara prodas mmg membuka minda sy. Yg menjadi kerisauan sy exora 1.6 sj. Utk pemanduan di sabah terutama skli gunung dan bukit berbanding ngan innova exora mmg kelihatannya semput. Innova mmg berdesup msa naik bukit. Jeles gak tengok. Walaupun bg2 sy mc berminat ngan exora memandangkan keselesaan dan harga. Sy mengharapakan agar proton mengeluarkan edisi exora 2.0 dan sy sdng menunggu. Ada spax yg ada info bla exora 2.0 akan dilancarkan? Klu xde jugak smpi pertengahan thun 2013 terpaksalah beli innova

    • farghmee berkata:

      utk panjat bukit, torque itu yg penting.
      tidak dinafikan, torque exora cps 1.6 “kalah” kpd torque innova 2.0.
      tp kalu bli exora bold cfe, torque cfe turbocharged hampir menyamai innova ini.

      drp pembacaan aku, exora 2.0 xkuar.

  170. Concepcion berkata:

    a Bruce Lee workout includes stretching, bending, running,
    dipping, kicking, jumping, traditional muscle building
    exercises, weight lifting, rope skipping, medicine ball handling, etc.
    Vinson had participants keep their normal diet and exercise routines (or lack thereof)
    and merely added the green coffee. Do not be tempted
    to lose weight as quickly as you can, because a crash diet will have you eating less
    than a thousand calories a day slowing down your metabolism.

  171. Try simple games and check how your internet connection is and then move on play more games.
    All spaceship game leveling systems are designed slightly
    differently, but there are some general concepts that apply to all games in this genre.
    The most unique thing about Ouya is that it is said to be “open” — although what this means is up for
    interpretation.

  172. ham radio pupule berkata:

    No longer does a music lover need to bother
    about traveling out of range when a fantastic song
    comes on over the vehicle radio. It was an entertaining radio program that played the music people wanted to hear combined with his groovy
    upbeat personality. So, a custom direct application and route tracking can make
    it easier to you cut fuel cost, save visit time and
    wholesome delivery.

  173. exora bold berkata:

    Exora memang puas hati…..jangan beli ALZA…sebab design alza macam kereta tap siap…togel jer…sungguh hodoh jika anda membeli ALZA….hahahahahah….dah la enjin kecik..bukak bonet terus nampak lantai….apa la selera kau orang beli ALZA….hahahah…dari ALZA better beli AVANZA…..ALZA dari segi BODY memang OUT…memang body kosong…kalau penuh dengan penumpang…macam tenggiling berjalan sambil mengheret ekornya….hahahahahah…sungguh bodooo pada pemilik ALZA…aircond dah la tak kuat….dari segi dalaman HANCUR….langsung takde design….hahahahahaha….sungguh bodooo anda membeli ALZA dan MEMILIKNYA…..hahahahaha…

  174. Internet Radio berkata:

    If it is lower the Studio365 will tell you and let you know that
    it will not sound well. Unlike broadcast radio
    which is an audio-only medium, Internet radio stations are free
    to offer interactive programming and can include images, animation, and
    even video. Most stations will give you names of their more popular hosts and ask you to
    talk with them.

  175. Hello there, and thank you for the information.
    I have definitely learned something new from it. I did however have some technical issues using this site, as my browser kept on crashing.
    Anyway I am adding this to my RSS Feed and will look out for much more of your interesting content.

    Ensure that you update this again very soon…. Thanks and more thanks!

  176. Hello! This is kind of off topic but I need some help
    from an established blog. Is it difficult to set up your own blog?
    I’m not very techincal but I can figure things out pretty fast. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions? Thanks and more thanks!

  177. I came across your site doing research on Google.

    It helped me a lot. Very much appreciated information!

  178. I am curious to find out what blog system you happen to be utilizing?

    I’m having some minor security problems with my latest blog and I’d like
    to find something more safeguarded. Do you have any solutions?

  179. re-loaded.org berkata:

    Google is my king as he has aided me to discover this outstanding website!
    .

  180. That is a really good little details you’ve written up there, I really think you’ve got a nice website right here.
    Appreciate it!

  181. He corrupts them and talks them into staying in Paris.

    The story revolve round incidents happened in real life before independence and is one of the most controversial
    film of the time. How can you invest directly into movies you
    may ask. For long, the insurance sector in India was operated through public sector companies
    only and thus was kept away even from the private players,
    forget of any foreign investment. Watch videos from
    The CW, CNET, CBS and other shows with just a touch of a button.

  182. revtest berkata:

    hello!,I love your writing very much! percentage we
    be in contact more approximately your post on AOL?
    I require an expert on this area to resolve myy problem.

    May be that’s you! Looking ahead to peer you.

  183. karaoke online berkata:

    It’s the best time to make some plans for the future and it’s
    time to be happy. I’ve read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or tips.

    Maybe you can write next articles referring to
    this article. I want to read more things about it!

  184. Crystle berkata:

    Pull the skin upward where it looks natural and press the
    remaining end onto the lower part of the face. Most of these exercises work through toning
    and strengthening your pelvic area, stimulating the nerves
    in the coccyx tailbone area and easing the pain.
    This will help inhibit excess fat from accumulating
    on the chin and jawline. Your centre of gravity changes when
    you’re pregnant – it’s a good idea to wear sensible well fitting trainers or walking
    shoes. But what about the rest of us who prefer to
    get rid of the double chin once and for all.

  185. I am really grateful to the holder of this web page who has shared this wonderful paragraph at at this place.

Tinggalkan Jawapan kepada prodas Batal balasan